Obchod na webe si preverte

Deväť z desiatich online a podomových predajcov nemalo pravidlá predaja v súlade s legislatívou. Ukázala to kontrola Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Nie všetci internetoví obchodníci informujú zákazníkov na svojich stránkach tak, ako by mali.(Zdroj: PRE SME – GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Vlado z Partizánskeho si objednal na webe Pixmania.sk digitálnu kameru. Dorazila, no mala nefunkčný dotykový displej. Rozhodol sa ju reklamovať.

„Písal som na e­mailovú adresu, z ktorej som dostával informácie o priebehu objednávky a dodávky tovaru," hovorí.

Na jeho e­maily nik neodpovedal. Na číslo uvedené na webe volal márne, odpovede sa nedočkal ani na Facebooku firmy.

„Až po hrozbe, že sa obrátim na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), som sa dočkal podrobnej informácie, ako mám postupovať," hovorí Vlado.

Treba si všímať

Identifikačné údaje

  • Názov, obchodné meno a sídlo, ak ide o právnickú osobu, meno, priezvisko, miesto podnikania a adresu, ak ide o fyzickú osobu.
  • Daňové identifikačné číslo, ak ide o platiteľa DPH.
  • Email a telefónne číslo predajcu.
  • Označenie registra, ktorý ho zapísal, a číslo zápisu.
  • Názov a adresu orgánu dozoru alebo dohľadu, ktorému činnosť poskytovateľa podlieha.

Ďalšie povinné informácie:

  • podmienky a postup odstúpenia od zmluvy (do 7 dní od prebratia tovaru, vrátenie peňazí),
  • záruky na tovar (minimálne 24 mesiacov),
  • uplatnenie reklamácie,
  • množstvo informácií o tovare.
Zdroj: SOI

Dostal síce novú kameru, no vraví, že u tohto predajcu asi nakupoval naposledy. Výkonný riaditeľ Pixmania Group Ulric Jérome sa obhajuje, že ak zákazník využije pri reklamácii kontaktný formulár na stránke, do 48 hodín sa mu ozve zákaznícky servis.

Pravidlá si treba prelúskať

Pri preštudovaní podmienok predaja na stránke Pixmanie však mohol pozorný zákazník donedávna naraziť na viaceré prehrešky voči zákonu. Jasné neboli napríklad infomácie o odporúčaní poistiť zásielku s tovarom pri jeho vrátení. Po otázkach SME ich firma prepracovala.

Na webe nebol ani údaj o lehote na vrátenie peňazí zákazníkovi, ak si kúpu rozmyslí. „Tento preklep už bol odstránený," povedal Jérome.

Nájsť internetového predajcu, ktorý nedodržiava pri informovaní zákazníkov zákon, nie je problém. Len necelá desatina online obchodov má totiž pravidlá v súlade s legislatívou.

Ukázala to kontrola, počas ktorej SOI od júla do septembra preverila 67 podomových a zásielkových predajcov. Z nich až 61 nemalo údaje na webe v poriadku.

Väčšine chýbali povinné údaje. Niektorí neuviedli, že má spotrebiteľ možnosť rozmyslieť si kúpu do siedmich dní od prevzatia alebo spoplatňovali reklamácie.

„Ak nejaké údaje predajcu chýbajú, je to avízo pre zákazníka, že niečo nie je v poriadku," povedala hovorkyňa SOI Danuša Krkošová.

Po novom už podľa zákona

Nezrovnalosti so zákonom sme našli aj v obchodných podmienkach online obchodu pre rybárov Okfish. Týkali sa hlavne úhrady nákladov zákazníkom pri neoprávnenej reklamácii.

„Po preštudovaní zákona o ochrane spotrebiteľa sme urobili korektúru obchodných podmienok," povedal vedúci Okfish.sk Milan Mičky. Tvrdí, že reálne aj doteraz platil zákazník len dopravu do predajne, ostatné náklady boli na obchode.

Kontroly SOI
  • preverili 217 zmlúv,
  • nedostatky zistili u 91 percent predajcov a v 82 percentách zmlúv,
  • možnosť nápravy využilo 52 obchodníkov, v štyroch prípadoch sa začalo správne konanie o uložení postihu,
  • v piatich prípadoch sa ešte rozhoduje.
  • od júla do septembra 2010

Zdroj: SOI

Podľa niektorých predajcov zákazníci často len skúšajú, čo im prejde. Ako príklad uvádza Mičky reklamácie typu: „praskol mi prút pri nahadzovaní", keď je voľným okom vidieť, že bol rozšliapnutý či privretý do dverí.

Okfish tiež pýta od zákazníka pri vrátení tovaru pôvodné balenie. To podľa Mičkyho žiadajú zahraniční dodávatelia pri posudzovaní reklamácií.

Neznamená to však, že by zákazníka odbili len pre chýbajúce balenie, dodáva.

Až po otázkach SME zmenila informácie na webe aj prevádzkovateľka online obchodu s detským oblečením Nora Rapánová.

Po novom jej zákazníci nájdu v obchodných podmienkach aj to, že sedemdňová lehota na vrátenie tovaru začína plynúť prebratím. Uvádza už aj možnosť vrátiť tovar po jeho rozbalení a vyskúšaní.

„Podmienky som upravila, tovar možno vrátiť nepoškodený," povedala. Stačí, ak sa jej zákazník ohlási e­mailom či telefonicky.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  3. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  4. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  9. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 764
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 643
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 580
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 871
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 072
  6. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 821
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 794
  8. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 791
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 620
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 404

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Máme dvesto vodičov z Rumunska a šiestich Slovákov

Belgické úrady podozrievajú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov.

KOMENTÁRE

Môže byť Harabin škodcom?

Aj v pozícii radového sudcu vyzerá Harabin na nebezpečného škodcu.

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojnosti nás ničí.

Neprehliadnite tiež

Zlyhávajúcemu srdcu môže s pumpovaním krvi pomôcť robot

Pokusy prebehli na tlčúcich srdciach prasiat.

Tmavá noc sa vytráca, stmavli len vojnové oblasti

Umelé svetlo je každým rokom jasnejšie a rozšírenejšie.

OBJEKTÍV

Aj veľryby majú svoj peeling. Používajú skaly na morskom dne

Morských biológov zaujala zvláštna škvrnitá pokožka jednej veľryby.

Facebook ukáže užívateľom, či sledovali ruskú propagandu

Sociálna sieť najíma viac posudzovateľov reklamy.

Počítače čítajú maliarsky rukopis, odlíšia originál od repliky

Počítačová analýza môže identifikovať neznáme diela, rozumie jednotlivým ťahom štetca.