DOPLNENÉ O ROZHOVOR

Vedci možno objavili novú fyziku

Zaužívaná fyzika nám už nemusí stačiť. V urýchľovači možno objavili čosi, čo sme dosiaľ nepoznali.

Zrážky častíc v detektore CDF.(Zdroj: FERMILAB)

Pôvodný text sme nahradili článkom z tlačeného vydania SME a doplnili sme ho o rozhovor s časticovým fyzikom.

CHICAGO, BRATISLAVA. Hľadanie čiastočiek, z ktorých je poskladaný svet. To robia vedci pomocou obrovských urýchľovačov ukrytých v kilometrových tuneloch pod povrchom zeme.

Snažia sa v nich napodobniť podmienky krátko po veľkom tresku alebo rozbiť známe častice na také, ktoré bežne nepozorujeme. A v niektorých prípadoch aj na také, ktoré vôbec nepoznáme.

To sa zrejme podarilo v americkom urýchľovači Tevatron. Vedci pracujúci na zariadení neďaleko Chicaga možno objavili dosiaľ neznámy stavebný kameň kozmu. Istí si však zatiaľ nie sú a snažia sa vylúčiť chyby.

Nová častica?

V Tevatrone sa zrážajú zväzky protónov a antiprotónov, ktoré sledujú detektory ako Collider Detector (CDF). Výsledkom zrážok sú dva výtrysky častíc (tzv. jety) spolu s leptónom vyznačujúcim sa veľkou priečnou hybnosťou a chýbajúcou priečnou energiou, ktorá zodpovedá neutrínu.

Práve medzi nimi si vedci všimli istú anomáliu. Naznačovala, že mohli objaviť dosiaľ neznámu, exotickú časticu.

Túto anomáliu fyzici zaznamenali viac než 250-krát, no pri miliardách zrážok existuje priveľké riziko, že ide o chybu. Preto sú vo svojich vyhláseniach opatrní.

„To, čo tam pozorujeme, je akoby existencia novej častice," hovorí Stanislav Tokár z Katedry jadrovej fyziky a biofyziky FMFI UK.

Zaoberá sa práve vyhodnocovaním výsledkov detektorov CDF a ATLAS v európskom Veľkom hadrónovom urýchľovači.

„Pripomína to Higgsov bozón. Účinný prierez tejto častice je však podstatne väčší, ako sa očakáva pre Higgsov bozón štandardného modelu."

Okolo 144 GeV/c2 by mohla existovať nová častica.

Nález overia

Na vyhlásenia o konci starej fyziky je však zatiaľ priskoro. Aby vedci vylúčili prípadnú chybu pri analyzovaní dát, musia nález overiť.

„Ešte to nie je objav," zdôrazňuje Tokár. „No zaujímavé je, že CDF spracovalo len 40 percent očakávanej štatistiky."

Na vyhodnotenie teraz čaká ďalšia časť údajov z detektora CDF a v priebehu týždňov budú anomáliu hľadať aj vo výsledkoch z iného detektora v Tevatrone, D0. Magazín Science pripomína, že ak nová častica jestvuje, v D0 ju uvidia.

„Chápeme, že každý sa teraz na nás pozerá," priznal pre magazín Dmitri Denisov, hovorca experimentu D0.

„Dúfame, že v priebehu niekoľkých týždňov o nás budete počuť."

Štandardný model má niekoľko chybičiek krásy

„Chcem veriť, že tam čosi je,“ hovorí o možnom objave novej častice fyzik Stanislav Tokár z Katedry jadrovej fyziky a biofyziky FMFI UK.

Čo vedci videli na detektore CDF?

„Tento detektor skúma protón-antiprotónové zrážky pri energii zhruba 2TeV. 1 Takáto zrážka imituje systém so strašne vysokou teplotou, zhruba miliónkrát väčšou, ako je v strede Slnka.

CDF robí množstvo štúdií a medzi nimi aj také, kde sa skúmajú zrážky vedúce k istému typu udalostí - eventov. Tieto eventy, ktoré práve vzbudili rozruch, sú tie, ktoré vo výstupnom kanále majú dva jety - jeden leptón s veľkou priečnou hybnosťou a chýbajúcu energiu, čo zodpovedá neutrínu, ktoré sa v detektore neregistruje.

Tieto jety sú prúdy častíc v istom smere, ktoré zodpovedajú kvarkom a gluónom, konštituentom protónov a antiprotónov. Takáto signatúra, dva jety, jeden leptón s veľkou priečnou hybnosťou plus chýbajúca priečna energia, pripomína asociovanú produkciu Higgsovho bozónu.“

To znamená čo?

„Znamená to, že keď sa protón a anitprotón zrážajú, kvark a antikvark z protónu a antiprotónu môžu preanihilovať a vytvoria vám v konečnom stave Higgsov bozón a W bozón. W bozón je známa častica, ktorá bola objavená v roku 1983 v CERN-e.

W bozón sa vám rozpadne na leptón, teda elektrón alebo mión a to neutríno, ktoré sa prejaví ako chýbajúca energia. Keďže W bozón má veľkú hmotnosť, musí mať leptón veľkú príčinu hybnosti. A Higgs, hlavne pri hmotnostiach pod 150 GeV sa vám zvyčajne rozpadne na dva b jety, ktoré v počiatočnom štádiu zodpovedajú b kvarkom. Kvarky však voľne nevidíme. Vidíme len im zodpovedajúce prúdy častíc, jety.“

Ale Higgsov bozón stále nebol pozorovaný.

„Zatiaľ to pripomína situáciu s Higgsovým bozónom. Čo sa však v CDF v skutočnosti pozoruje, je akoby existencia novej častice v oblasti kdesi od 120 GeV do 160 GeV, ktorá pripomína Higgsov bozón.

Takéto eventy však môžu vzniknúť aj bez Higgsovho bozónu, v dôsledku procesov, ktoré veľmi dobre poznáme - hovoríme im pozaďové eventy. Keď vezmeme to, čo sa pozoruje a odčítame očakávané pozadie, dostaneme peak v oblasti zhruba 144 GeV plus mínus 5GeV. Zaujímavé je, že ten exces sa vidí v elektrónovom i miónovom kanále.

Ešte podstatnejšie však je to, že účinný prierez takto získanej častice je podstatne väčší, než sa očakáva pre Higgsov bozón štandardného modelu. Mohlo by to naznačovať na fyziku za štandardným modelom, pretože v prípade fyziky „za štandardným modelom“ môže byť sektor Higgsovych bozónov bohatší, t.j. môže obsahovať viac než len jednu časticu. A tieto modely by to vedeli vysvetliť.“

Výsledkom teda je, že buď sa v dátach z CDF nachádza Higgsov bozón - ale nie taký, ako predpovedá štandardný model - alebo tam je nejaká úplne iná častica?

„Môže to byť Higgsov bozón. Ten totiž nejestvuje len v rámci štandardného modelu. Higgsov bozón jestvuje aj v iných modeloch, takých, pre ktoré je štandardný model len špeciálna teória. Podobne ako Newtonova gravitačná teória pre Všeobecnú teóriu relativity.

Tieto modely majú napríklad päť Higgsových bozónov, kým štandardný model má iba jeden. Mohol by to preto byť Higgs, ale aj nejaká iná častica za štandardným modelom, teda predstavujúca novú fyziku.“

Myslíte si, že častica jestvuje alebo sa jedná o štatistickú chybu?

„Samozrejme sa dá hovoriť aj o štatistickej odchýlke. Ľudia sú preto opatrní. Ale štatistická analýza ukázala, že ten nadbytok je 3,2 sigma (99.9% dôveryhodnosť). Znamená to, že keby ste mali tisíc rovnakých experimentov a jestvovali by len procesy pozadia, tak v jednom z nich by ste čisto v dôsledku fluktuácie dostali tento jav.

