Spoplatniť web idú aj najsilnejší

Po britských Times sa do spoplatnenia naplno púšťajú aj New York Times.

Za články na webe New York Times sa bude platiť.(Zdroj: TASR/AP)

Problém slabých príjmov z webovej reklamy, ktoré nedokážu nahradiť slabnúce tradičné tržby zabezpečujúce chod novín, dostihol aj veľké svetové médiá.

BRATISLAVA. Keď si v pondelok otvoríte článok na webe New York Times, spravte si na papierik pri počítači malú čiarku. Keď otvoríte druhý, pridajte ďalšiu. Mesačne ich môžete spraviť dvadsať, potom si od vás noviny začnú za články pýtať peniaze.

Od pätnásť do tridsaťpäť dolárov mesačne v závislosti od toho, či budete chcieť čítať noviny aj na iPade, alebo iPhone.

New York Times po rokoch špekulácií a štrnástich mesiacoch prípravy spúšťa spoplatenie svojho webu. V súčasnosti už platobnú bariéru testuje v Kanade, kde sa má ukázať, ako čitatelia na spoplatnenie zareagujú.

Deravá stena

New York Times svoju platobnú bariéru testoval v niekoľkých vlnách a nakoniec ju úmyselne postavil tak, aby bola deravá. Ľudia sa k článkom New York Times naďalej budú môcť dostať napríklad tak, že kliknú na odkaz na Facebooku alebo výsledok vyhľadávania cez Google.

Články, ktoré nájdete cez sociálne siete alebo vyhľadávače, sa nezapočítavajú do mesačného limitu. S tým, že Times majú systém, ktorý má zamedziť tomu, aby sa odkazovanie na články zneužívalo na obchádzanie bariéry.

New York Times sa polootvoreným prístupom chcú vyhnúť tomu, aby stratili veľkú časť čitateľov, ako sa to stalo britským Timesom. Tie po zavedení oveľa silnejšej bariéry prišli približne o dve tretiny čitateľov a následne aj príjmy z reklamy.

„Stále budeme zarábať na inzercii. Je to náš hlavný biznis. Neočakávame, že by veľká časť našich čitateľov platobnú bariéru zaregistrovala a chceme ostať silným hráčom na webe,“ povedal v rozhovore pre blog All Things Digital šéf elektronického vydania New York Times Martin Nisenholtz.

Podobný model ako New York Times používa na spoplatnenie webu napríklad ekonomický denník Financial Times. Šéf webu Financial Times Rob Grimshaw v rozhovore pre webový portál The Atlantic tvrdí, že spoplatnenie bude fungovať.

Grimshaw hovorí, že model Financial Times, ktoré čerpajú viac ako polovicu celkových tržieb z priamych platieb za obsah, je možné napodobniť aj pri všeobecnom spravodajstve, aké robia New York Times.

Pomôcť majú aplikácie

Na modeli New York Times je zaujímavé aj to, že odlišne oceňuje prístup cez iPhone a iPad. Ak chcete neobmedzené Timesy aj v telefóne, musíte zaplatiť viac. Ukazuje to, že New York Times si uvedomujú, možnosti, ktoré môžu spoplatneniu priniesť iPhony.

Ich používatelia sú zvyknutí platiť malé sumy za obsah v podobe aplikácií a vďaka iTunes majú zväčša aj pripravenú virtuálnu peňaženku, cez ktorú môžu zaplatiť. Times sa dokonca dohodli s Apple na tom, že virtuálne predplatné sa bude dať z iTunes priamo zaplatiť.

Trh je veľký dosť. Len samotných iPhonov sa predalo viac ako sto miliónov kusov (New York Times majú na webe približne 30 miliónov čitateľov). Otázne je, či sú ich používatelia ochotní platiť aj za novinové články.
Ukázať to môže napríklad projekt Ruperta Murdocha The Dialy - platené noviny určené špeciálne pre iPad.

Ako pri väčšine pokusov so spoplatnením, presné čísla o počte predplatiteľov Daily nezverejní. Odhaduje sa však, že počet predplatiteľov sa necelý mesiac po štarte projektu počíta v desaťtisícoch.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trebišov, mesto syfilisu. Už osem rokov sa mu nedarí nad chorobou zvíťaziť

Syfilis šíria nezriedka detské prostitútky, ktoré majú len osem rokov. Za sexuálne služby si pýtajú iba päť eur.

DOMOV

Dobré ráno: Kto vôbec myslí na naše deti?

Ako sa u nás narába so školstvom.

BRATISLAVA

V Bratislave ubudne tretina osemročných gymnázií

V septembri zrejme neotvoria prvé ročníky viaceré osemročné gymnáziá.

DOMOV

Frešo, Kusý, Ftáčnik. Komu nesedia čísla župnej kampane

Most-Híd minul najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

Neprehliadnite tiež

Po prvý raz zmapovali zmysly rastlín. Už vieme ako cítia

Namiesto zmyslových orgánov využívajú proteíny. Bez niektorých sa všetko zrúti.

Fyzikálna záhada. Neutrónové hviezdy svietia aj po zrážke

Dosvit po zrážke neutrónových hviezd je čoraz jasnejší, vyvracia očakávania.

V NASA prestali pracovať. Musk musel odložiť test rakety

Američanom sa nepodarilo schváliť štátny rozpočet. Kennedyho vesmírne stredisko prestáva pracovať.

Obchod bez radov a pokladní. Otvorili prvý Amazon Go

Obchod využíva rovnaké technológie ako autonómne autá.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 626
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 079
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 040
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 671
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 038
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 687
  7. Kam do tepla v januári? 1 638
  8. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 1 550
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 379
  10. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 279