BRATISLAVA. Štát chce spresniť podmienky prenosu telefónnych čísiel medzi operátormi. Ak si chcete dnes nechať svoje telefónne číslo, na zmenu operátora si počkáte päť dní.
V minulosti neboli meškania pri prenosoch čísel ojedinelé. Šéfredaktor webu MobilMania.sk Filip Hanker odhaduje, že aj dnes sa meškania občas vyskytnú.
Za meškanie odškodné
Po novom majú zákazníci získať za meškanie odškodné. V novom regulačnom opatrení to navrhuje Telekomunikačný úrad. Za každý začatý deň meškania získa zákazník päťnásobok „platby spojenej s prenosom čísla“.
Ak bude meškanie spôsobené chybou firiem T-Mobile a Orange, priemerne získa zákazník 40 eur za deň meškania. Spoločnosti si totiž účtujú za odchod zákazníka asi sedem eur.
Keby meškania zavinila Telefónica, zaplatí len 20 eur. Odchod zákazníka totiž nespoplatňuje a minimálne odškodné má byť 20 eur.
Zákazníci majú získať odškodné 40 eur aj za prenos čísla k inému operátorovi, ako si v žiadosti o prechod zvolili.
Hanker upozorňuje, že takýto prípad je úplne vylúčený. „Bude to len sporadické zlyhanie ľudského faktora, ktoré nezachytí ani operátor, kam sa číslo prenáša.“
Hovorca teleúradu Roman Vavro pripomína, že odškodné zákazníci nemusia dostať v hotovosti. Po dohode so zákazníkom môže ísť napríklad o zľavu z faktúry. Operátori zmeny nechceli komentovať, kým sa neskončí pripomienkové konanie nového regulačného opatrenia.
Telekomunikačný úrad navrhol, aby nové pravidlá platili od 1. novembra. Termín však bude musieť zmeniť. Pripomienkové konanie sa totiž končí 28. októbra, na vyhodnotenie pripomienok by tak mali úradníci jediný pracovný deň.
Rýchlejší prenos?
Keď koncom roka 2009 testovala MobilMania.sk prenositeľnosť, v dvoch prípadoch bolo prenesené číslo aktivované presne na piaty deň. Pri testovaní prechodu z O2 k firme T-Mobile vzniklo dvojtýždňové meškanie.
Novým opatrením sa má skrátiť aj celková lehota na prenos čísla z piatich na štyri dni. V praxi bude možný prenos už za tri dni. Teleúrad v opatrení totiž predpokladá, že už dva dni po prijatí žiadosti o prenos čísla bude môcť zákazník podpísať zmluvu s novým operátorom.
Najneskôr nasledujúci deň po podpise musí byť číslo aktívne. Od 1. októbra to káže nový telekomunikačný zákon, ktorý v septembri schválili poslanci.
Operátori tak budú musieť meniť systém nastavený na päťdňovú lehotu. V zahraničí je prenos možný aj za jediný deň.