Písanie esemesiek za volantom spomaľuje reakčný čas vodiča

Čítanie alebo písanie esemesiek či e-mailov počas šoférovanie môže až dvojnásobne predĺžiť reakčný čas vodiča.

BRATISLAVA 6. októbra (SITA/AP/Reuters) -

Vyplýva to z výskumu amerického Texas Transportation Institute v rámci Texas A&M University, ktorého výsledky zverejnili v stredu. Podľa nich je tak tento fenomén oveľa nebezpečnejší, ako sa doteraz predpokladalo.

"Naše zistenia naznačujú, že reakčný čas je ešte dlhší, ako sme si mysleli," uviedla Christine Yager z TTI, ktorá výskum viedla. "Písanie esemesiek počas šoférovania v podstate zdvojnásobuje reakčný čas vodiča, na základe čoho nie je schopný primerane reagovať na náhle nebezpečenstvá na vozovke, ak by napríklad pred ním náhle zastavilo vozidlo alebo mu do cesty vbehlo dieťa," vysvetlila. Podľa štúdie sa reakčný čas predĺžil z jednej až dvoch sekúnd pri šoférovaní bez písania esemesiek na tri až štyri sekundy s písaním. Rozdiel v reakčných časoch medzi šoférovaním za písania a čítania esemesky bol však iba veľmi malý, sú preto "rovnako nebezpečné", povedala Yager.

Tieto zistenia vyplývajú z výskumu, na ktorom sa zúčastnilo 42 vodičov vo veku 16 až 54 rokov. Tí jazdili po testovacej dráhe dlhej 17,7 kilometra s tým, že počas jazdy čítali a písali esemesky, alebo sa, naopak, sústredili na jazdu. Ak však na dráhe zbadali blikajúce svetlo, mali zastaviť, pričom monitorovacie zariadenie zaznamenávalo ich reakcie, vysvetlila Yager. Okrem spomínaných časov z výskumu vyplýva, že motoristi, ktorí počas jazdy čítali alebo písali esemesky, boli 11-násobne náchylnejší toto svetlo úplne minúť. Yager zdôraznila, že rozdiel medzi týmto a minulými výskumami bol v tom, že tentoraz skúmaní jedinci šoférovali skutočné autá a nesedeli iba v simulátore.

Podľa predošlého výskumu, ktorý vedci uskutočnili s pomocou simulátora, reakčný čas vodičov v prípade sústredenia sa na jazdu bol menší ako jedna sekunda a pri písaní alebo čítaní esemesiek jedna až dve sekundy. Ako Yager vysvetlila, troj- až štvorsekundový reakčný čas, ktorý zmeral jej tím, je najviac citeľný pri vyšších rýchlostiach. Keď totiž vodič riadi auto idúce rýchlosťou 60 míľ za hodinu (v prepočte približne 96,6 kilometra za hodinu), za päť sekúnd prejde 134 metrov. "Ak na ceste s takýmto rýchlostným obmedzením pred vami náhle zastaví auto, nemáte dosť času na to, aby ste zareagovali, ak vaše oči budú dole na telefóne," povedala Yager.

Hovorca inštitútu Rick Davenport uviedol, že vodiči, ktorí píšu alebo čítajú esemesky sa nedokázali udržať vo svojom pruhu a nevedeli udržať ani stabilnú rýchlosť. "Dokonca aj keď účastníci išli rýchlosťou 30 míľ za hodinu (v prepočte približne 48 kilometrov za hodinu) na dráhe s veľmi širokými pruhmi, stále sme mali veľa 'tesnotiek'," povedal Davenport.

Podľa štatistík amerického ministerstva dopravy nesústredenie sa na jazdu má v Spojených štátoch na svedomí asi 20 percent smrteľných dopravných nehôd. Najčastejšou príčinou tohto nesústredenia je používanie mobilných telefónov počas jazdy. To, že počas šoférovania píše alebo číta esemesky, však aj napriek tomu priznáva každý piaty motorista.


Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

EKONOMIKA

Plat bez práce môže fungovať, Slovensku by však nepomohol

Nepodmienený príjem testuje okrem Fínska aj Kanada.

Neprehliadnite tiež

Drobné prepeličky môžu pomáhať v boji proti rakovine

Vedecký výskum na zvieratách vždy bol a aj bude otázkou rôznych názorov. Výskum na vtáčích vajciach a embryách však prináša nové rozmery.

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory. Jedným z nich je aj bioinformatika.

TECH_FM

Odhalili, prečo sú veľryby také obrovské

Gigantizmus veľrýb bol dlho záhadou. Už nie je.

Vzdali sa ropy, ponúknu tenisky z morských rias

Nerozpadnú sa po jednom daždi, nový materiál je určený na štandardné použitie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 327
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 298
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 712
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 7 700
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 025
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 379
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 310
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 223
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 160
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 334