Američania stratili lietadlo, ktoré obletí Zem za dve hodiny

Americká armáda včera testovala stroj, ktorý letí 20-­krát rýchlejšie ako zvuk. Lietadlo sa stratilo a samo sa zničilo.

Falcon vzlietne vďaka rakete. Potom sa od nej oddelí a postupne sa dostane do vodorovnej polohy. Let zakončí v mori.(Zdroj: TASR/AP)
Falcon HTV-­2
Prvýkrát Falcon letel v roku 2010, vydržal deväť minút.
Dosahuje rýchlosť 20­krát vyššiu ako rýchlosť zvuku.
Druhý let môže byť posledný. Projekt zatiaľ nemá ďalšie peniaze.

WASHINGTON, BRATISLAVA. Nezáleží na tom, ako ďaleko je cieľ, ktorý si Američania zvolili na letecký zásah. Nezaleží ani na tom, kde sa nachádzajú ich jednotky.

Na akomkoľvek mieste budú schopní zasiahnuť do hodiny. Taký je cieľ projektu, v rámci ktorého budujú najrýchlejšie lietadlo na svete. Vyskúšať ho mali včera.

Lietadlo Falcon HTV­-2 by malo dosiahnuť rýchlosť Mach 20, teda dvadsaťnásobok rýchlosti zvuku, asi 21-­tisíc kilometrov za hodinu. Let z Londýna do Sydney by tak zvládlo za necelú hodinu.

Druhý test sa však skončil fiaskom. Americká armáda stratila počas testu s bezpilotným lietadlom kontakt. Agentúra pre výzkum pokročilých obranných projektov (DARPA) následne stručne informovala, že lietadlo automaticky aktivovalo systém na vlastné zničenie. Ďalšie podrobnosti ohľadne letu nezverejnili.

Do vzduchu vďaka rakete

Prvý test sa uskutočnil už v roku 2010. Ten veľmi úspešne nedopadol, keďže pre technické problémy ho predčasne ukončili po deviatich minútach.

Americká Agentúra pre pokročilé obranné výskumy (DARPA), ktorá projekt financuje, vtedy uviedla, že prvý let slúžil na to, aby „sa zlepšili aerodynamické modely a aby sa optimalizoval dizajn stroja na ďalší let“.

Udržať totiž lietadlo v rýchlosti vyššej ako päťnásobok rýchlosti zvuku je pre vedcov ťažkou úlohou, ktorú sa snažia riešiť už roky.

Falcon síce testovali pomocou počítačových modelov a vo vzdušných tuneloch, ale aj tie vedia nasimulovať maximálne Mach 15. Preto je také dôležité vyskúšať možnosti Mach 20 v praxi.

Jednou z najťažších úloh je naprojektovať materiál, ktorý vydrží obrovské teploty. Lietadlo totiž čelí takmer 2000 stupňom Celzia, čo je viac ako teplota topenia ocele.

Falcon ani neštartuje rovnako ako iné lietadlá. Pri teste ho do vzduchu vynesie raketa, ktorú odpália v Kalifornii. V atmosfére sa od rakety odpojí a postupne sa dostane do vodorovnej polohy a preletí nad Tichým oceánom. Do neho padne asi po pol hodine pri atole Kwajalein, 4-­tisíc kilometrov od Kalifornie.

Druhý a posledný?

Aspoň tak si to naplánovala DARPA. Falcon mal vzlietnuť už v stredu, no pre nevhodné počasie to preložili na štvrtok. Aj to ukazuje na veľkú slabinu nového stroja.

Dokáže síce teoreticky zbombardovať akékoľvek miesto na svete, no len vtedy, ak je pri štarte dobré počasie. Aj jeho nasadenie do akcie je stále v nedohľadne.

Jedným z hlavných dôvodov sú financie. Kým technologickí nadšenci upierajú zrak do Kalifornie, vo Washingtone riešia obrovský dlh krajiny. DARPA dostala peniaze len na tento let, ak nedostane ďalšie, bude druhý let Falconu aj posledným.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 732
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 122
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 131
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 670
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 496
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 431
  7. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 313
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 122
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 043
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 814

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sedel s mafiánmi, pozná sa s poslancom. Šéfa sekcie Carga minister podržal

Minister Árpád Érsek sa zastal sekčného šéfa Carga Fazekaša, ktorý sedel s mafiánmi. Známa je už aj identita posledného muža z fotografie.

ŠPORT

Zomrela bývala wimbledonská víťazka Jana Novotná

Češka zomrela vo veku 49 rokov.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Okamuru musia Česi dostať do izolácie ako Slováci Kotlebu

Okamura je riziko pre budúcnosť Česka.

Neprehliadnite tiež

Nemci zakázali múdre hodinky pre deti, boja sa špehovania

Chýbajú zákony a normy pre internet vecí, úrady ich nahrádzajú jednorazovými rozhodnutiami.

Záhadné Pluto má ešte záhadnejšiu atmosféru

Trpasličiu planétu zrejme neochladzuje plyn, ale pevné častice.

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.