Obchod na webe si preverte

Deväť z desiatich online a podomových predajcov nemalo pravidlá predaja v súlade s legislatívou. Ukázala to kontrola Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Nie všetci internetoví obchodníci informujú zákazníkov na svojich stránkach tak, ako by mali.(Zdroj: PRE SME – GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Vlado z Partizánskeho si objednal na webe Pixmania.sk digitálnu kameru. Dorazila, no mala nefunkčný dotykový displej. Rozhodol sa ju reklamovať.

„Písal som na e­mailovú adresu, z ktorej som dostával informácie o priebehu objednávky a dodávky tovaru," hovorí.

Na jeho e­maily nik neodpovedal. Na číslo uvedené na webe volal márne, odpovede sa nedočkal ani na Facebooku firmy.

„Až po hrozbe, že sa obrátim na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), som sa dočkal podrobnej informácie, ako mám postupovať," hovorí Vlado.

Treba si všímať

Identifikačné údaje

  • Názov, obchodné meno a sídlo, ak ide o právnickú osobu, meno, priezvisko, miesto podnikania a adresu, ak ide o fyzickú osobu.
  • Daňové identifikačné číslo, ak ide o platiteľa DPH.
  • Email a telefónne číslo predajcu.
  • Označenie registra, ktorý ho zapísal, a číslo zápisu.
  • Názov a adresu orgánu dozoru alebo dohľadu, ktorému činnosť poskytovateľa podlieha.

Ďalšie povinné informácie:

  • podmienky a postup odstúpenia od zmluvy (do 7 dní od prebratia tovaru, vrátenie peňazí),
  • záruky na tovar (minimálne 24 mesiacov),
  • uplatnenie reklamácie,
  • množstvo informácií o tovare.
Zdroj: SOI

Dostal síce novú kameru, no vraví, že u tohto predajcu asi nakupoval naposledy. Výkonný riaditeľ Pixmania Group Ulric Jérome sa obhajuje, že ak zákazník využije pri reklamácii kontaktný formulár na stránke, do 48 hodín sa mu ozve zákaznícky servis.

Pravidlá si treba prelúskať

Pri preštudovaní podmienok predaja na stránke Pixmanie však mohol pozorný zákazník donedávna naraziť na viaceré prehrešky voči zákonu. Jasné neboli napríklad infomácie o odporúčaní poistiť zásielku s tovarom pri jeho vrátení. Po otázkach SME ich firma prepracovala.

Na webe nebol ani údaj o lehote na vrátenie peňazí zákazníkovi, ak si kúpu rozmyslí. „Tento preklep už bol odstránený," povedal Jérome.

Nájsť internetového predajcu, ktorý nedodržiava pri informovaní zákazníkov zákon, nie je problém. Len necelá desatina online obchodov má totiž pravidlá v súlade s legislatívou.

Ukázala to kontrola, počas ktorej SOI od júla do septembra preverila 67 podomových a zásielkových predajcov. Z nich až 61 nemalo údaje na webe v poriadku.

Väčšine chýbali povinné údaje. Niektorí neuviedli, že má spotrebiteľ možnosť rozmyslieť si kúpu do siedmich dní od prevzatia alebo spoplatňovali reklamácie.

„Ak nejaké údaje predajcu chýbajú, je to avízo pre zákazníka, že niečo nie je v poriadku," povedala hovorkyňa SOI Danuša Krkošová.

Po novom už podľa zákona

Nezrovnalosti so zákonom sme našli aj v obchodných podmienkach online obchodu pre rybárov Okfish. Týkali sa hlavne úhrady nákladov zákazníkom pri neoprávnenej reklamácii.

„Po preštudovaní zákona o ochrane spotrebiteľa sme urobili korektúru obchodných podmienok," povedal vedúci Okfish.sk Milan Mičky. Tvrdí, že reálne aj doteraz platil zákazník len dopravu do predajne, ostatné náklady boli na obchode.

Kontroly SOI
  • preverili 217 zmlúv,
  • nedostatky zistili u 91 percent predajcov a v 82 percentách zmlúv,
  • možnosť nápravy využilo 52 obchodníkov, v štyroch prípadoch sa začalo správne konanie o uložení postihu,
  • v piatich prípadoch sa ešte rozhoduje.
  • od júla do septembra 2010

Zdroj: SOI

Podľa niektorých predajcov zákazníci často len skúšajú, čo im prejde. Ako príklad uvádza Mičky reklamácie typu: „praskol mi prút pri nahadzovaní", keď je voľným okom vidieť, že bol rozšliapnutý či privretý do dverí.

Okfish tiež pýta od zákazníka pri vrátení tovaru pôvodné balenie. To podľa Mičkyho žiadajú zahraniční dodávatelia pri posudzovaní reklamácií.

Neznamená to však, že by zákazníka odbili len pre chýbajúce balenie, dodáva.

Až po otázkach SME zmenila informácie na webe aj prevádzkovateľka online obchodu s detským oblečením Nora Rapánová.

Po novom jej zákazníci nájdu v obchodných podmienkach aj to, že sedemdňová lehota na vrátenie tovaru začína plynúť prebratím. Uvádza už aj možnosť vrátiť tovar po jeho rozbalení a vyskúšaní.

„Podmienky som upravila, tovar možno vrátiť nepoškodený," povedala. Stačí, ak sa jej zákazník ohlási e­mailom či telefonicky.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 8 278
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 252
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 348
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 303
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 052
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 354
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 005
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 394
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 083
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 845

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Nepočujúcemu môže tlmočník zachrániť rodinu, dokonca aj život

Milena Fabšičová (29) je tlmočníčkou posunkového jazyka, ktorý považuje za svoj materinský. Väčšina jej rodiny je nepočujúca.

KOMENTÁRE

Oponenti návrhu Beblavého a Mihála šliapu vodu

Poslanci navrhli, aby firmy v inzerátoch uvádzali výšku minimálnej mzdy.

Neprehliadnite tiež

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Deti mali vyššiu šancu prejavovať znaky autizmu, ak fajčila ich babka z matkinej strany.

Fotosyntézu spustili v umelej hmote, čistí vzduch a vyrába čistú energiu

Zariadenie zatiaľ vyskúšali len pri modrom svetelnom spektre.

Vypočítali, ako sa dá cestovať v čase, ale stroj postaviť nevedia

Nový výskum navrhuje matematický model, ktorý umožňuje cestovanie v čase.

Na Marse by ľudia mohli bývať v domčekoch z červených tehál

Inžinieri našli spôsob, ako z červenej pôdy Marsu vyrábať odolné tehly.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop