Už sa zdalo, že web dospel do veku, keď cezeň nakupujeme výhradne pomocou rozumu - skôr než kúpime vysávač, naštudujeme si recenzie na VysávajKvalitne.com, prečítame rady piatich profesionálov, následne cez porovnávač cien nájdeme, kde ho kúpiť najlacnejšie. Ale potom prišla mánia tzv. zľavových webov a všetko sa opäť vrátilo do doby teleshopingovej.
Množstvo mojich známych zrazu nakupuje zľavy na masáže, steaky, koláčiky ku káve a iné veci, ktoré nielenže vôbec neplánovali nakúpiť, ale ich dokonca ani včas nestíhajú míňať.
Prečo vyhrávajú pudy
Čo sa nám to stalo, že my generácia racionálnych technofilov sa rozhodujeme opäť pudmi? V skutočnosti sme sa nimi riadiť ani nikdy neprestali, tvrdí profesorka Susan Weinschenková v knihe Neurowebdizajn: čo nás núti kliknúť. Akurát weby a technológie predtým oveľa menej zodpovedali našim skrytým potrebám.
Weinschenková analyzovala, prečo v konkurencii iných webov niektoré stránky ako Groupon.com, Facebook.com alebo Amazon.com fungujú na ľudí lepšie ako iné. A dospela k tomu, že všetky spája rovnaká vlastnosť: dokázali okrem našej racionality ovládnuť aj naše živočíšno.
Finta je v tom, tvrdí Weinshenková, že každý mozog pozostáva okrem tradičného logického ešte z dvoch ďalších, evolučne starších súčastí. Tzv. starší mozog ovládajú emócie a najstarší - ešte z čias zvieracej ríše, si všíma nebezpečenstvo a tiež naplnenie základných potrieb od sexu až po jedlo.
V každom rozhodnutí, ktoré nazývame ako racionálne, je viac-menej obsiahnutý aj vplyv dvoch ďalších súrodencov. Keď kupujete vysávač klasickým spôsobom, porovnávate ich vlastnosti a najaktívnejší je nový mozog.
To však často znamená, že nekúpite nič. Ak prídete na web, ktorý vám namiesto parametrov vysávača povie len „máš poslednú hodinu, kúp ho, lebo ináč ho už nikdy nedostaneš“, starý mozog, ktorý bol kedysi navyknutý loviť mamuty, všímať si nebezpečenstvá a potenciálne príležitosti, sa aktivuje a obíde akúkoľvek racionálnu úvahu.
Čo je tým magnetom, ktorý nás núti chodiť na Facebook? Predsa potreba orientovať sa v emočnom svete, podobne ako to robil náš prapredok v tlupe (starší mozog). Sledovať pornografické stránky, zoznamky, čety?
Predsa reprodukčný pud zakotvený v najstaršom mozgu. Úspech najväčšieho internetového obchodu Amazon.com?
Že premenil nekonečné zoznamy tovarov pomocou odporúčaní a osobných výpovedí ľudí na niečo veľmi podobné večernému posedeniu v tlupe pri ohni, kde sa hovorí, ktorý nástroj funguje dobre a porovnávajú sa príbehy ľudí s jeho používaním.
Evolúcia naopak
Dlhé roky sa technológie vzďaľovali základným potrebám človeka, no teraz zrazu odvšadiaľ cítime človečinu. Sociálne siete sa zameriavajú na drobné momentky z našich životov, like tlačidlo Facebooku premenovalo webové sídla a stránky z dát na „veci, ktoré sa páčia mojim priateľom a ľuďom naokolo“.
Kam až tento návrat k pôvodným netechnologickým potrebám dospeje? Kým niektoré sociálne, psychologické a kultúrne potreby už web napĺňa, celkom veľkú dieru vidíme v najklasickejších fyziologických potrebách.
Ktorý web raz uspokojí hlad a ktorý sa, naopak, stane záchodom ľudstva, nechám na čitateľovej predstavivosti. No celkom sa teším na deň, keď niekto vymyslí webovú stránku, ktorej hlavným účelom bude, že si pri nej po obede spokojne zdriemnem. Žeby konečne šanca pre egovernment a weby štátnej správy?