Nie je to preto objav. V časticovej fyzike, ak je niečo viac ako 3 sigma, obyčajne sa to volá evidence. No objav potrebuje 5 sigma (99.9999426697% dôveryhodnosť).

Zaujímavé však je, že CDF spracovalo len 40 percent očakávanej štatistiky. Takže keď sa toto zoberie dohromady, môže to byť zaujímavé. Pritom je to parketa, kde experimenty v CERN-e môžu už koncom roka dať vynikajúci výsledky. Ak tam častica, ako tvrdí CDF, jestvuje.“

Vy veríte v jej prítomnosť?

„Je to ťažké. Štandardný model, ktorý je vo vynikajúcej zhode s experimentom, však má niekoľko chybičiek krásy a všetci čakáme na novú fyziku.

Sám však mám zmiešané pocity, pri tom obrovskom množstve zrážok môže vždy dôjsť k nejakým nuansám, ktoré sa ukážu až neskôr. Ale vyzerá to, že tam čosi je. A ja chcem veriť, že tam čosi je.“

Urýchľovač, ktorý čoskoro vypnú

Americký urýchľovač chcú v septembri zastaviť. Už nestačí na európsky superstroj.

CHICAGO, BRATISLAVA. Kedysi to bol najvýkonnejší urýchľovač častíc na svete. No aj keď jeho prvenstvo prekonáva Veľký hadrónový urýchľovač (LHC) na hraniciach Francúzska a Švajčiarska, dokáže aj dnes americký Tevatron rozprávať nové príbehy o „extrémnej“ fyzike.

Oproti európskemu superstroju má jednu výhodu – podstatne viac dát. Aj keď LHC dokáže zrážať zväzky lúčov pri výrazne vyšších energiách ako zariadenie Fermilabu, jeho vedci majú väčšie množstvo údajov na analýzu.

Špekulovalo sa preto, že v Tevatrone môžu časticoví fyzici objaviť známy Higgsov bozón skôr ako v Európe.

To sa zatiaľ nepotvrdilo, vedci pracujúci s americkým strojom však minulý rok spresnili, kde takzvanú božskú časticu hľadať. Zistili, že horná hranica jej hmotnosti bude o čosi menšia, ako ukazovali pôvodné predpoklady. A Tevatron by na objav „Higgsa“ naozaj mohol stačiť.

Odštartovali tak preteky medzi LHC a americkým urýchľovačom v hľadaní kľúčového stavebného kameňa kozmu. No ten vedci stále neobjavili. Možno až doteraz.

1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 485
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 351
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 008
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 000
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 000
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 511
  7. Splnený sen 1 858
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 810
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 532
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 278

Vysoká zadlženosť, pravidelné zápchy. Ako žijú ľudia v trnavskom kraji

Trnavskému kraju robia dobré meno kúpele, víno, ale aj golfové ihriská.

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista.

KOŠICE KORZÁR

Pippa zadržali v Ždiari. Mal šperky a 50 hodiniek

Bol na vrchole zločineckej skupiny, tvrdí polícia.

ROZHOVOR

Výskumník: Chyba je zapečená priamo v preukazoch

Aktualizácia sa dá použiť, no väčšinou ide o fyzické zariadenia a musia sa vymeniť, hovorí pre SME PETR ŠVENDA, ktorý sa podieľal na odhalení slabiny v ochrane e-občianskych.

Ohovárajú a priatelia sa. Delfíny majú kultúru podobnú tej ľudskej

Naše technológie a obrovské mestá však nikdy nenapodobnia.

Rusko chystá KryptoRubeľ, elektronickú štátnu menu

Za projektom stojí centrálna banka Ruska.

Chcú nájsť Deviatu planétu, zatiaľ majú päť nepriamych dôkazov

Niekoľko zvláštnych vlastností slnečnej sústavy najlepšie vysvetlí neznáma planéta.