Písanie esemesiek za volantom spomaľuje reakčný čas vodiča

Čítanie alebo písanie esemesiek či e-mailov počas šoférovanie môže až dvojnásobne predĺžiť reakčný čas vodiča.

BRATISLAVA 6. októbra (SITA/AP/Reuters) -

Vyplýva to z výskumu amerického Texas Transportation Institute v rámci Texas A&M University, ktorého výsledky zverejnili v stredu. Podľa nich je tak tento fenomén oveľa nebezpečnejší, ako sa doteraz predpokladalo.

"Naše zistenia naznačujú, že reakčný čas je ešte dlhší, ako sme si mysleli," uviedla Christine Yager z TTI, ktorá výskum viedla. "Písanie esemesiek počas šoférovania v podstate zdvojnásobuje reakčný čas vodiča, na základe čoho nie je schopný primerane reagovať na náhle nebezpečenstvá na vozovke, ak by napríklad pred ním náhle zastavilo vozidlo alebo mu do cesty vbehlo dieťa," vysvetlila. Podľa štúdie sa reakčný čas predĺžil z jednej až dvoch sekúnd pri šoférovaní bez písania esemesiek na tri až štyri sekundy s písaním. Rozdiel v reakčných časoch medzi šoférovaním za písania a čítania esemesky bol však iba veľmi malý, sú preto "rovnako nebezpečné", povedala Yager.

Tieto zistenia vyplývajú z výskumu, na ktorom sa zúčastnilo 42 vodičov vo veku 16 až 54 rokov. Tí jazdili po testovacej dráhe dlhej 17,7 kilometra s tým, že počas jazdy čítali a písali esemesky, alebo sa, naopak, sústredili na jazdu. Ak však na dráhe zbadali blikajúce svetlo, mali zastaviť, pričom monitorovacie zariadenie zaznamenávalo ich reakcie, vysvetlila Yager. Okrem spomínaných časov z výskumu vyplýva, že motoristi, ktorí počas jazdy čítali alebo písali esemesky, boli 11-násobne náchylnejší toto svetlo úplne minúť. Yager zdôraznila, že rozdiel medzi týmto a minulými výskumami bol v tom, že tentoraz skúmaní jedinci šoférovali skutočné autá a nesedeli iba v simulátore.

Podľa predošlého výskumu, ktorý vedci uskutočnili s pomocou simulátora, reakčný čas vodičov v prípade sústredenia sa na jazdu bol menší ako jedna sekunda a pri písaní alebo čítaní esemesiek jedna až dve sekundy. Ako Yager vysvetlila, troj- až štvorsekundový reakčný čas, ktorý zmeral jej tím, je najviac citeľný pri vyšších rýchlostiach. Keď totiž vodič riadi auto idúce rýchlosťou 60 míľ za hodinu (v prepočte približne 96,6 kilometra za hodinu), za päť sekúnd prejde 134 metrov. "Ak na ceste s takýmto rýchlostným obmedzením pred vami náhle zastaví auto, nemáte dosť času na to, aby ste zareagovali, ak vaše oči budú dole na telefóne," povedala Yager.

Hovorca inštitútu Rick Davenport uviedol, že vodiči, ktorí píšu alebo čítajú esemesky sa nedokázali udržať vo svojom pruhu a nevedeli udržať ani stabilnú rýchlosť. "Dokonca aj keď účastníci išli rýchlosťou 30 míľ za hodinu (v prepočte približne 48 kilometrov za hodinu) na dráhe s veľmi širokými pruhmi, stále sme mali veľa 'tesnotiek'," povedal Davenport.

Podľa štatistík amerického ministerstva dopravy nesústredenie sa na jazdu má v Spojených štátoch na svedomí asi 20 percent smrteľných dopravných nehôd. Najčastejšou príčinou tohto nesústredenia je používanie mobilných telefónov počas jazdy. To, že počas šoférovania píše alebo číta esemesky, však aj napriek tomu priznáva každý piaty motorista.


Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Ako dávni migranti zmenili Európsku DNA? Prišli len muži a kone

Tretia hlavná migračná vlna zanechala stopu v Európanoch až dodnes.

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva robia špičkovú vedu

Päť ústavov Slovenskej akadémie vied vytvára výskum, ktorý nestojí na pevných základoch, tvrdia výsledky nezávislého auditu.

Nová liečba by mohla napraviť poškodený sluch

Klinické testy na ľuďoch spustia do dvoch rokov.

Polovica internetovej komunikácie už prebieha v šifrách

Plošné špehovanie už nebude jednoduché. Začíname si chrániť aj každodennú rutinu.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 383
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 289
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 305
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 143
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 204
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 018
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 592
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 581

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop