Vedcom roka je fyzik Stanislav Dubnička

Najlepším vedcom minulého roka sa stal fyzik Stanislav Dubnička. Cenu získal za vytvorenie modelu silno interagujúcich častíc.

Stanislav Dubnička získal ocenenie Vedec roka.Stanislav Dubnička získal ocenenie Vedec roka.(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Stanislav Dubnička z Fyzikálneho ústavu SAV sa stal vedcom roka 2010. Journaliste Studio v spolupráci s Klubom vedecko-technických žurnalistov SSN ho dnes ocenili za vybudovanie univerzálneho unitárneho a analytického modelu elektro-slabej štruktúry silno interagujúcich častíc.

Využitie má v rade rôznych nových teoretických predpovedí, ktoré sa plánujú overiť experimentálne v Darmstadte (Nemecko), vo Frascati (Taliansko), v Jefferson Labe (USA) a Pekingu (Čína).

Dubničkov unikátny model je schopný realisticky popísať elektromagnetické a slabé formfaktory hadrónov v priestoru- a časupodobnej oblasti súčasne vždy jednou analytickou funkciou v celej oblasti definície.

Najlepšia technológia

V kategórii Technológ roka 2010 má prvenstvo Jaroslav Homišin z Technickej univerzity v Košiciach za mimoriadnu patentovú činnosť v rokoch 2008 až 2010.

Zaslúžil sa o prínos v oblasti vývoja pneumatických pružných hriadeľových spojok, regulačných a riadiacich systémov.

Jeho zásluhou existuje 15 patentov na Slovensku a päť patentových návrhov v Poľsku. Jeho práca znamená posun v oblasti ovládnutia torzného kmitania ako zdroja budenia nebezpečných vibrácií pohonov mechanických sústav.

Riešenie ponúklo nový spôsob plynulého ladenia mechanických sústav počas prevádzky v ustálenom stave, zvlášť pre prípady vopred nepredvídaných (náhodných) poruchových vplyvov.

Mladí vedci

V 14. ročníka ceny udelili aj titul Mladý výskumník roka 2010 - A, a to odbornému asistentovi na Žilinskej univerzite v Žiline Mariánovi Sýkorovi.

V rámci dizertačnej práce na tému Zvyšková životnosť doskových mostoviek mostov s priebežným koľajovým lôžkom vypracoval metodiku predikcie zvyškovej životnosti konštrukčných prvkov kovových stavebných konštrukcií a mostov s dôrazom na oceľové mosty s ortotropnými doskovými mostovkami.

Titulom Mladý výskumník roka 2010 - B sa môže oddnes pýšiť vedecká pracovníčka Ústavu experimentálnej farmakológie a toxikológie SAV Bratislava Katarína Valachová. Ocenili ju za publicistickú činnosť.

Za výsledky v programoch EÚ 2010 si tento rok prevzal cenu Dušan Šimšík z Technickej univerzity v Košiciach, a to vďaka úspechom v projektoch EÚ v oblasti informačných a komunikačných technológií. Podieľa sa na
projekte, do ktorého je zapojených štrnásť univerzít a priemyselných inštitúcií zo siedmich krajín Európy.

Uznanie za celoživotné dielo v SR 2010 má bývalý predseda Slovenskej akadémie vied a predseda Vedeckej rady SAV Štefan Luby. Na svojom konte má desiatky výskumných projektov, medzi inými aj výskum a vývoj plazmových technológií, efekt magnetorezistencie v multivrstvách či transport v tenkých vrstvách amorfných polovodičov, najmä germánia.

1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  2. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  3. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  5. Noerr advised on WebSupport deal
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  7. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019