BRATISLAVA. Už 28 dní nemáme funkčnú inštitúciu, ktorá má strážiť vzťahy medzi telekomunikačnými firmami.
Nový zákon o elektronických komunikáciách totiž zrušil od 1. novembra staršiu normu, ktorou bol zriadený Telekomunikačný úrad.
Predpisy v takýchto prípadoch obsahujú prechodné ustanovenie, ktoré má vyriešiť nástupníctvo reformovanej inštitúcie. V novom zákone však táto veta chýba.
Úrad zrejme zanikol
Telekomunikačný úrad SR
Zhruba 157 zamestnancov úradu zodpovedá za reguláciu hospodárskej súťaže v telekomunikačnom sektore, v ktorom podniká niekoľko stoviek spoločností,úrad má byť politicky nezávislý ,rieši mimosúdne spory medzi zákazníkmi a operátormi,jeho výdavky sú asi päť miliónov eur , príjmy úradu závisia od vývoja situácie na trhu (zhruba 20 miliónov eur ročne).
Oslovení právnici sa zhodujú, že chýbajúce ustanovenie ohrozuje funkčnosť Telekomunikačného úradu.
„Jeho kontinuita zanikla,“ reagoval ústavný právnik Radoslav Procházka (KDH). Podobne to vidí aj advokát Tomáš Kamenec.
„Ide o zaujímavý právny problém,“ potvrdil aj Jozef Vozár z Ústavu štátu a práva Slovenskej akadémie vied.
Nový zákon podľa Kamenca jednoznačne nenadviazal na existujúci teleúrad. „Situáciu by som neoznačil za jednoznačnú, ale tento nedostatok by sa mal riešiť,“ vraví. Ktokoľvek totiž môže spochybniť postavenie úradu.
Právnik a jeho bývalý šéf Branislav Máčaj tvrdí, že úrad bol touto chybou zrušený.
Telekomunikačný úrad chybu v zákone nekomentoval.
Chybu si nepripúšťajú
Podobné chyby v zákonoch má pomôcť vychytávať sekcia legislatívy Úradu vlády. Ten si však ochromenie teleúradu nepripúšťa.
Prechodné ustanovenia sú podľa Úradu vlády v zákonoch len do počtu. „Sú skôr účelové ako účelné a spájajú sa s potrebou uľahčiť aplikáciu predpisu,“ tvrdia úradníci.
Ich stanovisko Vozár nechápe. „Toto stanovisko nepatrí do civilizovaného právneho štátu,“ povedal.
Postoj Úradu vlády naráža aj na rozhodnutie Ústavného súdu, podľa ktorého sú prechodné ustanovenia nezanedbateľné. „Ich funkciou je vyriešiť plynulý prechod z dosiaľ platného do nového právneho režimu tak, aby sa eliminovalo právne vákuum,“ tvrdí súd.
Ošetrenie kontinuity teleúradu by bolo podľa Úradu vlády nutné, keby nový zákon zmenil jeho právomoci.
Na tomto stanovisko trval Úrad vlády aj po tom, čo ho denník SME upozornil, že nový zákon rozšíril právomoci úradu.
Obhajoba zavádzaním
Podobne reagovalo aj ministerstvo dopravy, na ktoré nás s otázkami odkázal telekomunikačný úrad.
„Zákon žiadnym spôsobom nemení postavenie, pôsobnosť, kompetencie a ani spôsob riadenia úradu,“ tvrdí hovorca rezortu Martin Krajčovič.
Samotné ministerstvo v dôvodovej správe k zákonu píše, že „návrh rozširuje kompetencie úradu“. Nejde pritom o zanedbateľné rozšírenie.
Teleúrad napríklad môže po novom donútiť operátorov, aby časť svojich obchodných aktivít vyčlenili do osobitnej firmy.
Nový telekomunikačný zákon podľa ministerstva predsa len kontinuitu teleúradu rieši.
Krajčovič ukázal na paragraf, ktorý hovorí, podľa akého predpisu sa majú dokončiť konania, ktoré sa začali pred účinnosťou nového zákona. O nástupníctve úradu sa v ňom nič nepíše.
Riešenie situácie je podľa Procházku otvorená otázka. „Nový zákon síce nevyriešil otázku nástupníctva starého úradu, no sám definoval nový úrad,“ hovorí zas Máčaj.
Preto podľa neho stačí vymenovať nové vedenie úradu, ktoré by muselo ihneď prijať všetkých zamestnancov.
Rozhodnutia stratili istotu
Chyba v zákone spochybňuje všetky kroky teleúradu. Istotu stratili mobilní operátori aj Towercom.
BRATISLAVA. Telekomunikačný úrad vydal od 1. novembra niekoľko rozhodnutí. Tie však nemusia vôbec platiť. Bývalý šéf úradu Branislav Máčaj je presvedčený, že rozhodnutia vydané po 1. novembri sú neplatné.
Medzi spochybniteľné verdikty patrí stanovenie prepojovacích poplatkov v pevnej sieti, ktoré napadli štyri firmy. Nie je známe, či namietli aj chybu v novom zákone.
Minulý týždeň vymenoval doterajší predseda úradu Ladislav Mikuš (na snímke) komisiu, ktorá má vybrať prevádzkovateľa štvrtého balíka digitálnych televíznych programov. Zaujímajú sa oň dve firmy, podmienky tendra sú ideálne pre Towercom.
Akékoľvek rozhodnutie tejto komisie bude spochybniteľné. „Ak by bolo v čase právneho vákua vydané nejaké rozhodnutie, s ktorým by účastník nebol spokojný, bolo by ľahko napadnuteľné,“ tvrdí právnik Jozef Vozár z Ústavu štátu a práva SAV.
Chyba v zákone narobí problémy aj Orangeu a Telekomu – odvolali sa proti predĺženiu GSM licencií. Je sporné, či Mikuš môže o ich odvolaniach rozhodnúť. Kým Orange poplatok za predĺženie nezaplatil, Telekom uhradil 48 miliónov koncom októbra.
Právnej neistote čelia aj kontrakty, ktoré Mikuš od 1. novembra podpísal. Patrí medzi ne napríklad poistná zmluva za vyše šesťtisíc eur či aktualizácia špeciálneho softvéru za 184-tisíc eur.
Máčaj: Situáciu treba riešiť, inak hrozia straty
Na trhu zavládla neistota, hovorí bývalý šéf úradu a právnik BRANISLAV MÁČAJ. Jeho nástupca Ladislav Mikuš rozhovor pre denník SME odmietol.
Máme dnes funkčný Telekomunikačný úrad?
„Obávam sa, že nie. Keď je zrušený zákon, ktorým sa úrad zakladá, bez toho, aby bolo vyriešené jeho nástupníctvo, tak je logicky zrušený aj samotný úrad.“
Aktuálne beží tender na frekvencie pre štvrtý balík digitálnych televíznych programov, čakáme rozhodnutie o odvolaní Orangeu a Telekomu proti poplatkom za predĺženie GSM licencií. Aký vplyv to bude mať na tieto konania?
„Nový zákon od 1. novembra zriadil aj nový úrad, ktorý nemá štatutárov a zamestnancov. Právne úkony osôb, ktoré sa dnes domnievajú, že zastávajú funkciu predsedu a podpredsedu úradu, sú neplatné. To platí pre vymenovanie členov výberovej komisie, ale aj pre nedávne rozhodnutie o prepojovacích poplatkoch. Tie rozhodnutia, ako keby ani neboli.“
Čo to znamená pre trh?
„Pokiaľ táto situácia potrvá krátky čas, následky nemusia byť fatálne. No ak sa to nevyrieši, po dvoch rokoch sa nám môžu veci vrátiť ako bumerang vrátane dôsledkov na rozpočet. Už len fakt, že existuje viacero právnych názorov, znamená, že sa z trhu vytratila právna istota pri elementárnej otázke, či máme, alebo nemáme štatutárnych zástupcov úradu.“
Aké riešenie vidíte?
„Keďže si myslím, že bol novým zákonom zriadený aj nový úrad, stačí, aby vláda po dohode s pánom prezidentom vymenovala podpredsedu úradu, ktorý by musel okamžite prijať zamestnancov úradu. Voľba predsedu úradu v Národnej rade by tak nebola akútnym problémom. Toto sa dá vyriešiť za pár dní, ak bude vôľa.“
Sú ceny našich operátorov primerané?
Prečítajte sicelý rozhovor s Branislavom Máčajom >>>
Argumentacia_UVSR