Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Čiernu rakovinu kože má na svedomí gén BRAF

Chvíle, keď človek spolu so záťažou všedných dní odloží aj všetok odev, sú naozaj vzácne. Kto by v takých okamihoch myslel na varovanie vedcov, že až 90 percent melanómov spôsobuje práve ultrafialová zložka slnečného žiarenia. FOTO - ARCHÍV

Nájdenie liečby rôznych druhov rakoviny bolo hlavným argumentom, prečo pred dvoma rokmi vedci odštartovali Projekt genómu rakoviny (CGP). Už po relatívne krátkom čase je na svete prvý významný výsledok. Britskí vedci zo Sangerovho inštitútu v Hixtone objavili podľa internetovej verzie časopisu Nature gén, ktorý hrá dôležitú úlohu pri vzniku dvoch tretín všetkých malígnych melanómov, veľmi agresívnej formy rakoviny kože.

Gén s označením BRAF bol doteraz známy ako faktor, ktorý podporuje rast buniek. Kóduje enzým, ktorý mení aktivitu niektorých proteínov, a to tak, že k ním pripojí fosfátovú skupinu. Táto zmena potom stimuluje rast buniek. Teraz objavená mutácia génu BRAF však spôsobuje, že enzým je aktívny stále a stimuluje nepretržitý, v tomto prípade zhubný, rast buniek. Podľa Mika Strattona, jedného z šéfov CGP, tento objav otvára priamu cestu k liečbe malígneho melanómu. Jeho eufória je opodstatnená, pretože dávno pred začiatkom CGP bol identifikovaný ako pôvodca konkrétneho druhu leukémie gén ABL, príbuzný s génom BRAF. V liečbe leukémie sa už úspešne používa liek Glivec, ktorý blokuje účinok mutovaného génu ABL.

Malígny melanóm, ľudovo nazývaný čierna rakovina kože, tvorí jedenásť percent všetkých prípadov rakoviny kože. Je to veľmi agresívna forma, ktorá rýchlo metastázuje do iných orgánov. Takmer 90 percent melanómov spôsobuje ultrafialová zložka slnečného žiarenia. Ľudia majú šancu na prežitie iba pri včasnom diagnostikovaní ochorenia.

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie sa podľa Čaputovej nestihne. Matoviča vyzvala prehodnotiť postihy (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Sonda vyriešila problémy, schránku so vzorkami z asteroidu uzavrela

Sonda nakoniec nabrala príliš veľa materiálu.

Sonda OSIRIS-REx.
Časť ostrova Kotelnyj, ktorý sa nachádza v mori Laptevovcov na zábere z júna 2016.