Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Trpaslík Pluto sa nafukuje

Bývalej deviatej planéte slnečnej sústavy, trpasličej planéte Pluto sa zväčšuje atmosféra. Vedcov to prekvapilo.

Atmosféra bývalej planéty za posledných desať rokov rapídne narástla.Atmosféra bývalej planéty za posledných desať rokov rapídne narástla. (Zdroj: P. A. S. Cruickshank / Science)

BRATISLAVA. Pred takmer piatimi rokmi prestalo byť Pluto planétou. Nebolo to však posledné prekvapenie, ktoré môžeme s týmto vzdialeným kozmickým objektom spájať.

Trpasličia planéta teraz zaujala vedcov iným fenoménom. Astronómovia zistili, že sa zvláštne nafukuje - v posledných rokoch sa extrémne rozširuje jeho atmosféra. Môže to súvisieť s „ročnými obdobiami" na tomto vesmírnom telese.

Rozšírila sa atmosféra

Pluto je jediným dosiaľ známym objektom za planétou Neptún, ktorý má vlastnú atmosféru. Merania spred desiatich rokov ukázali, že siaha zhruba 135 kilometrov nad zamrznutý povrch kozmického telesa.

Nové údaje z teleskopov na Havaji však naznačujú, že atmosféra zložená z metánu, oxidu uhoľnatého a pravdepodobne aj dusíka v súčasnosti siaha do výšky až 3-tisíc kilometrov. To je zhruba pätina vzdialenosti medzi Plutom a jeho mesiacom Cháronom.

„Toto je niečo, čo sme nečakali," komentovala to podľa internetového vydania magazínu Science Jane Greaves, astrobiologička z britskej University of St. Andrews. „Atmosféra sa dramaticky zmenila."

Pluto a Cháron, ako ich v roku 1990 odfotografoval Hubblov vesmírny ďalekohľad.

Obdobia nepoznáme

Pluto krúži okolo Slnka po výstrednej eliptickej dráhe. Objavil ho v roku 1930 Clyde Tombaugh a keďže jeho obeh okolo Slnka trvá 248 rokov, o jeho ročných obdobiach veľa nevieme.

Radikálne zväčšovanie atmosféry by tak mohlo byť jedným zo „sezónnych" prejavov trpasličej planéty, keďže v súčasnosti sa nachádza najbližšie k našej hviezde.

Vedci pritom predpokladali, že práve v tomto období by sa mala atmosféra ohrievaného telesa zmršťovať. Pozorovania však naznačujú opak, čo môže súvisieť s vyparovaním ľadu na povrchu.

Hlavný akcionár finančnej skupiny Arca Capital Rastislav Velič.

Finančná skupina prežila dva roky s obrovskými dlhmi. Veritelia z nej chcú dostať viac peňazí.

Z Arcy zrejme vyvádzali milióny už pred bankrotom.

Kanadský hokejista Connor Bedard.

Do kanadskej juniorskej zostavy sa pred osemnástkou dostanú len výnimoční.

Nikola Baďová 12 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.