Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

V urýchľovači objavili novú časticu

Končiaci americký urýchľovač Tevatron objavil novú, ťažkú časticu.

(Zdroj: FERMILAB)

BATAVIA, BRATISLAVA. Svet je poskladaný z neviditeľne malých častíc. No aj protóny či neutróny sú zložené ešte z menších základných kameňov vesmíru.

Teraz vedci zistili, že z takýchto kvarkov môže byť poskladaná aj ďalšia častica. Je asi šesťkrát ťažšia ako protón a jej existenciu predpovedal štandardný model časticovej fyziky.

V americkom urýchľovači Tevatron fyzici zrážajú zväzky protónov s antiprotónmi. Aj keď v urýchľovači sa nešpecializujú na hľadanie všetkých druhov častíc, jeho detektory to umožňujú.

Vďaka tomu vedci mohli analyzovať výsledky po zrážkach a skúmaním rozpadov častíc zistiť, čo sa vlastne rozpadlo. Takto vedci objavili nový druh baryónu.

Baryóny sú skupina častíc, do ktorej patria aj protón či neutrón. Okrem nich však aj ďalšie, ktoré vznikajú pri vysoko energetických zrážkach a sú veľmi zriedkavé. Medzi ne patrí aj nová častica. Podľa Fermilabu ju fyzici dokázali objaviť najmenej 25-krát.

Koronavírus na Slovensku.

PCR testy odhalili viac ako 748-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 15 095 obetí. Lockdown opäť obmedzil život na Slovensku, platí zákaz vychádzania.

Od piatka 10.decembra platia nová opatrenia.

Od piatka 10. decembra sa na Slovensku zmenia niektoré opatrenia proti šíreniu Covid-19. Očkovaní a ľudia, ktorí prekonali ochorenie Covid-19 budú mať výhody. Prečítajte si o všetkých zákazoch a výnimkách počas trvania lockdownu.

Teoretické a praktické rady, ako lepšie zvládnuť skúškové obdobie.