Úrad pri licenciách pre operátorov pochybil

Poplatok pre T-­Mobile a Orange rátal úrad zo zlých údajov, svoje výpočty neodôvodnil.

Zahraniční akcionári dvoch najväčších mobilných operátorov na Slovensku sa zatiaľ nerozhodli, či budú Slovensko pre licencie žalovať.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – DEUTSCHE TELEKOM)

Dvaja najväčší operátori môžu byť úspešní, ak napadnú predlžovanie licencií na súde. Či to však urobia, zatiaľ nevedno.

BRATISLAVA. Orange a T-­Mobile majú podľa výpočtov Telekomunikačného úradu stratiť do roku 2021 asi 2,3 milióna zákazníkov. Aj o takéto odhady oprel úrad rozhodnutia, ktorými predĺžil ich GSM licencie na ďalšie desaťročie.

Nevedno, či išlo o matematiku, alebo o prosté odhady. V rozhodnutiach sa nespomína žiadna analýza trhu. „Nejde o matematický výpočet, ale o predpokladaný vývoj na trhu,“ tvrdí hovorca úradu Roman Vavro.

Rozhodnutia však majú viaceré nedostatky. Takmer polovica údajov, ktoré sa týkajú výnosov a počtu zákazníkov, nesedí s výročnými správami operátorov. To môže vyústiť až do situácie, že im štát bude musieť vrátiť časť poplatkov splatných do 7. septembra.

Konštanta bez dôvodu

T-Mobile má podľa rozhodnutí zaplatiť 47,8 milióna eur, Orange zas 40,7 milióna eur. Výška poplatkov má zodpovedať sume jednomesačných tržieb operátorov v roku 2016. Tržby si odhadol úrad.

Prečo má ísť o mesačné tržby, teleúrad v rozhodnutí neodôvodnil. Bez odôvodnenia tak mohol poplatok určiť akokoľvek. Úrad sa obhajuje tým, že žiadna norma mu metodiku výpočtu neurčuje. „Preto sme sa rozhodli použiť mesačné výnosy,“ povedal Vavro.

Odôvodnenie metódy chýba aj partnerovi advokátskej kancelárie bnt Dávidovi Oršulovi, ktorému SME rozhodnutia dalo preštudovať. „Pred súdom by preto s veľkou pravdepodobnosťou mohlo dôjsť k zrušeniu častí, ktoré sa týkajú výšky poplatku.“

Absentujúca právna úprava podľa Oršulu len zdôrazňuje potrebu riadneho zdôvodnenia, ktoré tam chýba.

Nie je zrejme možné, aby každý, kto si rozhodnutia prečíta a nie je odborníkom v danej oblasti, veciam porozumel.

Roman Vavro,
hovorca Telekomunikačného úradu SR

Ubral státisíce zákazníkov

Ak aj úrad zdôvodnil použitú metódu, pri svojich výpočtoch vychádzal zo zlých údajov. Výnosy a počty zákazníkov v rozhodnutiach sa nezhodujú s výročnými správami operátorov.

T-Mobile mal vlani podľa úradu 2,1 milióna zákazníkov, no v reáli ich bolo o 300-tisíc viac. Nezrovnalosti sú aj v ďalších rokoch.

Firme Orange síce počty klientov sedia, no chyby sú vo výnosoch. V roku 2007 podľa úradu vybrala od zákazníkov o 1,4 miliardy korún menej, ako to uvádza výročná správa. Podobné chyby má úrad aj pri ďalších štyroch rokoch.

Firme T-­Mobile zas regulátor výnosy nafúkol. V roku 2005 jej pridal 433 miliónov korún.

Úrad sa bráni tým, že množstvo zákazníkov sa vo svete počíta rôzne. „Ich počty sú stanovené na základe konzultácií s operátormi,“ tvrdí Vavro. Operátori sa v minulosti vyjadrili, že metodiku s úradom nekonzultovali. Rozhodnutia úrad komentovať nechce, ešte totiž nie sú právoplatné.

France Telecom: Je to veľa

Na stiahnutie

K zisteniam SME sa nechceli vyjadriť ani operátori. Rozhodnutia analyzujú a či sa proti nim odvolajú, rozhodnú ich zahraniční akcionári.

„Nemôžem odpovedať na vaše otázky,“ reagovala Sylvia Braunleová z Deutsche Telekomu, pod ktorý patrí T-­Mobile.

France Telecom, ktorému patrí Orange, bol o málo výrečnejší. „Sme prekvapení z vysokého poplatku,“ povedal hovorca francúzskej korporácie Tom Wright. Zatiaľ podľa neho nebolo rozhodnuté, či sa Orange proti rozhodnutiu odvolá.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 444
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 717
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 402
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 281
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 757
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 898
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 589
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 232
  10. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 484