SME
Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Písanie esemesiek za volantom spomaľuje reakčný čas vodiča

Čítanie alebo písanie esemesiek či e-mailov počas šoférovanie môže až dvojnásobne predĺžiť reakčný čas vodiča.

BRATISLAVA 6. októbra (SITA/AP/Reuters) -

Vyplýva to z výskumu amerického Texas Transportation Institute v rámci Texas A&M University, ktorého výsledky zverejnili v stredu. Podľa nich je tak tento fenomén oveľa nebezpečnejší, ako sa doteraz predpokladalo.

"Naše zistenia naznačujú, že reakčný čas je ešte dlhší, ako sme si mysleli," uviedla Christine Yager z TTI, ktorá výskum viedla. "Písanie esemesiek počas šoférovania v podstate zdvojnásobuje reakčný čas vodiča, na základe čoho nie je schopný primerane reagovať na náhle nebezpečenstvá na vozovke, ak by napríklad pred ním náhle zastavilo vozidlo alebo mu do cesty vbehlo dieťa," vysvetlila. Podľa štúdie sa reakčný čas predĺžil z jednej až dvoch sekúnd pri šoférovaní bez písania esemesiek na tri až štyri sekundy s písaním. Rozdiel v reakčných časoch medzi šoférovaním za písania a čítania esemesky bol však iba veľmi malý, sú preto "rovnako nebezpečné", povedala Yager.

Skryť Vypnúť reklamu

Tieto zistenia vyplývajú z výskumu, na ktorom sa zúčastnilo 42 vodičov vo veku 16 až 54 rokov. Tí jazdili po testovacej dráhe dlhej 17,7 kilometra s tým, že počas jazdy čítali a písali esemesky, alebo sa, naopak, sústredili na jazdu. Ak však na dráhe zbadali blikajúce svetlo, mali zastaviť, pričom monitorovacie zariadenie zaznamenávalo ich reakcie, vysvetlila Yager. Okrem spomínaných časov z výskumu vyplýva, že motoristi, ktorí počas jazdy čítali alebo písali esemesky, boli 11-násobne náchylnejší toto svetlo úplne minúť. Yager zdôraznila, že rozdiel medzi týmto a minulými výskumami bol v tom, že tentoraz skúmaní jedinci šoférovali skutočné autá a nesedeli iba v simulátore.

Podľa predošlého výskumu, ktorý vedci uskutočnili s pomocou simulátora, reakčný čas vodičov v prípade sústredenia sa na jazdu bol menší ako jedna sekunda a pri písaní alebo čítaní esemesiek jedna až dve sekundy. Ako Yager vysvetlila, troj- až štvorsekundový reakčný čas, ktorý zmeral jej tím, je najviac citeľný pri vyšších rýchlostiach. Keď totiž vodič riadi auto idúce rýchlosťou 60 míľ za hodinu (v prepočte približne 96,6 kilometra za hodinu), za päť sekúnd prejde 134 metrov. "Ak na ceste s takýmto rýchlostným obmedzením pred vami náhle zastaví auto, nemáte dosť času na to, aby ste zareagovali, ak vaše oči budú dole na telefóne," povedala Yager.

Skryť Vypnúť reklamu

Hovorca inštitútu Rick Davenport uviedol, že vodiči, ktorí píšu alebo čítajú esemesky sa nedokázali udržať vo svojom pruhu a nevedeli udržať ani stabilnú rýchlosť. "Dokonca aj keď účastníci išli rýchlosťou 30 míľ za hodinu (v prepočte približne 48 kilometrov za hodinu) na dráhe s veľmi širokými pruhmi, stále sme mali veľa 'tesnotiek'," povedal Davenport.

Podľa štatistík amerického ministerstva dopravy nesústredenie sa na jazdu má v Spojených štátoch na svedomí asi 20 percent smrteľných dopravných nehôd. Najčastejšou príčinou tohto nesústredenia je používanie mobilných telefónov počas jazdy. To, že počas šoférovania píše alebo číta esemesky, však aj napriek tomu priznáva každý piaty motorista.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Spišiak je poradcom ministra vnútra Romana Mikulca.

Spišiak pomáha s reformou polície.


17 h
Peter Tkačenko

Výmena ministra vnútra by prospela aj koalícii.


20 h
Eliška Mintálová na OH Tokio 2020 / 2021.

Eliška Mintálová skončila vo finále K1 deviata.


Marián Szűcs 3 h

Neprehliadnite tiež

Rozhovor s doktorandom filozofie Jakubom Betinským


3 h
Jeff Bezos.

Kontrakt na modul v apríli získala konkurenčná firma SpaceX.


TASR 6 h
Ilustračné foto.

Meteor zrejme dopadol naďaleko mesta.


TASR 26. júl
Kozmická loď Progress (tmavá časť v hornej časti záberu) je pripojená k modulu Pirs od februára. Spoločne zhoria v atmosfére.

Na pripojenie už čaká Nauka.


26. júl

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  2. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. Od Česka až po Jadran
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  2. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  7. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 440
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 6 125
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 764
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 326
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 275
  6. Od Česka až po Jadran 3 866
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 131
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 109
  9. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 081
  10. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 1 969