Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Ryža zrejme pochádza z Číny

Výskum genómu naznačuje, že rozličné odrody ryže majú rovnaký pôvod. Čínu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Joan Vila/Flickr)
Ryža
Väčšina svetovej produkcie vzniká v Ázii, najmä v Číne a Indii.
Oryza japonica - lepkavá, krátkozrnná ; Oryza indica - dlhozrnná, nelepkavá.
Ryža má 46- až 55-tisíc génov, čo je omnoho viac ako cca 30-tisíc génov v ľudskom genóme.
Na svete je viac ako 40-tisíc odrôd ryžeBohatá na škrob, menej bielkovín a málo tukov, vitamíny B1, B2,B3,B6, A a E; veľa minerálov.
Veľmi zdravá potravina - pomáha napríklad pri tráviacich ťažkostiach, udržiava krvný cukor

PEKING, BRATISLAVA. Vedecký svet rozdeľujú dve teórie o pôvode jednej z najdôležitejších plodín na svete.

Prvá je, že dva hlavné poddruhy ryže, Oryza sativa japonica a Oryza sativa indica boli domestifikované oddelene v rozličných častiach Ázie.

Starší výskum tvrdí, že tieto dva druhy sú výrazne geneticky odlišné. Teraz však vedci tvrdia, že ryža bola prvýkrát kultivovaná v Číne asi pred 9000 rokmi.

Pomohla genetika

Najnovší výskum zverejnený v magazíne Proceedings of National Academy of Sciences bol založený na použití genetických dát a počítačových algoritmov.

Ukázalo sa, že z genetického hľadiska majú dva hlavné poddruhy ryže k sebe omnoho bližšie ako k iným odrodám ryže v Indii alebo Číne. Pomocou techniky takzvaných molekulárnych hodín potom tím zrekonštruoval evolučnú históriu plodiny.

Závery datujú prvú domestifikáciu ryže približne 8200 rokov dozadu. Druhy indica a japonica sa oddelili asi pred 3900 rokmi a jednotný druh, z ktorého sa domestifikovala indica aj japonica pomenovali Oryza rufipogon.

Archeologické výskumy dávajú vedcom za pravdu. Nálezy prvých zŕn kultivovanej ryže v Číne sú staré osem až deväťtisíc rokov a nálezy z Indie asi štyritisíc rokov.

„Ryžu priniesli z Číny do Indie obchodníci a migrujúci farmári. Tam sa neskôr skrížila s miestnymi divými druhmi," vysvetľuje pre BBC Michael Purugganan.

Staršie nálezy

Revolúciu v skúmaní ryže spôsobilo dešifrovanie jej genetického kódu. Štyristo miliónov článkov DNA študovali vedci z desiatich krajín.

Objav má teraz poslúžiť zmierneniu hladu vo svete, keďže vedci dokážu ryžu geneticky upraviť tak, aby rástla aj v náročných podmienkach.

„Ryža je kriticky dôležitá plodina a tento objav je významný míľnik," povedal Robin Buell z Inštitútu pre výskum genómov.

Téma pôvodu kultivovanej ryže však ani nie je uzavretá. V roku 2003 sa totiž v Južnej Kórei objavili zrná staré 15-tisíc rokov. To teóriu jednotného čínskeho pôvodu čiastočne spochybňuje.

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

O klíme si kladieme falošné otázky.

Policajti blokujú demonštrantov počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Rusi demonštrovali proti Putinovmu režimu.

Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.