Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Sibírske vulkány urýchlili vymieranie

Na počiatku svojho vývoja zažila Zem päť masových vymieraní druhov. Najväčšie bolo tretie, ku ktorému došlo asi pred 250 miliónmi rokov a padlo mu za obeť 90 percent všetkých druhov. Paleontológovia našli ďalšie dôkazy, že tomuto vymieraniu výrazne pomohl

FOTO - Archív

a mohutná vulkanická aktivita na Stredosibírskej plošine.

V čase tretieho masového vymierania na prelome prvohôr a druhohôr bola Sibír jednou z najaktívnejších sopečných zón na zemeguli. Rozsiahle oblasti Stredosibírskej plošiny doslova zaplavila riedka čadičová láva. Podľa vedcov lávové výpary, obsahujúce aj oxid siričitý a oxid uhličitý, spolu s aerosolmi zmenili podnebie na Zemi do takej miery, že väčšina druhov to neprežila.

Túto teóriu potvrdil výskum britského geológa Marca K. Reichowa, ktorý spolu s ruskými kolegami analyzoval hlboké vrty zo Západosibírskej panvy, vzdialenej od Stredosibírskej plošiny asi 1000 kilometrov. Ako informoval časopis Science, tieto vrty obsahovali rovnaký druh čadiča, aký pokrýval plošinu. Láva teda musela pokryť oveľa väčšiu plochu, ako sa vedci doteraz domnievali.

Reichow vypočítal, že láva musela pokryť oblasť s rozlohou asi 3,9 milióna kilometrov štvorcových, čo zodpovedá polovici rozlohy Austrálie. Zodpovedajúco tomu sa zhoršili aj životné podmienky pre rastliny a živočíchy.

„Veľké prúdy lávy počas dlhého obdobia mohli vytvoriť predpoklady pre ekologický kolaps. Náš výskum potvrdzuje teóriu o súvislosti medzi sibírskymi čadičovými prúdmi a o veľkej kríze na konci prvohôr,“ konštatujú vedci v časopise Science.

(tasr)

Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Zoroslav Kollár aj dvaja sudcovia idú do väzby

Policajná akcia Víchrica sa týkala celkovo desiatich ľudí.

Eskorta priváža obžalovanú bývalú podpredsedníčku Najvyššieho súdu SR Jarmilu Urbancovú.
Sean Connery v bondovke Žiješ len dvakrát.
Členky Zohry - prvého ženského orchestra v Afganistane.

Klik: Apple pravdepodobne pracuje na vlastnom vyhľadávači