SME
Nedeľa, 28. február, 2021 | Meniny má ZlaticaKrížovkyKrížovky

Dungeons - poklad v podzemí

S veľkou pravdepodobnosťou máte i vy v zálohe nejednu staršiu hru, ktorú si aj dnes po spustení užívate napriek zastaralému technickému spracovaniu.

Nebudeme tu tentoraz roniť nostalgické slzy nad kultovými hrami, ktoré poznajú všetci. Dungeon Keeper od Bullfrogu - a dokonca zabudneme i na druhý diel, pri zatvorených očiach i super tuhý datadisk k jednotke s podtitulom Deeper Dungeons takou veríme pre väčšinu z vás je. Hoci na prvý pohľad vyzerajú oba tituly (Dungeon Keeper a dnes recenzované Dungeons) rovnako, vo vnútri ukrýva rozdiel medzi nimi dobre známu pravdu: v jednoduchosti je sila.

Porovnávaniu s Dungeon Keeperom sa vyhnúť nedá, ani vývojári z nemeckého RealmForge nepopierajú, kde sa vzali inšpiráciu pre svoje virtuálne dietko. Obe hry sú strategické, odohrávajú sa v reálnom čase a stali ste sa v nich temným pánom, ktorý panuje v podzemí. Tu ukrýva svoje poklady, mazná sa so svojimi potvorkami a od rozosievania zloby a skazy sa ho pokúšajú odhovoriť hrdinovia. V Dungeons stojíte na opačnej strany barikády a užívate si chvíle, kedy ste na tej "zlej strane". Ako hrdinovia sme v mnohých RPG behali do kobiek, aby sme ukázali všemožnej hávedi, že si život nezaslúžia a hľadali zlato v každom rohu. Tentoraz je to naopak, stávate sa pánmi podzemia, kam bránami neustále prichádzajú namyslení a vyfintení hrdinovia, ktorí si myslia, že môžu kradnúť vaše poctivo nahrabané poklady.

Skryť Vypnúť reklamu

Všetky screenshoty nájdete v galérii hry

A presne tu nastáva zásadný odklon od taktne zamlčiavanej predlohy. Tam, kde Dungeon Keeper vsadil na jednoduché a okamžite pochopiteľné herné prvky, nechal hráča skúmať a hlavne baviť sa, núti Dungeons bezohľadne postupovať podľa toho, ako si to zmysleli vývojári. V podstate sme ani nemali mnoho príležitostí, kedy by sme sa kochali našim podzemným kráľovstvom a užívali si pocit z rozrastajúceho sa impéria, z ktorého noha hrdinu v naleštenej zbroji nevystúpi. A aj tí impovia sú takí bez chuti.

Ani v Dungeons neovládame svoje vojsko zložené z rôznej hávede priamo, staráme sa o veci okolo. Dungeon Keeper nás naučil hĺbiť chodbičky, vytvárať miestnosti a svojich pekelníkov sme mohli maximálne uchopiť a hodiť na iné miesto v našom dungeone. Ak bol blízko nepriateľ, tak sa mastili, pričom naši roztomilí miláčikovia (rohatého démona sme mali radi, no masochistické žienky v latexe taktiež neboli na zahodenie) levelovali a my sme ďalej rozhadzovali pasce, pasovali sa i s inými pánmi podzemia, ktorí nedokázali pochopiť, že ten najväčší zloduch predsa môže byť len jeden. V RealmForge si povedali, že dnes by zrejme tento primitívny koncept neuspel (a veľmi sa mýlia) a celé to tak trochu skomplikovali. Žiaľ, hrateľnosti to rozhodne nepomohlo.

Skryť Vypnúť reklamu

Ponecháme stranou príbeh - ide o nadvládu nad celým krajom. Humorných scén síce niekoľko nájdete, avšak základ je položený skôr v textoch pred misiami či samotnými príbehovými vsuvkami, ktoré na rozdiel od iných fantasy titulov oslavujú zlo ako to správne. Občas sa pousmejete, no väčšinu vtipných textov budete prehliadať, prípadne vám bude humor pripadať ako zbytočne silený. Hneď prvou a pomerne veľkou zmenou je fakt, že nad svojim podzemným kráľovstvom nedržíte kontrolnú ruku len z pohľadu "boha" (hĺbenie chodieb, kupovanie a umiestňovanie nových predmetov), ale zároveň ovládate samotnú postavu pekelníka, vášho alter ega ako v akčnom RPG. Využívate ho pri rôznych úlohách, ale hlavne pri boji s nepriateľmi. Síce nemáte žiadny inventár s výbavou, zbierate skúsenosti, otvárate si nové kúzla, vylepšujete parametre postavy.

Skryť Vypnúť reklamu

Samotné budovanie v podstate v Dungeons nenájdete. Jednotlivé potvorky privolávate tak, že najprv dostanete pod svoj vplyv dieru, z ktorej k vám prúdia, postavíte pentagram, kde sa pravidelne po zlikvidovaní za určitý čas znovu narodia a je to. Pendlujú len v blízkosti pentagramov (portálov, odkiaľ sa respawnujú), ktoré rozširujú vaše územie, pričom ste limitovaní ich počtom a silnejšie potvorky zaberú "viac miesta". Nepotrebujete sa starať o ich plácu či plný žalúdok. Je možné ich za peniaze vylepšovať. Ak sa otvoria brány do vášho dungeonu, začnú doň prúdiť hrdinovia v pravidelných časových intervaloch - je len škoda, že sa nám bránu nepodarilo na čas zatvoriť, užívali by sme si podzemné kráľovstvo viac. No netreba hneď fňukať, zemský červ si práve prišiel po zlato.

