Nové ponorky vezmú turistov na dno

Súkromné firmy sa nechcú pozrieť iba do kozmu. Nová generácia ponoriek by turistov mala zobrať do najhlbších miest našej planéty.

Morské hlbiny by mali sprístupniť aj pre bohatých turistov.(Zdroj: COML, VIRGIN, TRITON)

MANILA, BRATISLAVA. Nebyť silných reflektorov, nachádzali by ste sa v úplnej tme. A tá tma by nebola modrá, ale skrz­naskrz čierna.

Trochu by vám pripomínala ďaleké končiny kozmu, chýbali by iba hviezdy. No prostredie za bezpečným úkrytom v útrobách ľudského stroja by bolo rovnako smrtiace.

Možno by ste narazili na ešte jeden, oveľa významnejší rozdiel. Ak by ste sa poriadne rozhliadli cez hrubé ochranné sklá, hľadieť by ste mohli na čudesný život plný prekvapujúcich tvarov.

Napriek tomu, že by ste sa potápali v obrovských podmorských hĺbkach, ktorých tlak sa snažil rozdrviť vašu špeciálnu ponorku.

Komerčný výlet

Dosiaľ získalo takýto zážitok len málo ľudí. Do najhlbšej oceánskej priekopy sveta sa dokonca vybrali iba dvaja, aj to pred viac ako polstoročím.

Viacero spoločností však tvrdí, že už budúci rok by podobnú skúsenosť mohli sprostredkovať širšej verejnosti – ak si za to poriadne zaplatí.

Tieto firmy totiž vyvíjajú ponorky a podmorské vozidlá, z ktorých sa niektoré dokážu pozrieť aj do priehlbiny Challenger, najhlbšej časti Mariánskej priekopy.

Práve tam sa Jacques Piccard a Don Walsh dotkli morského dna a zvírili bahno natoľko, že takmer nič nevideli.

„Poslednou veľkou výzvou pre človeka je preskúmať oceánske hlbiny našej planéty,“ hovorí podľa New York Times magnát Richard Branson.

V apríli na tlačovej konferencii predstavil svoj nový podmorský stroj, ponorku pre jedného človeka pripomínajúcu lietadlo, ktorá by sa do morských hlbín chcela pozrieť ešte tento rok.

Okrem neho však podobné stroje pripravujú alebo ich vývoj sponzorujú aj režisér James Cameron, či Eric Schmidt, predseda predstavenstva spoločnosti Google.

Niektoré tímy pritom hovoria o potrebe zmapovať podmorský život, iné však otvorene rozprávajú o komerčnom využití a podmorskej turistike.

Vývoj ponoriek totiž stojí milióny až desiatky miliónov dolárov a podobne ako na komerčných letoch do kozmu chcú tieto firmy zarábať aj na ponoroch.

„Sme komerční stavitelia,“ vysvetľuje Bruce Jones zo spoločnosti Triton Submarines.

„Chceme produkt, ktorý môžeme opakovane používať bez nejakých problémov.“

Ich ponorka pripomínajúca sklenú guľu obklopenú motorom sa údajne dokáže ponoriť aj do Challengeru. Za takúto výpravu si spoločnosť pýta 250-tisíc dolárov.

Naspäť nadol

Oceány pokrývajú asi sedemdesiat percent povrchu našej planéty a veľkú časť z nich poriadne nepoznáme.

Obzvlášť sa to týka morských hlbín, ktoré vedci zväčša skúmajú pomocou robotov či vlečných sond. Kilometre pod hladinou objavili ekosystémy plné kôrovcov, exotických rýb či červov.

„Nové technológie sú potrebné na skúmanie, zmapovanie, meranie aj hovorenie o oceánoch a morskom živote,“ dodáva pre americký denník Schmidt.

Práve tieto technológie by mali vrátiť ľudí tam, kde už kedysi boli. Tentoraz to však nebude súčasť vojenských pretekov a pri niekoľkohodinovom ponore by nemuselo prasknúť plexisklo, podobne ako Walshovi s Piccardom.

Ničíme aj morské hlbiny

Vedci upozorňujú, že znečisťovanie morí a globálne otepľovanie môžu spôsobiť problémy aj v morských hĺbkach.

BRATISLAVA. Väčšina svetových morí je hlbšia ako tri kilometre. Aj v takýchto končinách je však podmorský život. Ľudská činnosť môže tieto hlbinné ekosystémy ohroziť.

Po desaťročnom skúmaní v rámci projektu Census of Marine Life sa odborníci na život v najhlbších moriach zhodli, že organizmom neškodia len prirodzené zmeny, ale predovšetkým človek. V minulosti to bol najmä odpad, ktorý spoločnosti do oceánov vypúšťali a napriek medzinárodnému zákazu to robia dodnes. Problémom je aj nadmerný výlov rýb.

Najväčšie ťažkosti budú mať podľa magazínu Physorg studenovodné koraly. Otepľujúce sa moria a nárast ich kyslosti zasiahnu celé ekosystémy.

Rizikom by mohla byť aj budúca ťažba nerastných surovín z morského dna, na ktorú sa v súčasnosti pripravujú viaceré krajiny vrátane Ruska, Číny či Japonska.

Tomáš Prokopčák

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 778
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 388
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 332
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 989
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 982
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 818
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 643
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 490
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462
  10. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 461

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia paratýfusu.

Voda na Zemi aj vo vesmíre. Pozrite si najkrajšie zábery z kozmu za tento týždeň

Vedci predstavili tri mimozemské svety, kde by mohla byť voda aj život.

Pluto a jeho mesiace budú oficiálne ríšou mŕtvych

Nové názvoslovie pre systém trpasličej planéty sa inšpiruje aj mytológiou.

TECH_FM

NASA oznámila obrovský objav, prečo sú vedci takí nadšení

Veď je to „len“ ďalšia hviezdna sústava. Tak prečo toľko kriku? Vysvetľuje podcast TECH_FM.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop