Havária pri Novom Zélande môže pokaziť leto

Súdia kapitána lode, ktorá uviazla pri Novom Zélande. Hrozí mu pokuta a rok väzenia.

Do mora pri Novom Zélande vytiekli stovky ton ropy.(Zdroj: TASR/AP)

More vyplavuje na obľúbené pobrežie z lode, ktorá uviazla pri Novom Zélande, palivo aj kontajnery. Kapitánovi hrozí pokuta a rok väzenia.

WELLINGTON, BRATISLAVA. Stovky uhynutých vtákov, ropa na jednom z najkrajších pobreží sveta a desiatky nákladných kontajnerov.

Také sú zatiaľ následky havárie lode Rena, ktorá narazila začiatkom októbra do koralového útesu pri novozélandskom pobreží.

Už teraz ide o najhoršiu morskú environmentálnu haváriu a zdá sa, že to bude ešte horšie.

„Doteraz sme mali pláže len ľahko zamorené palivom. V najbližších dňoch, keď more vyplaví viac paliva, sa to výrazne zhorší,“ varoval podľa Daily Mirror Nick Quinn z vládnej agentúry Maritime New Zealand (MNZ).

Prelomí sa loď?

Vláda sa pripravuje na najhorší scenár. Ten nastane, ak sa loď prelomí. Ochranári sa k nej nebudú vedieť dostať, lebo v mieste, kde sa zasekla, je dno pomerne hlboko.

Väčšina záchranných prác sa preto v týchto dňoch zameriava na to, aby z lode odčerpali palivo. Rena ho viezla 1700 ton, do mora sa zatiaľ dostalo niekoľko stoviek.

Väčšina zostávajúcej ropy je v cisternách v zadnej časti lode. Prácu záchranným tímom komplikujú trhliny v lodi, pre ktoré hrozí prelomenie. Riziko rastie s väčšími vlnami.

info
Loď MV Rena
  • Nákladná loď sa plavila pod libérijskou vlajkou. Vlastní ju grécka dopravná spoločnosť Costamare.
  • 5. októbra narazila do útesu Astrolabe, ktorý je pri severnom ostrove, asi 22 kilometrov od mesta Tauranga na tomto ostrove.
  • Loď sa nakláňa, navyše sa môže každú chvíľu prelomiť.

„Loď sa môže v skutočnosti prelomiť každú chvíľu,“ povedal pre AP hovorca MNZ. Vo štvrtok však bolo more pokojné, a preto dúfal, že by sa im mohlo podariť ropu odčerpať.

Ďalším problémom sú kontajnery. Rena ich viezla 1368, do mora zatiaľ z nakláňajúcej sa lode padlo 88. Najmenej jeden z nich obsahuje nebezpečný materiál.

Pre haváriu uzavreli niekoľko pláží v okolí lode, načas zastavili aj prevádzku prístavu Tauranga, najväčšieho exportného prístavu krajiny. Loď uviazla len 22 kilometrov od neho.

Na južnej pologuli sa blíži leto a domáci sa obávajú, ako táto nehoda ovplyvní príjmy z turizmu. Nie je totiž vôbec isté, že sa problém podarí do leta vyriešiť.

Filipínsky kapitán

Len malou útechou pre miestnych môže byť, že kapitán lode a jeho prvý zástupca sa už ocitli pred súdom. Teraz sú vďaka kaucii na slobode, ale odovzdali cestovné doklady a nemôžu opustiť krajinu.

Obvinili ich za „riadenie plavidla spôsobom, ktorý bol zbytočne nebezpečný“, hrozí im maximálna pokuta 7800 dolárov alebo dvanásť mesiacov vo väzení.

Totožnosť obvinených úrady nezverejnili. Vie sa len, že kapitánom lode bol 44-­ročný Filipínec. „Hrozí, že niekto by chcel zobrať spravodlivosť do vlastných rúk,“ zdôvodnil tajnosti pre Daily Mirror kapitánov právnik.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 178
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 733
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 179
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 258
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 398
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 910
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 856
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 786
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 711
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 460

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.

Je lepší vinyl alebo cédečko? Čo o kvalite zvuku hovorí matematika

Fanúšikovia na platne nedajú dopustiť, argumentujú vernosťou zvuku.