Skryť Vypnúť reklamu

Každý ľudský hrdina, panák to bez bázne a hany, si s vami nechce dať čaj o piatej, lež vybrakovať vaše pokladnice. A hŕby zlata sami pekne manuálne umiestnite sem a tam, aby bolo na očiach. Nech hrdina vidí, že má cenu blúdiť v podzemí. Keď si trochu namastí vrecká, stúpne mu životná energia alebo si ju nazvite radosť z nahrabaného. Svoje podzemné kráľovstvo ďalej musíte vybaviť bizarnými a pekelnými predmetmi typu lebky, hnáty, satanistické ornamenty, alchymistické stoly a ďalšie veci - je ich vyše 300 a svoje doupe si zdobíte podľa svojho zvráteného gusta. Každá vecička stojí nejakú životnú energiu a tú získate tak, že klofnete hrdinu, vezmete ho do väzenia - to najprv postavíte - kde mu postupne nadobudnutá energia hrabaním zlata klesá, až po čase hrdina zomrie. Ostane po ňom roztomilá kostrička a vy máte nové miesto, kam zavriete ďalšieho odvážlivca. Životnú energiu potrebujete ako surovinu ku kupovaniu spomínaných predmetov, ktoré zas dvíhajú prestíž vášho dungeonu a čím je tá vyššia, chodia k vám lepší pánkovia i potvorky, ktoré môžete využívať. Kruh sa uzatvára - kde niet zlato, niet hrdinov, ktorí by sa u vás začali radovať ako poľahky prišli k bohatstvu. Preto nie je vhodné hrdinov okamžite zlikvidovať, ale ich radšej nechajte sa trochu v podzemí poprechádzať, nech sú plný životnej energie, ktorú z nich následne vysajete.

Skryť Vypnúť reklamu

Lenže je tu jedno obrovské lenže: v podstate to ako celok nie je vôbec zábavné, pretože budovacia časť zabezpečujúca rast vášho impéria je nesmierne plytká a v podstate si pripadáte ako v stavacej časti The Sims. A značne nudnej. Čakáte, kým vás navštívi hrdina, pohrabe sa v truhliciach, niečo dá do vačku, vaše potvorky sú spočiatku slabučké, takže ho ani za uškom poriadne nedokážu poškrabkať a mláteniu odvážlivcov vstupujúcich do podzemia sa musíte venovať vy. Je to unavujúce. Akoby sa vývojri nevedeli rozhodnúť, kam Dungeons nasmerovať a v konečnom dôsledku nemáme pred sebou ani stratégiu, ani RPG. Hrabanie nových chodbičiek je pomalé, v podstate tvoríte len bludisko, zlato vám pribúda na konto pomerne pomaly, celý rozjazd je unavujúci a uspávajúci.

Skryť Vypnúť reklamu

Technické spracovanie sa drží jemne nad priemerom. Po grafickej stránke nám prišlo prostredie síce plné detailov, dokonca je možné sa presunúť priamo do kože arcizloducha a ovládať ako akčnú hru, no kamera je ak nie opitá, tak miestami retardovaná až hrôza. Pestrofarebná mozaika nám k pekelným dungeonom vôbec nesadla a celé to prostredie nám prišlo až príliš svetlé, veselé a hlavne na to, že sa hra odohráva v podzemí, sú chodby široké, priestranné. Ozvučenie vnímať nebudete, tých niekoľko výkrikov a samplov vám ale napovie, že reproduktory zapnuté máte. Žiadne muhaha ako v Dungeon Keeper. Umelá inteligencia toho veľa nevie, ale keďže máte všetko stíhať, ani sa nečudujeme, že hrdinovia mnoho rozumu nepobrali. Kampaň je obrovská, plná dungeonov, máte tu i mapy, takže desiatky hodín sa v podzemí kutrať budete.

Skryť Vypnúť reklamu

Potenciál Dungeons rozhodne malo, avšak atraktívnosť prostredia nie vždy stačí. Ak by hra len okato okopírovala herné prvky Dungeon Keepera, síce by sme jej to vyhadzovali na oči, no pri hraní sa bavili. Potešila nás česká lokalizácia na kvalitnej úrovni od Comgadu, zaplakali sme nad padaním do Windowsu. Dungeons sa totiž tvári jednu chvíľu komplikovane a v druhú plytko. Novinky v hrateľnosti príliš zábave nepomohli, čo považujeme za najväčší neduh celej hry.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda rokovala o ďalšom postupe.

15 h
Roman Szegedi na Bali

Roman Szegedi lietal pre veľkého dopravcu.

27. feb
Tomasz Komenda nemal nikdy problémy so zákonom, nikdy neplatil ani len pokutu za jazdu načierno. Za stratené roky vo väzení mu nedávno súd prisúdil odškodné od štátu asi tri milióny eur.

Justičný omyl, ktorý pobúril Poľsko.

26. feb
Komentár Zuzany Kepplovej

Očkovacia stratégia je dielo skazy

Zuzana Kepplová.

Strhla sa klasická východoeurópska lobovačka.

8 h

Neprehliadnite tiež

Objavený koč sa využíval k obradom.

Ide o prvý nález tohto druhu v oblasti Pompejí.

27. feb
Od Antarktídy odtrhol veľký ľadovec.

Ľadovec pravdepodobne odpláva z kontinentu alebo narazí na plytčinu.

27. feb

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  2. Cirkevné gymnázium v Snine patrí medzi najlepšie v kraji
  3. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  4. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  5. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  6. Dáma s pávím pierkom
  7. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  8. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  9. Získaj náskok pred štartom
  10. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 21 998
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 12 121
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 9 983
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 9 808
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 8 200
  6. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 742
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 902
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 5 755
  9. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 324
  10. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 4 551