Personálne agentúry hľadajú ľudí aj na Facebooku

Len málo mladých ľudí dnes číta dennú tlač. Zato väčšina z nich si každý deň zapne Facebook.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA. Význam sociálnych sietí pri hľadaní práce rastie. Personálne agentúry už prestávajú fungovať štýlom – my podáme inzerát a vy zašlete životopisy. Hľadajú nové spôsoby, nové miesta, kde sa vhodní adepti na prácu združujú.

Tými sú aj sociálne siete ako Facebook, Twitter, či profesionálne LinkedIn a Xing.

Facebook či LinkedIn nie sú neznámym pojmom

„Odhadujem, že minimálne polovica konzultantov a headhunterov využíva sociálne siete na nájdenie vhodných kandidátov,“ domnieva sa Ivana Kováčiková zo spoločnosti Exact Recrutiment. Tento spôsob využívajú aj medzinárodné korporácie, ktorým sa to osvedčilo aj v iných krajinách.

Vo svete ide o bežnú vec. Iba na Twitteri sa snažia získať nové zamestnanie desiatky tisíc ľudí. „Počet užívateľov siete LinkedIn sa za posledný rok takmer zdvojnásobil, v súčasnosti ho už využíva viac ako 100 miliónov ľudí,“ hovorí Pavol Kubaška z Grafton Recruitment Slovakia.

Na Slovensku si na Facebook, ako miesto, kde môžeme dostať pracovnú ponuku, alebo kde si nás môže skontrolovať personalista pred pohovorom, zvykáme.

Pre profesionálov i brigádnikov

Jednotlivé siete sú vhodné pre všetky odvetvia a úrovne zamestnancov, sú však zdrojom rozdielnych typov uchádzačov.

Najznámejšie siete
na hľadanie práce

LinkedIn

  • americká sieť založená v roku 2003,
  • momentálne po celom svete združuje vyše 100 miliónov užívateľov,
  • na Slovensku ide o obľúbenú stránku slovenských manažérov a profesionálov,
  • ich počet sa odhaduje v desiatkach tisíc.

Xing

  • okrem nemecky hovoriacich krajín ju využívajú najčastejšie v Turecku a Španielsku,
  • u nás nebola doteraz veľmi známa, jej popularita však rastie.

Viadeo

  • európska sieť založená vo Francúzsku, u nás nie je veľmi známa.

„Kým LinkedIn je skôr zdrojom kandidátov vhodných na topmanažérske pozície v rôznych oblastiach a pozície IT špecialistov, Facebook je skôr vhodný na vyhľadávanie absolventov, brigádnikov a administratívnych pracovníkov,“ hovorí Michal Batis z Grafton Recruitment Slovakia.

Igor Šulík z poradenskej spoločnosti Amrop dodáva, že oveľa častejšie sa sociálne siete využívajú na hľadanie uchádzača v súkromnom sektore, menej vo verejnom.

Zamestnávatelia tak môžu na sociálnych sieťach komunikovať priamo s generáciou, ktorú chcú osloviť. Na stránkach uchádzača môžu dlhodobo sledovať jeho kariéru.

No pozor. Tak ako možno prácu na sociálnej sieti ľahko získať, možno ju aj stratiť. Hazardom je diskutovať s priateľmi na Facebooku o tom, že neznášate svojho šéfa, že s ním máte pomer, alebo že ste v práci celý týždeň po opici. Neoplatí sa ani predčasne písať o tom, že chcete dať výpoveď.

7 on­line trikov na lovcov hláv

Šikovný personalista si vie o záujemcovi o prácu nájsť dostatok informácií na internete. Predbehnite ho a zlepšite si svoj internetový profil skôr, než pošlete životopis.

1. Skontrolujte sa na Googli

Viete, čo o vás vie Google? Ak ste si svoje meno ešte do vyhľadávača nedali, urobte to skôr, ako to za vás urobí personalista, ktorému ste poslali životopis. V prípade, že hneď prvý preklik z Googlu vedie na stránku, ktorá o vás nehovorí v dobrom, máte len dve možnosti. Ak je to vo vašej moci, môžete zmeniť „nešťastné“ stránky, na ktoré odkazuje Google. Druhá možnosť je pripraviť sa na nepríjemné otázky na pohovore.

2. Buďte slušní na Facebooku

Ak si práve hľadáte zamestnanie, vaša účasť vo facebookovej skupine „Najväčší fluktuanti“ by mohla byť na škodu. Personalista by si mohol zle vysvetliť i vaše facebookové fotky, ak ste na väčšine z nich s pohárikom v ruke. A preto sa v kritickom čase hľadania práce odhláste z kritických skupín, nepíšte na stenu, že ste už tretí deň po opici a skontrolujte si fotky.

