Písanie esemesiek za volantom spomaľuje reakčný čas vodiča

Čítanie alebo písanie esemesiek či e-mailov počas šoférovanie môže až dvojnásobne predĺžiť reakčný čas vodiča.

BRATISLAVA 6. októbra (SITA/AP/Reuters) -

Vyplýva to z výskumu amerického Texas Transportation Institute v rámci Texas A&M University, ktorého výsledky zverejnili v stredu. Podľa nich je tak tento fenomén oveľa nebezpečnejší, ako sa doteraz predpokladalo.

"Naše zistenia naznačujú, že reakčný čas je ešte dlhší, ako sme si mysleli," uviedla Christine Yager z TTI, ktorá výskum viedla. "Písanie esemesiek počas šoférovania v podstate zdvojnásobuje reakčný čas vodiča, na základe čoho nie je schopný primerane reagovať na náhle nebezpečenstvá na vozovke, ak by napríklad pred ním náhle zastavilo vozidlo alebo mu do cesty vbehlo dieťa," vysvetlila. Podľa štúdie sa reakčný čas predĺžil z jednej až dvoch sekúnd pri šoférovaní bez písania esemesiek na tri až štyri sekundy s písaním. Rozdiel v reakčných časoch medzi šoférovaním za písania a čítania esemesky bol však iba veľmi malý, sú preto "rovnako nebezpečné", povedala Yager.

Tieto zistenia vyplývajú z výskumu, na ktorom sa zúčastnilo 42 vodičov vo veku 16 až 54 rokov. Tí jazdili po testovacej dráhe dlhej 17,7 kilometra s tým, že počas jazdy čítali a písali esemesky, alebo sa, naopak, sústredili na jazdu. Ak však na dráhe zbadali blikajúce svetlo, mali zastaviť, pričom monitorovacie zariadenie zaznamenávalo ich reakcie, vysvetlila Yager. Okrem spomínaných časov z výskumu vyplýva, že motoristi, ktorí počas jazdy čítali alebo písali esemesky, boli 11-násobne náchylnejší toto svetlo úplne minúť. Yager zdôraznila, že rozdiel medzi týmto a minulými výskumami bol v tom, že tentoraz skúmaní jedinci šoférovali skutočné autá a nesedeli iba v simulátore.

Podľa predošlého výskumu, ktorý vedci uskutočnili s pomocou simulátora, reakčný čas vodičov v prípade sústredenia sa na jazdu bol menší ako jedna sekunda a pri písaní alebo čítaní esemesiek jedna až dve sekundy. Ako Yager vysvetlila, troj- až štvorsekundový reakčný čas, ktorý zmeral jej tím, je najviac citeľný pri vyšších rýchlostiach. Keď totiž vodič riadi auto idúce rýchlosťou 60 míľ za hodinu (v prepočte približne 96,6 kilometra za hodinu), za päť sekúnd prejde 134 metrov. "Ak na ceste s takýmto rýchlostným obmedzením pred vami náhle zastaví auto, nemáte dosť času na to, aby ste zareagovali, ak vaše oči budú dole na telefóne," povedala Yager.

Hovorca inštitútu Rick Davenport uviedol, že vodiči, ktorí píšu alebo čítajú esemesky sa nedokázali udržať vo svojom pruhu a nevedeli udržať ani stabilnú rýchlosť. "Dokonca aj keď účastníci išli rýchlosťou 30 míľ za hodinu (v prepočte približne 48 kilometrov za hodinu) na dráhe s veľmi širokými pruhmi, stále sme mali veľa 'tesnotiek'," povedal Davenport.

Podľa štatistík amerického ministerstva dopravy nesústredenie sa na jazdu má v Spojených štátoch na svedomí asi 20 percent smrteľných dopravných nehôd. Najčastejšou príčinou tohto nesústredenia je používanie mobilných telefónov počas jazdy. To, že počas šoférovania píše alebo číta esemesky, však aj napriek tomu priznáva každý piaty motorista.


Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Prečo hrá mozog džezového a klasického pianistu rovnakú skladbu inak

Mozgy džezových a klasických pianistov fungujú rozdielne. Dokonca aj vtedy, keď hrajú tú istú skladbu.

Spravili krok k včasnému odhaleniu rakoviny, krvný test má veľkú úspešnosť

Test dokázal určiť aj päť typov rakoviny, na ktoré doteraz neexistuje skríning.

TECH_FM

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

NASA testuje jadrový reaktor pre astronautov na Marse

Prvotné testy kompaktného reaktora v americkej Nevade boli úspešné.

Legendárna hra Age of Empires sa vráti v modernom prevedení vo februári

Hru museli v mnohých smeroch prepracovať, aby fungovala na moderných počítačoch.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 891
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 512
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 529
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 196
  5. Kam do tepla v januári? 1 843
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 677
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 596
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 464
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 402
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 919