BRATISLAVA. Už 55 dní mešká Slovensko s prijatím európskej smernice, ktorá operátorom prikáže ponúkať aj ročnú viazanosť hlasových či internetových služieb. Na jej prijatie si počkáme najmenej ďalších päť mesiacov.
Túto povinnosť totiž prinesie až nový telekomunikačný zákon, o ktorom budú poslanci hlasovať v septembri. Ak ho schvália, ročná viazanosť má byť povinná od 1. januára budúceho roku.
Bruselu sme sľúbili, že to stihneme do 25. mája, návrh zákona bol hotový už koncom januára. Takmer tri mesiace však ležal na ministerstve dopravy.
Aj keď s prijatím smernice meškáme, trest z Bruselu zrejme nedostaneme. Dôvodom je už naplánovaná zmena zákona.
Nejasná budúcnosťRočná viazanosť bude síce povinná, no operátori ju v praxi môžu pochovať cez marketing a cenotvorbu. Postihnúť ju tak môže podobný osud, aký mal základný bankový produkt. Ten bankám prikázala Ficova vláda, no finančné ústavy jeho využívanie zmarili vysokými poplatkami a nulovou reklamou.
Čo nás čakáprvá zmluva bude môcť byť najviac na dva roky,operátori budú musieť ponúkať hlasové a internetové služby aj s ročným viazaním,prenos telefónneho čísla medzioperátormi nebude môcť trvať dlhšie ako jeden pracovný deň,zmluva sa bude dať vypovedať bez sankcie aj pri zmene obchodných podmienok.
Operátori sa k novej povinnosti vyjadrujú veľmi opatrne. T-Mobile zopakoval vlaňajšie vyjadrenie, že komentár poskytne až po prijatí zákona. Orange tvrdí, že s ročnou viazanosťou problém nemá.
„Budeme ju promovať rovnako ako iný typ viazanosti,“ povedal hovorca Orange Richard Fides. Tretieho operátora, spoločnosti Telefónica, sa zmena dotkne len okrajovo. Už dnes ponúka väčšinu služieb bez viazania.
Šéfredaktor portálu MobilMania.sk Filip Hanker hovorí, že povinná ročná viazanosť bude len do počtu, no zníži ceny služieb. „Kým dnes nájdete ročnú viazanosť len niekde, keď bude povinná, operátori budú súťažiť aj cenami,“ hovorí.
Brusel chce novou povinnosťou umožniť ľuďom získať telefón za dobrú cenu, zároveň im umožniť opustiť operátora po roku. Ako sa odrazí dĺžka viazanosti na cenách mobilov, operátori nekomentujú. „Zverejníme to, keď to bude aktuálne,“ vraví Fides.
Nový zákon skráti aj čakanie na prenesenie telefónneho čísla medzi operátormi. Firmám to nemá trvať viac ako jeden pracovný deň. „Tento čas je už dnes technicky realizovateľný,“ tvrdí Hanker.
Výpoveď za zmenu služiebBrusel chce, aby mal klient možnosť vypovedať zmluvu v prípade, keď operátor zmenil obchodné podmienky a on s nimi nesúhlasí. Ministerstvo dopravy však doplnilo, že musí ísť o „podstatné zmeny“.
Zachovať by sa mala povinnosť, že všetky zmeny musia operátori písomne oznámiť zákazníkom. Či však pôjde len o podstatné zmeny, rozhodnú poslanci.
Operátori menia obchodné podmienky priemerne dvakrát za rok. Aj keby povinnosť prešla v pôvodnom znení, Hanker pripomína, že operátori by si našli cestu, ako sa hromadným výpovediam zmlúv vyhnúť.
Faktom je, že dnes len málo operátorov trestá klientov pokutou za vypovedanie zmluvy pred skončením viazanosti. Väčšinou musia doplatiť cenu telefónu či modemu, ktorý získali v akcii.