Alebo aspoň dbajte o to, aby váš profil nebol verejný. No Facebook vám môže aj pomôcť. Veď ktorého personalistu by nelákal pracovník s perfektným facebookovým profilom, plným duchaplných myšlienok a slušivých fotografií?

3. Blogujte radšej len opatrne

Naštvala vás vaša banka a vy máte chuť to vykričať na svojom blogu? Pokojne to spravte, ale radšej nie vtedy, keď sa uchádzate o prácu bankového úradníka.

Sú profesie, ktoré si vyžadujú pevné nervy a zhovievavosť. Keď sa na vašom blogu striedajú iba kritické a rozčú­lené príspevky, niekto vás za takého nebude považovať. Jednoducho si pamätajte, že váš blog si nečítajú len priatelia a rodina, ale práve v tom najhoršom okamihu naň môže kliknúť personalista.

4. Majte svoj e-mail na úrovni

Ak vám na mailovanie s priateľmi stačí adresa v tvare zajačik123@chatuje.sk, neznamená to, že z nej máte posielať životopis. Dajte si pozor na to, čo je pred aj za zavináčom. Vhodný tvar mena je napríklad meno.priezvisko.

Môžete ho rôzne variovať, ale nemali by ste používať prezývku z detstva, či nick, ktorý funguje skôr na opačné pohlavie než na zamestnávateľa. Ak za zavináčom máte názov webu určeného na flirtovanie, tiež zvážte, či si nezaložiť ešte jedno konto na neutrálnejšom webe. S takým Gmailom alebo Yahoo určite nič nepokazíte.

5. Zapíšte sa tiež na LinkedIn

Ak chcete body navyše, založte si konto na LinkedIn. Je to sociálna sieť pre profesionálov a má už cez 100 miliónov ľudí po celom svete. Na Slovensku síce nie je ani zďaleka taká obľúbená ako Facebook, ale ak si hľadáte prácu v marketingu, IT či v médiách, životopis na LinkedIn môže váš internetový profil len zlepšiť.

6. Využívajte pracovné portály

Určite ste už počuli o portáli profesia.sk, no existujú aj ďalšie, ktoré stojí za to zásobiť svojím životopisom. Napokon, keď svoje CV nahráte na profesiu, prečo to isté nespraviť na praca.sme.sk či joblife.sk a podobne? Pracovné portály sú obľúbeným zdrojom ľudí pre personalistov, takže, aj keď práve akútne nezháňate žiadny džob, môžete im pomôcť zaznamenať vašu existenciu.

7. Založte si svoje Twitter konto

Do sociálnej siete Twitter sa doteraz zapojilo iba zopár tisícok ľudí zo Slovenska, takže ak nie ste jedným z nich, nijako vám to neublíži. No ak chcete pracovať v reklame, marketingu, médiách alebo ako programátor či grafik, vašou najlepšou on­line vizitkou môže byť práve Twitter. Na Facebooku sú všetci, no na Twitter píšu statusy iba rozhľadení profíci zo spomenutých odvetví. Ak k nim chcete patriť, začnite na Twitteri.

Peter Filin
Ak chcete zaujať, životopis nestačí. Natočte videoprofil

Novinkou, ktorá sa k nám dostáva zo západu, je videovizitka, pri ktorej zamestnávateľ hneď na začiatku zhodnotí aj vaše vystupovanie a prejav.

BRATISLAVA. V niektorých krajinách ide o bežnú vec – prvé kolo prijímacích pohovorov do zamestnania sa odohráva cez prezentáciu natočenú na web kameru.

Zamestnávatelia si potom z vizuálne jednotných a rovnako štrukturovaných videoprofilov vyberajú najvhodnejších kandidátov. Tých potom pozvú do ďalšieho kola.

„Týka sa to najmä pozícií v oblasti obchodu a marketingu, na Slovensku to však nie je bežné,“ hovorí Bruna Beata Jakub, manažérka spoločnosti Adecco.

Na prvý pohľad

S videoprofilmi sa zamestnávatelia aj pracovné agentúry u nás stretávajú zatiaľ zriedka. „Je to len otázka krátkeho času, keď sa tento trend stane aj na Slovensku súčasťou bežného života,“ myslí si Martina Bezáková, senior manažérka agentúry Manpower.

