Poletíme rýchlo ako zvuk

Aká bude budúcnosť leteckej dopravy? Rýchlejšia, lacnejšia a šetrnejšia k prírode, myslí si americká NASA.

Lietajúce krídlo X-48B (hore) má šetriť palivo, „zelený stroj“ zasa letieť rýchlejšie ako zvuk.(Zdroj: NASA/ Boeing, Lockheed Martin)

HOUSTON, BRATISLAVA. Akoby sa stretli predstavy autorov vedeckej fantastiky s trikmi hollywoodskych veľkofilmov. Zelené, superštíhle lietadlo cestujúce s pasažiermi rýchlejšie ako zvuk.

Elegantné krídlo, ktoré bude šetriť palivom dosiaľ len ťažko uskutočniteľným spôsobom. Alebo motor, ktorý svojmu budúcemu stroju umožní letieť takmer šesťkrát rýchlejšie ako najrýchlejšie súčasné civilné lietadlá.

Aj taká môže byť budúcnosť leteckého priemyslu. Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) o nej premýšľa už niekoľko rokov. A niektoré projekty testuje.

Lacno a efektívne

Po konci programu raketoplánov NASA hovorila o prehodnotení svojich priorít. Lety na nízku orbitu a zásobovanie Medzinárodnej vesmírnej stanice by radšej videla v rukách súkromníkov.

Tí by mali doplniť Rusov a postarať sa o stanicu na obežnej dráhe našej planéty. Americká NASA chcela ambicióznejší cieľ: prezident Barack Obama hovoril o lete astronautov k asteroidu a napokon predsa spustil vývoj novej vesmírnej lode schopnej ďalekých kozmických ciest.

No vzdialené končiny kozmu boli len jednou z nových priorít v NASA. Ďalšou sa stali technológie, ktoré by umožnili lacnejšie, rýchlejšie a bezpečnejšie cestovanie leteckou dopravou.

„Najväčším rozdielom je, že toto lietadlo nemá chvost,“ hovoril pred rokmi o experimentálnom lietadle X-48B Dan Vicroy z NASA.

Vtedy nápad iba testovali v špeciálnych tuneloch. Pred rokom však prešiel úrad k testom zmenšeného modelu lietadla v skutočných podmienkach a testy pokračovali aj tento rok.

Lietadlo, ktoré pritom viac než klasické dopravné lietadlo pripomína americký neviditeľný bombardér B-2 skombinovaný s raketoplánom, má pri svojich letoch ušetriť až tretinu pohonných látok oproti bežným strojom. Zároveň by malo byť ekologickejšie než dnešné dopravné lietadlá.

Rýchlejšie ako zvuk

Okrem šetrných lietadiel však NASA uvažuje aj o novej generácii nadzvukových strojov. Spolu s leteckými spoločnosťami vytvorili inžinieri niekoľko štúdií, ktoré opisujú lietadlá lietajúce jedenapolkrát rýchlejšie ako zvuk.

Niektoré majú opačne otočené krídla, iné sú superštíhle. A postaviť by ich mali z nových materiálov a tak, aby letieť mohlo viac ako stovka pasažierov.

NASA odhaduje, že do vzduchu by sa táto nová generácia exotických lietadiel mohla dostať už v polovici tridsiatych rokov. V prípade ekologických lietadiel by to mohlo byť ešte o čosi skôr.

Zdroj: The Institution of Mechanical Engineers

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Prečo horúca voda zamrzne rýchlejšie ako studená?

Teoretický opis ukázal aj to, že studená voda môže zovrieť rýchlejšie.

So psom sa dožijete vyššieho veku. Veda naznačuje, ktorú rasu si vybrať

Domáci miláčik môže motivovať ľudí, aby sa viac pohybovali a žili zdravšie.

Slovenka pozorovala prvý medzihviezdny asteroid: už ho nikdy neuvidíme

Podobných asteroidov z medzihviezdneho priestoru uvidíme viac, hovorí Eva Lilly z Astronomického ústavu v Honolulu na Havaji.

OBJEKTÍV

Humanoid od Boston Dynamics sa naučil robiť saltá vzad

Robotické salto je veľký pokrok v robotike.

Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 115
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 200
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 641
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 128
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 436
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 385
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 335
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 168
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 136
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 120