Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Ďalekohľady uvideli zrodenie planéty

Vedci prvý raz pozorovali vznikajúcu planétu. Leží 450 svetelných rokov ďaleko.

Mladá planetárna sústava sa ešte iba rodí.Mladá planetárna sústava sa ešte iba rodí. (Zdroj: W. M . KECK OBSERVATORY)

HONOLULU, BRATISLAVA. Na prvý pohľad to vyzeralo iba ako ďalší z množstva podobných objektov. Plyno-prachový disk okolo rodiacej sa hviezdy, z ktorého však takmer nič nevidíme.

Vedci síce tušili, že v podobných vesmírnych objektoch sa rodia planéty a celé planetárne sústavy, no nedokázali ich vidieť. Až doteraz.

Astronómovia z Havajskej univerzity sa dokázali cez podobnú kozmickú obálku pozrieť. A na ich prekvapenie tam uvideli planétu - najmladšiu a prvú formujúcu sa exoplanétu, akú sa kedy podarilo nasnímať.

Dva milióny rokov

Vo výške viac než štyroch kilometrov leží na Havaji Keckovo observatórium s dvojicou obrovských, desaťmetrových ďalekohľadov.

LkCa 15 b

Formujúca sa mladá protoplanéta.

Leží 450 svetelných rokov ďaleko v súhvezdí Býk.

Materská hviezda má dva milióny rokov.

Práve tie použili astronómovia, aby sa zahľadeli na región mladučkých hviezd, v ktorom sa rozhodli preskúmať zhruba stopäťdesiat zaujímavých, rodiacich sa objektov.

Po roku sa bližšie vrátili k jednému z nich, asi štyristopäťdesiat rokov vzdialenej hviezde v súhvezdí Býka s označením LkCa 15. Výsledkom bola snímka oválneho objektu s jasnou medzerou uprostred.

Potom sa však tím Adama Krausa začal pohrávať s nastaveniami ďalekohľadov.

Astronóm pomocou zrkadiel zmenšil chyby spôsobené našou vlastnou atmosférou a skoncentroval vhodné žiarenie. Výsledkom bol prekvapujúci objav vznikajúcej planéty, ktorý opíše štúdia v magazíne The Astrophysical Journal.

„LkCa 15 b je najmladšia dosiaľ objavená planéta,“ hovorí Kraus vo vyhlásení Keckovho observatória. „Je asi päťkrát mladšia ako predchádzajúci držiteľ tohto rekordu.“ Hviezda, okolo ktorej protoplanéta krúži, má totiž iba dva milióny rokov.

Stovky cudzích svetov

Mladučká protoplanéta ešte stále vzniká. Ďalekohľad síce ukázal, že je zhruba šesťnásobne väčšia ako náš Jupiter, no pravdepodobne je menšia.

„Množstvo žiarenia, ktoré sme z tohto objektu zachytili, pochádza práve z materiálu, ktorý naň padá,“ vysvetľuje podľa Space.com Kraus.

„Šesťnásobok Jupitera by sme preto mali považovať za akúsi hornú hranicu. Zo samotnej planéty prichádza len málo žiarenia a môže byť podstatne drobnejšia.“

Astronómovia sa už dlho domnievali, že okolo mladých hviezd v miestach mimo plyno-prachovej obálky vznikajú zárodky planét. Až teraz však vytvorili fungujúcu metódu, ktorá im umožní podobný objekt naozaj vidieť. Predpokladá sa preto, že nasledovať bude množstvo nových objavov.

Dnes pritom poznáme takmer sedem stoviek planét pri iných hviezdach. O ďalších stovkách tušíme, no ďalekohľady a ďalšie merania musia ich prítomnosť potvrdiť.

Po kliknutí snímku zväčšíte.

Byť členom vlády je pre Matoviča dôležitejšie ako to, aby tá vláda fungovala.

Ak niekto chce, aby sa to skončilo, nemôžete sa mu čudovať.

Keď bude chcieť, vybaví aj predčasné voľby.

Vodič Rudolf mal všetko v poriadku. Z policajných kontrol traumu nemá.

Opitých vodičov na cestách nájdeme takmer denne, hovoria prievidzskí policajti.

Ruskí vojaci v Chersonskej oblasti.

Vojna na Ukrajine pokračuje.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.

Filip Dvořák, exper na umelú inteligenciu má české aj americké občianstvo.

Nepozerajte sa na umelú inteligenciu ako na nepriateľa, hovorí.