Zatiaľ sme skeptickí
  • väčšina ľudí (74 percent) nemá záujem o videoprofily, keďže neveria, že by im pomohli pri hľadaní práce,
  • 14 percent odpovedajúcich v ankete sa vyjadrilo kladne,
  • 12 percent by malo záujem, ale nemá na to technické vybavenie,
  • viac ako polovica (56 percent) firiem nevidí význam vo videoprofiloch uchádzačov o prácu,
  • 39 percent firiem sa vyjadrilo, že by im videovizitky uľahčili výber ľudí.
Zdroj: Profesia

Na rozdiel od písomnej formy životopisu, má vďaka videu budúci zamestnávateľ možnosť na prvý pohľad posúdiť, či je kandidát typovo vhodný a či zapadne do firemnej kultúry spoločnosti.

„Vhodne zvolený obsah a forma vyhotovenia video vizitky môže kandidátovi určite pomôcť vystúpiť z radu a pritiahnuť pozornosť potenciálneho zamestnávateľa,“ hovorí Peter Ulbrik, riaditeľ personálnej agentúry AuJob.

Ako má vizitka vyzerať

Videoprofil by v žiadnom prípade nemal byť príliš dlhý, respektíve byť prerozprávaním všetkých skutočností uvedených v samotnom životopise.

„Základom je vyzdvihnúť skúsenosti, znalosti a preferencie kandidáta, ktoré sa vzťahujú k pracovnej pozícii, o ktorú sa uchádza. A to tak, aby vyvolal záujem u potenciálneho zamestnávateľa,“ hovorí Ulbrik.

Ako aj v bežnej komunikácií, prvých 10 sekúnd často rozhodne o tom, aký dojem u druhej strany zanecháme.

„Dobrý video-profil by okrem faktických informácií, akými sú predchádzajúce skúsenosti a dosiahnuté pracovné úspechy, mal hlavne zanechať niečo z osobnosti kandidáta. Niečo, čím sa odlišuje, čím je výnimočný,“ doplnila Bezáková.

Pri videoprofile je dôležité zachovať rovnaké zásady ako pri osobnom pohovore. Dôležité je zdravé sebavedomie, priateľský uvoľnený prístup, správne tempo, tón reči a, samozrejme, úsmev.

Pozor si treba dať na kvalitu, dĺžku a vhodnú štruktúru videoprofilu. Aj tu platí zásada, že menej je niekedy viac.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  2. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  3. Zábavný aj sebavedomý
  4. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  5. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  6. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  7. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  8. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  9. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu
  10. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare
  1. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  2. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  3. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  4. S Kulinariom chutí jar lepšie!
  5. Výstavisko Agrokomplex opäť plné poľnohospodárskej techniky
  6. Udelenie akreditácie (certifikátu) pre Aktuárstvo na EU v BA
  7. Vzorový byt v projekte Nobelova
  8. Do ankety Slovenka roka 2017 je nominovaná aj Adriana Kolesárová
  9. Pripomenuli si Svetový deň vody 2017
  10. Vlastníci bytov sa zatiaľ požiarnym zábranám vyhýbajú
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 21 882
  2. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 7 330
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 957
  4. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 324
  5. Gamifikácia: Nový hit v učení finančnej gramotnosti na ZŠ 3 474
  6. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 181
  7. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 164
  8. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare 3 042
  9. Zábavný aj sebavedomý 2 873
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 735

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Šéf Orangeu: Pre roaming môžu zdražieť domáce hovory a dáta

Európska komisia začala pred niekoľkými rokmi tvrdo regulovať ceny roamingu

DOMOV

Bašternákovi pomáha pomalosť prokuratúry, sťahuje sa z vlastných firiem

Zo siedmich prípadov podnikateľa sú živé už len tri. Podozrenia týkajúce sa jeho majetku sa riešia podľa deravého zákona.

KOMENTÁRE

Len zmeny v školstve nás odklonia z cesty do pekiel

Nevzdelaná spoločnosť sa nedá spravovať.

Neprehliadnite tiež

Päť máp, ktoré zmenia vaše vnímanie sveta

Mapa, kde je navrchu juh je rovnako správna, ako tradičná mapa so severom.

OBJEKTÍV

Astronauti odfotili výbuch sopky z vesmíru

Posádka Medzinárodnej vesmírnej stanice pozorovala eurpciu najaktívnejšej európskej sopky.

Polovica Android mobilov má kvôli výrobcom zanedbanú bezpečnosť

Výrobcovia mobilov neponúkajú používateľom bezpečnostné záplaty.

Hackeri pýtajú od Apple výpalné, firmu hrozba neznepokojuje

Hackeri zvolili nezvyčajnú taktiku pri vydieraní. Upozorňujú na seba skôr, ako spustia svoju operáciu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop