"Google pravdepodobne dnes spúšťa veľkú sociálnu sieť. Volá sa Circles,“ napísal jeden z najčítanejších technologických blogov Read Write Web. Malo sa tak stať v pondelok na konferencii SXSW v americkom Texase.
To, že táto informácia nie je na titulke SME, ale až v nejakom stĺpčeku, hovorí samo osebe. Fáma sa nedožila dlhého veku, hneď na druhý deň ráno ju dementoval údajný šéf projektu. Ten nevedel o žiadnom spustení služby. A vlastne ho prekvapilo aj to, že má na nejakej sociálnej sieti pracovať.
Podobné zaručené informácie o sociálnej sieti Google sa objavia každý mesiac. Raz sa mala volať Google Me. Inokedy mala byť postavená okolo online hier. A tentoraz – na rozdiel od Facebooku – mala umožniť, aby sme inak komunikovali s priateľmi a inak s kolegami z práce.
Prečo tie fámy stále dookola? Dôvody sú minimálne tri.
1. Zaspali
Prvý dôvod: lebo sa od Googlu očakáva, že dobehne zameškané.
Google dominoval internetu celý začiatok tisícročia, ale ani mnohé pokusy mu nestačili, aby dokázal postaviť jednu úspešnú celosvetovú sociálnu sieť.
Z ich prvej siete Orkut je teraz prapodivné diskusné fórum, skadiaľ vám budú chodiť akurát návrhy od Indov, či sa s nimi nechcete učiť angličtinu.
Pokus o mikroblogovaciu službu Jaiku rozprášil úspešnejší Twitter. Wave, ktorý mal zmeniť spôsob, akým na webe komunikujeme, nepochopil nikto, a tak ho radšej tiež zavreli. A prvé články o Buzze sa skôr než na jeho výhody zameriavali na to, ako to vlastne z Gmailu odstrániť.
2. Reklama
Druhý dôvod: lebo sa otvára nový trh s personalizovanou reklamou, a tam dominuje Facebook.
Aby firmy mohli presne na vás zacieliť reklamu, nestačí im vždy vedieť, aké slová vyhľadávate. Potrebujú vedieť, kto ste a čo vás zaujíma. A presne to im Facebook umožňuje.
Facebook stále zarába na reklame menej ako Google – firmy na Facebooku preinvestujú ani nie desatinu oproti reklamám na Googli. O päť rokov však tento trh, kde má konkurenčnú výhodu Facebook, bude mať hodnotu v stovkách miliárd dolárov. Logicky si to Google nebude chcieť nechať ujsť.
3. Revolúcia
A tretí dôvod, prečo existujú tieto fámy? Lebo sa nám dobre počúva o revolúciách.
Sme hýčkaní firmami ako Apple, ktoré prídu s iPadom s dvoma kamerami a hneď ohlasujú revolúciu. A rovnaké konanie očakávame aj od ostatných technologických lídrov, akým Google určite je.
Takýto konferenčný cirkus však nie je jediný účinný spôsob, ako uviesť službu. Google, poučený z neúspešných pokusov o sociálnu sieť, možno už nebude riskovať a zvolí si nudnejší prístup – vybuduje sociálnu sieť tým, že svoje služby bude postupne zlepšovať.
Na to upozorňuje aj triezvejší blog Techcrunch. Podľa neho je vo fámach o Circles kusisko pravdy, akurát to nie je sociálna sieť, ale „len“ vízia, kam chce firma posunúť svoje služby. Mnohé z toho už vidíme v súčasnosti – Google napríklad spustil verejné profily, podobné ako má Facebook.
Priamy súboj gigantov o naše párty fotky a kuchynské statusy tak možno vôbec nebude. Namiesto neho splní ten istý účel pomalá a nudná evolúcia.
Autor: truestory.sk