AKTUALIZOVANÉ 10:13

Raketoplány navždy opustili vesmírnu stanicu

Americký raketoplán Atlantis, ktorým sa NASA lúči s programom raketoplánov, opustil Medzinárodnú vesmírnu stanicu ISS.

Atlantis opúšťa vesmírnu stanicu ISS.(Zdroj: TASR/NASA)

Americký raketoplán Atlantis, ktorým sa NASA lúči s programom raketoplánov, opustil Medzinárodnú vesmírnu stanicu ISS.

BRATISLAVA. Raketoplán Atlantis sa dnes o 8:28 nášho času odpojil od Medzinárodnej vesmírnej stanice ISS a vydal sa na svoj záverečný let späť na Zem.

K odpojeniu došlo vo výške približne 391 kilometrov nad Tichým oceánom, východne od novozélandského mesta Christchurch. "ISS je úžasná stanica a nám bolo veľkým potešením tu byť," komentoval atúto udalosť posádka raketoplánu.

Posledné zbohom

Posádky raketoplánu a ISS sa rozlúčili a zatvorili poklopy v pondelok o 16:28 SELČ. Atlantis bol k ISS pripojený celkovo 8 dní, 15 hodín a 21 minút. Pristáť by mal vo štvrtok 21. júla o 11:56 nášho času na Kennedyho vesmírnom stredisku na Floride, kde bude potom vystavený v časti pre turistov.

Atlantis vyštartoval na svoju záverečnú misiu v piatok 8. júla. Ide o jeho 33. misiu a zároveň o posledný, v poradí 135. let amerických raketoplánov, ktorý uzavrie 30 rokov trvajúci program raketoplánov Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA).

Na palube Atlantisu sa nachádza štvorčlenná posádka v zložení Chris Ferguson, Doug Hurley, Sandra Magnus a Rex Walheim. Hlavnou úlohou ich misie bolo dopraviť na ISS viacúčelový logistický modul MPLM Raffaello, v ktorom sa nachádzali náhradné diely a zásoby pre stanicu na jeden rok.

V tom istom module z ISS dopravia náklad určený pre návrat na Zem.

Misia STS-135 mala pôvodne trvať 12 dní, predstavitelia NASA ju však o jeden deň predĺžili. Počas misie sa uskutočnil aj jeden výstup do otvoreného vesmíru, ktorý však absolvovali Ronald Garan Jr. a Michael Fossum z dlhodobej posádky ISS.

Počas šesťapolhodinového výstupu premiestnili pokazenú amoniakovú pumpu zo stanice do nákladného priestoru raketoplánu, odkiaľ zas preniesli zariadenie Robotic Refueling Mission (RRM) na plošinu ESP-2 na ISS.

Toto zariadenie poslúži na robotické dopĺňanie paliva do satelitov na orbite, o čo by sa mal postarať robot Dextre kanadskej výroby.

Spoliehať sa bude na cudzích

Na programe amerických raketoplánov sa od 12. apríla 1981 zúčastnilo celkovo 355 astronautov. Pätica raketoplánov - Discovery, Columbia, Challenger, Atlantis, Endeavour - nalietala pred poslednou misiou viac ako 864 miliónov kilometrov, čo je približne šesťkrát viac ako vzdialenosť Zeme od Slnka.

Spomedzi piatich raketoplánov "prežili" len tri - Challenger explodoval 73 sekúnd po štarte 28. januára 1986, Columbia nezvládla cestu naspäť z vesmíru 1. februára 2003.

Po poslednej misii Atlantisu sa NASA bude spoliehať len na partnerov z Európy, Japonska a Ruska, predovšetkým na kozmické lode Sojuz.

Tie sú však schopné transportovať do vesmíru iba trojčlennú posádku, kým americké raketoplány mohli letieť až s desiatimi osobami na palube.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 115
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 200
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 641
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 128
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 436
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 385
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 335
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 168
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 136
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 120

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Prečo horúca voda zamrzne rýchlejšie ako studená?

Teoretický opis ukázal aj to, že studená voda môže zovrieť rýchlejšie.

So psom sa dožijete vyššieho veku. Veda naznačuje, ktorú rasu si vybrať

Domáci miláčik môže motivovať ľudí, aby sa viac pohybovali a žili zdravšie.

Slovenka pozorovala prvý medzihviezdny asteroid: už ho nikdy neuvidíme

Podobných asteroidov z medzihviezdneho priestoru uvidíme viac, hovorí Eva Lilly z Astronomického ústavu v Honolulu na Havaji.

OBJEKTÍV

Humanoid od Boston Dynamics sa naučil robiť saltá vzad

Robotické salto je veľký pokrok v robotike.