Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Európski astronómovia objavili 12 nových extrasolárnych planét

Pred viac ako týždňom informovali americkí astronómovia o objavení 13 nových planét mimo našej slnečnej sústavy, medzi ktorými je aj planéta podobná Jupiteru. Ich európski kolegovia zo Ženevského observatória v Sauverny oznámili krátko potom objav dvanást

Obrázok - Archív

ich extrasolárnych planét, medzi ktorými je tiež jedna, podobajúca sa na Jupiter.

Táto planéta obieha okolo hviezdy Gliese 777A (HD190360A), ktorá je od Zeme vzdialená 52 svetelných rokov. Z jej „chvenia“, ktoré zapríčiňuje gravitácia planéty, vedci usúdili, že sprievodca je asi 1,1-krát hmotnejší ako Jupiter a hviezdu obehne každých sedem rokov vo vzdialenosti 3,65 astronomickej jednotky (AU).

Jedna AU zodpovedá približne strednej vzdialenosti Zeme a Slnka, čo je asi 150 miliónov kilometrov. Pre porovnanie: Jupiter obieha okolo Slnka vo vzdialenosti 5,2 AU a jeden obeh mu trvá necelých dvanásť rokov.

„Veľmi dôležité je, že obežná dráha planéty je kruhová, nie eliptická,“ povedal Didier Queloz, úspešný lovec planét a jeden z objaviteľov „nového Jupitera“, v rozhovore pre Európsku vesmírnu agentúru (ESA). Ako dodal, veľmi to pripomína náš slnečný systém.

Bezprostredne po objavení prvej extrasolárnej planéty v roku 1995 (momentálne ich poznáme viac ako 100) bolo možné zaregistrovať iba také telesá, ktorých gravitácia vychýlila materskú hviezdu z jej dráhy o 60 metrov za sekundu. Súčasnou technikou vieme merať výchylky už od 17 metrov za sekundu.

Koronavírus na Slovensku: Občania boli veľmi zodpovední, hodnotí Naď. Spokojný je aj Matovič (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 159 obetí.

Zdravotníci v nemocnici v Kyjove.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Prevrat na STU

Na Slovenskej technickej univerzite sa pokúsia odvolať rektora.

Tomáš Prokopčák.
S prvou republikou sa nám spája doba elegancie, prosperity a pohody. Nie vždy to bola pravda.