Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky

Objavili najstaršieho dinovtáka

Číňania objavili fosílie dinosaura, ktorý môže byť najstarším predkom vtákov.

Siaotchningia.Siaotchningia. (Zdroj: TASR/AP)

PEKING, BRATISLAVA. Nebol väčší ako dnešné kura. Kura, ktoré však behalo svetom pred zhruba 150 miliónmi rokov a stálo niekde na počiatku cesty, na ktorej konci sú napríklad papagáje.

Nový nález prehistorického tvora z Číny môže byť najstarším zverejneným objavom predka vtákov. Vedci ho nazvali Siaotchningia a je starší ako známy Archaeopteryx.

„Vtáky sú priamo dinosaury, vyvinuli sa z jednej ich vetvy,“ hovorí o objave slovenský paleontológ Peter Vršanský z Geologického ústavu SAV. „V druhohorách bolo známych viacero typov lietajúcich jašterov. Aj keď niekedy to skôr boli také prvé pokusy.“

Dlho sa myslelo, že spoločným článkom medzi dinosaurami a vtákmi bol práve Archaeopteryx. Viaceré nové nálezy však naznačujú, že to pravdepodobne nie je pravda. Tohto „vtáčieho“ dinosaura však objavili už v roku 1861 a hodil sa do vtedajšej evolučnej skladačky.

„Prvé pokusy o let vznikli pred 170 až 150 milónmi rokov Jaštery mali na to mnohé predpoklady, boli teplokrvné, telo mali pokryté perím. Presný mechanizmus vzniku letu ešte nepoznáme, sú však sľubné hypotézy,“ dodáva Vršanský.

Za objavom čínskej Siaotchningie pritom do istej miery stojí náhoda. Múzeum v provincii Šan-tung skamenelinu odkúpilo od priekupníkov, tam si ho všimli paleontológovia.

Teraz sa ukazuje, že pravdepodobne ide o najstaršieho príbuzného vtákov.

Bývalému nitrianskemu futbalistovi Františkovi Rapanovi pred dvomi rokmi vo fakultnej nemocnici operovali zdravé koleno.

Nitrianska nemocnica dostala za zbabranú operáciu pokutu osemtisíc eur.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 536 obetí.

Zuzana Rehák Štefečeková vyhrala na olympiáde trap.

Boris Vanya 5 h

Sila je základný pojem vo fyzike. Prečo existuje?