Písanie esemesiek za volantom spomaľuje reakčný čas vodiča

Čítanie alebo písanie esemesiek či e-mailov počas šoférovanie môže až dvojnásobne predĺžiť reakčný čas vodiča.

BRATISLAVA 6. októbra (SITA/AP/Reuters) -

Vyplýva to z výskumu amerického Texas Transportation Institute v rámci Texas A&M University, ktorého výsledky zverejnili v stredu. Podľa nich je tak tento fenomén oveľa nebezpečnejší, ako sa doteraz predpokladalo.

"Naše zistenia naznačujú, že reakčný čas je ešte dlhší, ako sme si mysleli," uviedla Christine Yager z TTI, ktorá výskum viedla. "Písanie esemesiek počas šoférovania v podstate zdvojnásobuje reakčný čas vodiča, na základe čoho nie je schopný primerane reagovať na náhle nebezpečenstvá na vozovke, ak by napríklad pred ním náhle zastavilo vozidlo alebo mu do cesty vbehlo dieťa," vysvetlila. Podľa štúdie sa reakčný čas predĺžil z jednej až dvoch sekúnd pri šoférovaní bez písania esemesiek na tri až štyri sekundy s písaním. Rozdiel v reakčných časoch medzi šoférovaním za písania a čítania esemesky bol však iba veľmi malý, sú preto "rovnako nebezpečné", povedala Yager.

Tieto zistenia vyplývajú z výskumu, na ktorom sa zúčastnilo 42 vodičov vo veku 16 až 54 rokov. Tí jazdili po testovacej dráhe dlhej 17,7 kilometra s tým, že počas jazdy čítali a písali esemesky, alebo sa, naopak, sústredili na jazdu. Ak však na dráhe zbadali blikajúce svetlo, mali zastaviť, pričom monitorovacie zariadenie zaznamenávalo ich reakcie, vysvetlila Yager. Okrem spomínaných časov z výskumu vyplýva, že motoristi, ktorí počas jazdy čítali alebo písali esemesky, boli 11-násobne náchylnejší toto svetlo úplne minúť. Yager zdôraznila, že rozdiel medzi týmto a minulými výskumami bol v tom, že tentoraz skúmaní jedinci šoférovali skutočné autá a nesedeli iba v simulátore.

Podľa predošlého výskumu, ktorý vedci uskutočnili s pomocou simulátora, reakčný čas vodičov v prípade sústredenia sa na jazdu bol menší ako jedna sekunda a pri písaní alebo čítaní esemesiek jedna až dve sekundy. Ako Yager vysvetlila, troj- až štvorsekundový reakčný čas, ktorý zmeral jej tím, je najviac citeľný pri vyšších rýchlostiach. Keď totiž vodič riadi auto idúce rýchlosťou 60 míľ za hodinu (v prepočte približne 96,6 kilometra za hodinu), za päť sekúnd prejde 134 metrov. "Ak na ceste s takýmto rýchlostným obmedzením pred vami náhle zastaví auto, nemáte dosť času na to, aby ste zareagovali, ak vaše oči budú dole na telefóne," povedala Yager.

Hovorca inštitútu Rick Davenport uviedol, že vodiči, ktorí píšu alebo čítajú esemesky sa nedokázali udržať vo svojom pruhu a nevedeli udržať ani stabilnú rýchlosť. "Dokonca aj keď účastníci išli rýchlosťou 30 míľ za hodinu (v prepočte približne 48 kilometrov za hodinu) na dráhe s veľmi širokými pruhmi, stále sme mali veľa 'tesnotiek'," povedal Davenport.

Podľa štatistík amerického ministerstva dopravy nesústredenie sa na jazdu má v Spojených štátoch na svedomí asi 20 percent smrteľných dopravných nehôd. Najčastejšou príčinou tohto nesústredenia je používanie mobilných telefónov počas jazdy. To, že počas šoférovania píše alebo číta esemesky, však aj napriek tomu priznáva každý piaty motorista.


Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.

Je lepší vinyl alebo cédečko? Čo o kvalite zvuku hovorí matematika

Fanúšikovia na platne nedajú dopustiť, argumentujú vernosťou zvuku.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 744
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 7 051
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 978
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 334
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 399
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 865
  7. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 854
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 837
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 766
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 408