Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

V urýchľovači objavili novú časticu

Končiaci americký urýchľovač Tevatron objavil novú, ťažkú časticu.

(Zdroj: FERMILAB)

BATAVIA, BRATISLAVA. Svet je poskladaný z neviditeľne malých častíc. No aj protóny či neutróny sú zložené ešte z menších základných kameňov vesmíru.

Teraz vedci zistili, že z takýchto kvarkov môže byť poskladaná aj ďalšia častica. Je asi šesťkrát ťažšia ako protón a jej existenciu predpovedal štandardný model časticovej fyziky.

V americkom urýchľovači Tevatron fyzici zrážajú zväzky protónov s antiprotónmi. Aj keď v urýchľovači sa nešpecializujú na hľadanie všetkých druhov častíc, jeho detektory to umožňujú.

Vďaka tomu vedci mohli analyzovať výsledky po zrážkach a skúmaním rozpadov častíc zistiť, čo sa vlastne rozpadlo. Takto vedci objavili nový druh baryónu.

Baryóny sú skupina častíc, do ktorej patria aj protón či neutrón. Okrem nich však aj ďalšie, ktoré vznikajú pri vysoko energetických zrážkach a sú veľmi zriedkavé. Medzi ne patrí aj nová častica. Podľa Fermilabu ju fyzici dokázali objaviť najmenej 25-krát.

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

Snímka z odberového miesta v športovej hale v Pezinku počas celoplošného  skríningového testovania ľudí na ochorenie COVID-19 na Slovensku.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie na Covid-19.

Petra Vlhová dnes ide zjazd.

Sledujte zjazdové lyžovanie s nami.