Na ročnú viazanosť u operátorov si počkáme

Brusel chce ľuďom umožniť získať mobil za výhodnú cenu, zároveň ich nepripútať k jednému operátorovi na dlhý čas.

Väčšinu služieb operátori ponúkajú na dva roky. Nevravia, ako sa postavia k ročnej viazanosti.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Už 55 dní mešká Slovensko s prijatím európskej smernice, ktorá operátorom prikáže ponúkať aj ročnú viazanosť hlasových či internetových služieb. Na jej prijatie si počkáme najmenej ďalších päť mesiacov.

Túto povinnosť totiž prinesie až nový telekomunikačný zákon, o ktorom budú poslanci hlasovať v septembri. Ak ho schvália, ročná viazanosť má byť povinná od 1. januára budúceho roku.

Bruselu sme sľúbili, že to stihneme do 25. mája, návrh zákona bol hotový už koncom januára. Takmer tri mesiace však ležal na ministerstve dopravy.

Aj keď s prijatím smernice meškáme, trest z Bruselu zrejme nedostaneme. Dôvodom je už naplánovaná zmena zákona.

Nejasná budúcnosť

Ročná viazanosť bude síce povinná, no operátori ju v praxi môžu pochovať cez marketing a cenotvorbu. Postihnúť ju tak môže podobný osud, aký mal základný bankový produkt. Ten bankám prikázala Ficova vláda, no finančné ústavy jeho využívanie zmarili vysokými poplatkami a nulovou reklamou.

Čo nás čaká
  • prvá zmluva bude môcť byť najviac na dva roky,
  • operátori budú musieť ponúkať hlasové a internetové služby aj s ročným viazaním,
  • prenos telefónneho čísla medzioperátormi nebude môcť trvať dlhšie ako jeden pracovný deň,
  • zmluva sa bude dať vypovedať bez sankcie aj pri zmene obchodných podmienok.

Operátori sa k novej povinnosti vyjadrujú veľmi opatrne. T-Mobile zopakoval vlaňajšie vyjadrenie, že komentár poskytne až po prijatí zákona. Orange tvrdí, že s ročnou viazanosťou problém nemá.

„Budeme ju promovať rovnako ako iný typ viazanosti,“ povedal hovorca Orange Richard Fides. Tretieho operátora, spoločnosti Telefónica, sa zmena dotkne len okrajovo. Už dnes ponúka väčšinu služieb bez viazania.

Šéfredaktor portálu MobilMania.sk Filip Hanker hovorí, že povinná ročná viazanosť bude len do počtu, no zníži ceny služieb. „Kým dnes nájdete ročnú viazanosť len niekde, keď bude povinná, operátori budú súťažiť aj cenami,“ hovorí.

Brusel chce novou povinnosťou umožniť ľuďom získať telefón za dobrú cenu, zároveň im umožniť opustiť operátora po roku. Ako sa odrazí dĺžka viazanosti na cenách mobilov, operátori nekomentujú. „Zverejníme to, keď to bude aktuálne,“ vraví Fides.

Nový zákon skráti aj čakanie na prenesenie telefónneho čísla medzi operátormi. Firmám to nemá trvať viac ako jeden pracovný deň. „Tento čas je už dnes technicky realizovateľný,“ tvrdí Hanker.

Výpoveď za zmenu služieb

Brusel chce, aby mal klient možnosť vypovedať zmluvu v prípade, keď operátor zmenil obchodné podmienky a on s nimi nesúhlasí. Ministerstvo dopravy však doplnilo, že musí ísť o „podstatné zmeny“.

Zachovať by sa mala povinnosť, že všetky zmeny musia operátori písomne oznámiť zákazníkom. Či však pôjde len o podstatné zmeny, rozhodnú poslanci.

Operátori menia obchodné podmienky priemerne dvakrát za rok. Aj keby povinnosť prešla v pôvodnom znení, Hanker pripomína, že operátori by si našli cestu, ako sa hromadným výpovediam zmlúv vyhnúť.

Faktom je, že dnes len málo operátorov trestá klientov pokutou za vypovedanie zmluvy pred skončením viazanosti. Väčšinou musia doplatiť cenu telefónu či modemu, ktorý získali v akcii.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 978
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 886
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 641
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 251
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 773
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 677
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 447
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 874
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 866
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 848

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Čo sa stane, ak by sa antarktické sopky pod ľadom prebudili

Jedna z nich v budúcnosti vybuchne. Nevieme len, kedy.

Prečo vám obrazovka mobilu škodí a ako zmierniť únavu očí

Modré svetlo zhoršuje spánok, videnie a spája sa aj so vznikom rakoviny.

Chobotnice si vybudovali vlastné mesto a správaním prekvapili vedcov

Biológovia objavili neďaleko východného pobrežia Austrálie chobotničie mesto, ktoré pomenovali Oktlantída.

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nabíjanie elektromobilov nemusí byť v budúcnosti zložitejšie ako tankovanie paliva.