Transakcia s kanadskou firmou Mosaid bola zadarmo. Nokia z nej očakáva peniaze.
BRATISLAVA. V čase, keď medzi technologickými firmami zúri patentová vojna a novými fúziami sa firmy snažia získavať cenné know–how iných firiem, fínska Nokia si vybrala inú stratégiu.
Predaj zdarma
Spoločnosti Mosaid predala dve tisícky patentov. Väčšina z nich sa týka bezdrôtovej mobilnej technológie. Firma pritom Nokii za transakciu nezaplatila ani dolár. Na pohľad nezmyselný obchod však v sebe ukrýva oveľa viac – potenciál nových príjmov.
Kanadská firma totiž patrí medzi najväčšie v oblasti polovodičov a jej príjmy tvoria hlavne obchody s patentmi, ich právna ochrana a poskytovanie licencií firmám.
Dohoda tak podľa servera TechCrunch.com znie: Nokia síce predala patenty, ale dve tretiny všetkých príjmov z ich ďalšieho obchodovania patria jej. Mosaid tak vystupuje ako sprostredkovateľ, ktorý si zoberie 33percentnú províziu.
Firma na trhu funguje už 36 rokov s miliardovým ročným obratom. Mosaid verí, že hodnota licencií od Nokie bude rásť a prejaví sa na vyšších príjmoch.
Navyše v prípade súdnych sporov Nokii odpadne nepríjemná byrokracia, o ktorú sa má postarať kanadská firma.
Ospalý fenomén
Bývalý mobilný fenomén Nokia je dnes firma so stratou pol miliardy dolárov. Len za rok klesol jej trhový podiel o deväť percentuálnych bodov na úroveň 25 percent.
Vytrvalo stráca oblastiach smartphonov i na predaji „obyčajných“ telefónov. Dnes jej patrí po Apple a Samsungu tretia pozícia.
„Určite tam boli zlé strategické rozhodnutia: zlý prístup k fenoménu smartphonov i k platforme Symbian,“ tvrdí Jiří Hlavenka z portálu živě.cz. Podľa neho Nokia zaspala na vavrínoch, pretože sa cítila ako víťaz naveky. Keď spoločnosť Google prišla s Androidom, mladým a nepoznaným operačným systémom, Samsung okamžite reagoval, zabudol na vlastný systém a prijal novinku za vlastnú. Nokia sa však tvrdohlavo držala systému Symbian. Potom prišiel Apple s kultovým iPhonom, ikonou jednoduchosti ovládania, a Nokia ho nedokázala zachytiť.
Pred pár dňami predstavila ultra lacný model Nokia 100. Má stáť len 20 dolárov, pokryť nepoznaný africký trh a zvýšiť svoju konkurencieschopnosť voči ázijským výrobcom mobilných telefónov. Z ich predaja však budú teraz mať takmer nulový zisk.
„Sľubujú si, že až ich klienti po čase zbohatnú, budú si od nich kupovať drahšie mobily,“ povedal pre ČT24 Luděk Vokáč z portálu Mobil.cz.