New York 5. júna (TASR) - Podľa údajov štúdie spoločnosti Jupiter Media Metrix po vlne konsolidácie v internetovom sektore polovicu všetkých minút, ktoré užívatelia strávia na sieti, kontrolujú štyri spoločnosti - AOL Time Warner, Microsoft Corp, Yahoo Inc. a Napster.
V marci tohto roka celkovo 14 spoločností kontrolovalo 60% užívateľských minút, v marci 2000 ich bolo 40 a 110 v marci 1999. Okrem uvedených štyroch ide o (zoradené podľa trhového podielu): Juno, eBay, Electronic Arts, ExciteAtHome, iWon, Walt Disney, Terra Lycos, The Human Internet, Flipside Sites a CNET Networks.
Analytici Jupiter Media Metrix uvádzajú, že klesajúci počet spoločností, ktoré dominujú svetovej elektronickej sieti, čoraz viac komplikuje šance nových firiem na úspech v tvrdej konkurencii. Podľa ich slov medzi najväčšie výhody renomovaných firiem patrí ani nie infraštruktúra, ale skôr marketingová a reklamná obratnosť, ktorá sťažuje novým subjektom vstup na internetový trh.
Štyri najväčšie stránky, ktoré spolu kontrolujú 50,4% užívateľských minút, poskytuje dostatočne jasný obraz o trendoch dominujúcich na internete:
- AOL a Time Warner, ktoré patria medzi 11 najväčších firiem sveta, v marci 1999 kontrolovali 50% užívateľských minút, dnes ako jedna spoločnosť kontrolujú 32%, najmä prostredníctvom komunikačných služieb, ako elektronická pošta.
- Microsoft, ktorému patrí poštová stránka Hotmail, portál MSN a stránka Slate, kontroluje 7,5% užívateľských minút. Navyše v súčasnosti rokuje s AOL o potenciálnej aliancii pre nový operačný systém Windows XP.
- Yahoo! kontroluje 7,2% užívateľských minút a z vyhľadávacej stránky sa vyvinul do významného portálu s lukratívnou finančnou sekciou a vlastným upozorňovaním na došlú poštu.
- Naster kontroluje 3,6% užívateľských minút, hoci návštevnosť stránky prudko klesla odvtedy, čo mu americký súd nariadil používanie softvéru, ktorý bráni obchodovaniu s autorsky chránenými súbormi.
* 1 sov