Kde si prečítate článok o vede?

Noviny, týždenník a jeden popularizačný časopis? Ak si chcete na Slovensku prečítať novinky zo sveta vedy, veľký výber nemáte.

Čo sa deje vo svete vedy? Do zrozumiteľného jazyka sa to snažia preložiť popularizačné texty.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Mala to byť veľká udalosť. Októbrové vydanie magazínu The Scientist oslavovalo štvrťstoročie svojej existencie.

Len pár dni nato sa však objavila správa, že mesačník určený najmä vedcom, ktorý však prinášal popularizačnou formou novinky zo sveta živej prírody, končí. Vydavateľ nenašiel peniaze, aby mohol stratový magazín ďalej dotovať.

„Správa, že by mal skončiť, ma príliš nepotešila," hovorí biofyzička Alexandra Zahradníková, vedúca Laboratória molekulárnej biofyziky SAV. „Vzápätí však vyšla správa, že nekončí, našiel sa nový vydavateľ."

Časopis zachránila istá kanadská spoločnosť, ktorá už vydávala odborný magazín pre vedúcich vedeckých laboratórií.

Vesmír a Quark

The Scientist patrí síce medzi prestížne, no nie medzi najznámejšie popularizačné magazíny. Reportážny National Geographic si mesačne v rôznych jazykových mutáciách kupujú milióny ľudí, odbornejší Scientific American takmer pol milióna čitateľov.

info
Fakty
Čo čítať?

Časopisy: Quark, Kozmos

Týždenníky: .týždeň, Plus 7 dní (príležitostne)

Denníky: SME, Pravda

Internet: veda.sme.sk, vat.pravda.sk, equark.sk, kozmonautika.sk

TV: Spektrum vedy (STV), Večer pod lampu (STV), Spektrum (TA3)

Prestížny týždenník New Scientist má náklad 140-tisíc výtlačkov každý týždeň.

Podobné čísla magazíny v Česku ani na Slovensku nedosahujú. Pre širokú verejnosť ich pritom veľa nie je: v Českej republike vychádza napríklad Vesmír (s oficiálnym nákladom zhruba desaťtisíc kusov) či lokálna a aj u nás dostupná edícia National Geographic.

Na Slovensku máme vedecko-náučný mesačník Quark s nákladom okolo 15-tisíc výtlačkov.

„Ten popularizuje vedu u talentovanej mládeže," hovorí paleontológ Peter Vršanský. „Ale aj tam sú veľmi zaujímavé veci, len sú relatívne odľahčené. Vesmír je viac pre dospelákov. A do oboch časopisov prispievajú Slováci aj Česi," dodáva Zahradníková.

Lepšia situácia

Väčší dosah na verejnosť majú špecializované rubriky a sekcie týždenníkov a denníkov či ich internetové stránky. Internetovú stránku veda.sme.sk navštívi mesačne približne dvestotisíc unikátnych čitateľov.

Podobnú časť má aj denník Pravda, v tlačenej podobe vychádza sekcia Veda takmer denne.

V denníku SME je vedecké spravodajstvo súčasťou prílohy Víkend, Zaujímavostí a zahraničného spravodajstva. „Mám dojem, že internetové sekcie novín či novinové články u hlavných denníkov sa dobre vyvinuli," zdôrazňuje biofyzička z akadémie vied.

Slovenská televízia vysiela na Dvojke cyklus dokumentov Spektrum vedy, ktorý chce pokrývať jej slovenský úspechy. Vedci sa objavujú aj v cykle GEN.sk či relácii Večer pod lampou. Vede a technike sa vo verejnoprávnej televízii venuje aj magazín VAT.

Komerčné televízie na systematické pokrývanie a popularizáciu vedy rezignovali, čiastočne sa vyskytuje v televízii TA3. Ponuku však dopĺňa množstvo špecializovaných televíznych staníc.

Pre hodnotenie samotných vedcov však články či relácie určené širokej verejnosti dôležité nie sú. Ani vtedy, keď o ich výskume informujú globálne médiá.

Za články sa platí

„Viete, táto publicita nie je veda. Je to niečo mimo," zdôrazňoval pre SME v minulosti aj biogentik Martin Hajduch.

O jeho výskume rastlín z rádioaktívnej oblasti neďaleko ukrajinského Černobyľu písal druhý najdôležitejší vedecký magazín sveta, žurnál Science, ale aj popularizačný New Scientist. Pridalo sa britské BBC či americký denník New York Times. „Ale my sme samotný výskum publikovali inde."

Pre vedca je dôležité uverejniť štúdiu v odborníkmi posudzovanom a karentovanom (registrovanom vedeckom) magazíne s takzvaným vysokým „impact" faktorom. Ten zohľadňuje, ako často budú text štúdie citovať iní vedci vo svojich budúcich prácach.

Navyše, za takéto uverejnenie sa často platí. „Vo významných časopisoch platíte za stránku aj tisíc eur. Ale predpokladá sa, že tie náklady sa vám vrátia," hovorí Vršanský.

Najdôležitejšie z takýchto všeobecných - a nie úzko špecializovaných odborných médií - sú časopisy Nature a Science. Publikovať v nich sa považuje za významný, celosvetový vedecký úspech.

„Zriedkavo sa aj u nás objaví práca, keď nie v Nature, tak napríklad v Science," zdôrazňuje virológ a bývalý podpredseda SAV Fedor Čiampor. „A to je potom veľká sláva."

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 237
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 499
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 247
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 197
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 085
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 127
  7. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 068
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 002
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 460
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 356

Téma: Populárne o vede


Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

KOMENTÁRE

Máme na viac, než zborovičkovaní bliakať Slovenskoooo

Slovensko má potenciál byť jednou z najlepších krajín sveta. Čo sme pre to urobili, aby sa ňou stalo?

DOMOV

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách neuspeli kandidáti reformného združenia.

DOMOV

Lunter: Strava pomohla matke z rakoviny, no šarlatánov neuznávam

Kandidát na župana šarlatánov neuznáva.

Neprehliadnite tiež

Kto klope pri dverách? Nový domový alarm rozpozná kamerou autá

Senzory ktoré snímajú pohyb, zvuk či rozpojenie kontaktov už nestačia. Doba pýta viac detailov.

Mesiac som žil v inteligentnej domácnosti. A takto to dopadlo

Moderná, zábavná a zaujímavá. Inteligentná domácnosť je ale drahá a slovenským príkazom zatiaľ nerozumie.

Google vie, či ste boli v obchode kúpiť to, čo ste videli v reklame na webe

Nové analytické nástroje dolujú v dátach, aby popísali vaše nákupné správanie.

Jedia štipľavé a po dome chodia nahí. Čo prezrádzajú bežné činnosti o vašej osobnosti

Psychologický výskum ukázal, čo najčastejšie robia neurotickí, extrovertní, prívetiví. svedomití či ľudia s otvorenou mysľou.