Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Trpaslík Pluto sa nafukuje

Bývalej deviatej planéte slnečnej sústavy, trpasličej planéte Pluto sa zväčšuje atmosféra. Vedcov to prekvapilo.

Atmosféra bývalej planéty za posledných desať rokov rapídne narástla.Atmosféra bývalej planéty za posledných desať rokov rapídne narástla. (Zdroj: P. A. S. Cruickshank / Science)

BRATISLAVA. Pred takmer piatimi rokmi prestalo byť Pluto planétou. Nebolo to však posledné prekvapenie, ktoré môžeme s týmto vzdialeným kozmickým objektom spájať.

Trpasličia planéta teraz zaujala vedcov iným fenoménom. Astronómovia zistili, že sa zvláštne nafukuje - v posledných rokoch sa extrémne rozširuje jeho atmosféra. Môže to súvisieť s „ročnými obdobiami" na tomto vesmírnom telese.

Rozšírila sa atmosféra

Pluto je jediným dosiaľ známym objektom za planétou Neptún, ktorý má vlastnú atmosféru. Merania spred desiatich rokov ukázali, že siaha zhruba 135 kilometrov nad zamrznutý povrch kozmického telesa.

Nové údaje z teleskopov na Havaji však naznačujú, že atmosféra zložená z metánu, oxidu uhoľnatého a pravdepodobne aj dusíka v súčasnosti siaha do výšky až 3-tisíc kilometrov. To je zhruba pätina vzdialenosti medzi Plutom a jeho mesiacom Cháronom.

„Toto je niečo, čo sme nečakali," komentovala to podľa internetového vydania magazínu Science Jane Greaves, astrobiologička z britskej University of St. Andrews. „Atmosféra sa dramaticky zmenila."

Pluto a Cháron, ako ich v roku 1990 odfotografoval Hubblov vesmírny ďalekohľad.

Obdobia nepoznáme

Pluto krúži okolo Slnka po výstrednej eliptickej dráhe. Objavil ho v roku 1930 Clyde Tombaugh a keďže jeho obeh okolo Slnka trvá 248 rokov, o jeho ročných obdobiach veľa nevieme.

Radikálne zväčšovanie atmosféry by tak mohlo byť jedným zo „sezónnych" prejavov trpasličej planéty, keďže v súčasnosti sa nachádza najbližšie k našej hviezde.

Vedci pritom predpokladali, že práve v tomto období by sa mala atmosféra ohrievaného telesa zmršťovať. Pozorovania však naznačujú opak, čo môže súvisieť s vyparovaním ľadu na povrchu.

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles príde najskôr o dva týždne

Zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.