Vedcom roka je fyzik Stanislav Dubnička

Najlepším vedcom minulého roka sa stal fyzik Stanislav Dubnička. Cenu získal za vytvorenie modelu silno interagujúcich častíc.

Stanislav Dubnička získal ocenenie Vedec roka.(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Stanislav Dubnička z Fyzikálneho ústavu SAV sa stal vedcom roka 2010. Journaliste Studio v spolupráci s Klubom vedecko-technických žurnalistov SSN ho dnes ocenili za vybudovanie univerzálneho unitárneho a analytického modelu elektro-slabej štruktúry silno interagujúcich častíc.

Využitie má v rade rôznych nových teoretických predpovedí, ktoré sa plánujú overiť experimentálne v Darmstadte (Nemecko), vo Frascati (Taliansko), v Jefferson Labe (USA) a Pekingu (Čína).

Dubničkov unikátny model je schopný realisticky popísať elektromagnetické a slabé formfaktory hadrónov v priestoru- a časupodobnej oblasti súčasne vždy jednou analytickou funkciou v celej oblasti definície.

Najlepšia technológia

V kategórii Technológ roka 2010 má prvenstvo Jaroslav Homišin z Technickej univerzity v Košiciach za mimoriadnu patentovú činnosť v rokoch 2008 až 2010.

Zaslúžil sa o prínos v oblasti vývoja pneumatických pružných hriadeľových spojok, regulačných a riadiacich systémov.

Jeho zásluhou existuje 15 patentov na Slovensku a päť patentových návrhov v Poľsku. Jeho práca znamená posun v oblasti ovládnutia torzného kmitania ako zdroja budenia nebezpečných vibrácií pohonov mechanických sústav.

Riešenie ponúklo nový spôsob plynulého ladenia mechanických sústav počas prevádzky v ustálenom stave, zvlášť pre prípady vopred nepredvídaných (náhodných) poruchových vplyvov.

Mladí vedci

V 14. ročníka ceny udelili aj titul Mladý výskumník roka 2010 - A, a to odbornému asistentovi na Žilinskej univerzite v Žiline Mariánovi Sýkorovi.

V rámci dizertačnej práce na tému Zvyšková životnosť doskových mostoviek mostov s priebežným koľajovým lôžkom vypracoval metodiku predikcie zvyškovej životnosti konštrukčných prvkov kovových stavebných konštrukcií a mostov s dôrazom na oceľové mosty s ortotropnými doskovými mostovkami.

Titulom Mladý výskumník roka 2010 - B sa môže oddnes pýšiť vedecká pracovníčka Ústavu experimentálnej farmakológie a toxikológie SAV Bratislava Katarína Valachová. Ocenili ju za publicistickú činnosť.

Za výsledky v programoch EÚ 2010 si tento rok prevzal cenu Dušan Šimšík z Technickej univerzity v Košiciach, a to vďaka úspechom v projektoch EÚ v oblasti informačných a komunikačných technológií. Podieľa sa na
projekte, do ktorého je zapojených štrnásť univerzít a priemyselných inštitúcií zo siedmich krajín Európy.

Uznanie za celoživotné dielo v SR 2010 má bývalý predseda Slovenskej akadémie vied a predseda Vedeckej rady SAV Štefan Luby. Na svojom konte má desiatky výskumných projektov, medzi inými aj výskum a vývoj plazmových technológií, efekt magnetorezistencie v multivrstvách či transport v tenkých vrstvách amorfných polovodičov, najmä germánia.

1. Ochrana pred tropickou horúčavou
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Keď Slováci krotia morský vietor
  2. Ochrana pred tropickou horúčavou
  3. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  6. Škôlka od srdca
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  8. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  9. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  10. Križovatka si vyžiada rozsiahlu odstávku teplej úžitkovej vody