Streda, 4. august, 2021 | Meniny má Dominik, DominikaKrížovkyKrížovky

Otázky a odpovede: čo znamená prekročenie rýchlosti svetla?

Vedci z Európskej organizácie pre jadrový výskum naznačujú, že objavili neutrína, ktoré sa pohybovali rýchlejšie ako svetlo.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - listverse.files)

Čo je to neutríno?

Neutríno je elementárna častica, ktorá nemá - a to je kľúčové - v pokoji nulovú hmotnosť. Tieto častice ľahko prechádzajú bežnou hmotou, vznikajú napríklad vo hviezdach, v jadrových elektrárniach ale aj pri stretnutí kozmického žiarenia s atmosférou Zeme.

Čo sa vlastne stalo?

Špeciálna teória relativity z roku 1905 vo svojom druhom postuláte hovorí, že rýchlosť svetla vo vákuu je rovnaká. Vo vákuu sa rovná zhruba 299 793 kilometrov za sekundu. Je to maximálna rýchlosť elektromagnetického žiarenia a nič sa podľa súčasnej fyziky nemôže pohybovať rýchlejšie (fotóny totiž nemajú žiadnu hmotnosť). Vedci však zistili, že neutrína sa pohybovali rýchlosťou 300 006 kilometrov za sekundu.

Čo to znamená?

Znamená to, že keďže neutrína majú veľmi drobnú, ale predsa len hmotnosť, Einstein sa niekde mýlil.

Čo z toho vyplýva?

Možno bude potrebné prepracovať fyzikálne teórie. Einsteinova teória je totiž podľa Daily Telegraph kľúčová pre takzvaný štandardný model, ktorý opisuje náš vesmír.

Máme dôkazy, že neutrína sú rýchlejšie ako svetlo?

S istotou to povedať nevieme. Vedci z CERN-u k takýmto výsledkom dospeli a pred zverejnením „objavu" svoje dáta niekoľko mesiacov kontrolovali. Aj tak však vyzvali ostatných vedcov, aby ich výsledky preverili a pokúsili sa v nich nájsť nejakú chybu. V hre je totiž „nová" fyzika.

V súvislosti s korupciou bol priateľ Roberta Fica Miroslav Výboh vyšetrovaný v Rakúsku, stíhanie nakoniec zastavili.

NAKA zadržala niekoľko osôb.

a 1 ďalší 35m

Zranili sa desiatky ľudí, piati sú v kritickom stave.

SITA a 1 ďalší 2 h