BRATISLAVA. Veľké množstvo predvolieb telekomunikačných operátorov a služieb zneprehľadňuje bežným ľuďom orientáciu a zvyšuje riziko vysokých telefónnych účtov. Presvedčila sa o tom aj Martina z Bratislavy.
„Telefón mi zazvonil trikrát po sebe. Vždy, keď som zdvihla, zostalo na druhej strane ticho,“ opisuje situáciu.
Na internete začala pátrať, komu telefónne číslo 0917 752 067 patrí. Jeho majiteľa síce nenašla, ale číslo sa objavilo na niekoľkých fórach už zopárkrát – podľa používateľov je číslo spoplatnené vysokými tarifnými sadzbami, ktoré človek zistí na konci mesiaca.
„Je to odkazovač na kórejskú linku, brutálne spoplatnené, nevolať naspať,“ tvrdí Marián na fóre. Číslo má aj niekoľko modifikácií s koncovkami 034,043,031, 066. Pri našich pokusoch boli čísla obsadené.
Podvody v sezónach
Podľa hovorcu telekomunikačného úradu Romana Vavra sa objavili prípady „prezváňania“ z čísel so zvýšenou tarifou zo zahraničia aj v minulosti.
„Zarábajú na tom zahraničné firmy, ktoré využívajú nevedomosť volajúcich alebo čas, keď si ľudia vybavujú dovolenky alebo brigády v zahraničí, alebo dovoz vianočných darčekov,“ tvrdí Vavro.
Vtedy sú podľa neho telefonujúci menej ostražití a volajú naspäť na číslo v zahraničí, lebo sa nazdávajú, že ide o zmeškaný hovor, ktorý očakávali.
V mnohých prípadoch pritom ide o automatizované volania. Vtedy počítač náhodne generuje telefónne čísla, ktorým volá. Takýmto spôsobom zarábajú na poplatkoch za ukončovanie medzinárodných volaní.
Môže nastať aj iný prípad, ktorý opísal Boris Porošin na svojom blogu. Keď volal naspäť na číslo, v odkazovači mu dotyčný oznámil, že je zastihnuteľný na inom čísle. „Pokúsite sa spojiť s ním, a tak zavoláte na zadané číslo, telefón je obsadený, tak čakáte, až kým si uvedomíte, že voláte na podvodné číslo s vyššou tarifou,“ opisuje Porošin. V jeho prípade šlo o dve eurá za minútu. Novinkou nie sú ani reklamy poslané emailom alebo poštou, čo nabádajú na volania na telefónne čísla pod prísľubom výhry.
Nevyriešený problém
Riešenie problému stále chýba a úrad len odporúča, aby ľudia na pochybné čísla naspäť nevolali. Bránia sa aj operátori. „Riešením nie je zrušenie čísla, pretože si ho môže zriadiť nové a u iného operátora,“ tvrdí hovorca Orangeu Richard Fides.
„Záležitosť vystopovania čísla je možná len na podnet trestného oznámenia od poškodeného na polícii a v spolupráci s ňou konáme,“ tvrdí hovorca Telefónica Slovakia René Parák. Ak majiteľ čísla porušuje obchodné podmienky, operátor má právo ho upozorniť a obmedziť mu služby.
„Nevedieme však žiadnu čiernu listinu, ako v prípade neplatičov,“ dodáva. Na druhej strane, škody si odnesie len poškodený klient. S reklamáciou pravdepodobne neobstojí, pretože hovor sa uskutočnil dobrovoľne.