ĽUDIA A UDALOSTI

Misia, ktorá netrvala ani dve minúty

Chceli pozorovať Halleyho kométu. Misia raketoplánu Challenger sa však skončila pred 25 rokmi katastrofou.

(Zdroj: TASR/AP)

Mal to byť ďalší z úspechov amerického vesmírneho programu. Do kozmu letel prvý civilista, učiteľka zo Spojených štátov. Mala dokonca z obežnej dráhy odučiť dve hodiny. Raketoplán tiež plánoval vyložiť do kozmu komunikačnú družicu i satelit, pomocou ktorého by vedci lepšie sledovali práve prelietavajúcu Halleyovu kométu.

Challenger sa 28. januára v roku 1986 do vesmíru nakoniec nepozrel. Sedemdesiattri sekúnd po štarte vo vzduchu explodoval.

Po kliknutí pohyblivú infografiku zväčšíte.

Smola na štarte

Januárovú misiu raketoplánu Challenger sprevádzala smola už od počiatku. Pôvodne mal z Kennedyho vesmírneho strediska odštartovať už 22. januára, no z dôvodu príletu Columbie sa štart posunul o dva dni.

Lenže nastali problémy s počasím. Najskôr zlé podmienky na záložnom letisku v Senegale posunuli štart o ďalší deň. Potom riadiace stredisko nedokázalo stihnúť všetky procedúry do raňajšieho štartovacieho okna.

Zlá predpoveď v Kennedyho vesmírnom stredisku následne posunula štart na 27. januára. Nasledovala menšia technická chyba na štartovacej rampe, takže štart naplánovali na 28. januára.

Pre silný vietor a zlyhanie monitorovania požiarneho detekčného systému pri tankovaní tekutého vodíka museli aj v tento deň inžinieri z NASA posunúť štart o dve hodiny. No napokon sa odohral. Bolo 16 hodín a 38 minút svetového času, 28. januára 1986.

Dym a plameň

Už veľmi krátko po štarte sa objavili problémy. Neskoršie záznamy ukázali, že sivý dym sa na pravom raketovom pomocnom stupni, blízko spojenia s externou nádržou, objavil už zhruba pol sekundy po štarte.

„Prúd odparovaného materiálu z okolia spoja naznačoval, že tesnenie nebolo úplne v poriadku," napísala NASA v neskoršej správe.

Počas prvých sekúnd letu sa objavil ďalší, čoraz tmavší dym. Znamenalo to, že rozpálený plyn taví spoj aj gumené tesnenie. Po 37 sekundách letu sa raketoplán dostal do výšky, kde musel zápasiť s veternými poryvmi.

Následne však zabrali raketové motory naplno. No to sa na pravom pomocnom stupni už objavil plameň. Bola takmer minúta po štarte a tlakové kontrolky začali vpravo ukazovať menší tlak – čo bol jasný signál, že niečo zásadné nie je v poriadku.

Silnejúce plamene navyše smerovali k externej nádrži s palivom. Takmer 65 sekúnd po štarte sa už oheň stretol s unikajúcim vodíkom. Katastrofe sa nedalo zabrániť.

Zápasil zbytočne

„Raketoplán zápasil zbytočne so silami, ktoré ho išli zničiť," píše NASA. Bolo sedemdesiatdva sekúnd po štarte. Odtrhla sa spodná podpera, ktorá spájala pomocný motor s externou nádržou a motor sa začal otáčať okolo horného úchytu.

Odtrhol sa tiež kus z nádrže a raketový stupeň narazil do oblasti, kde bol uložený tekutý kyslík.

Vodík sa následne zapálil. „V priebehu milisekúnd nasledovalo masívne, takmer explozívne zapálenie."

Raketoplán sa nachádzal štrnásť kilometrov nad povrchom Zeme. Rozpadol sa na kusy a aj keď sedemčlenná posádka možno prežila výbuch, určite by ju zabil náraz na hladinu.

Katastrofa mala za následok, že raketoplány 32 mesiacov nelietali. Vyšetrovanie ukázalo viaceré chyby v riadení NASA, pretože inžinieri o nebezpečnom tesnení informovali.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 624
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 139
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 681
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 099
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 257
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 239
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 052
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 988
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 809
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 794

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Ničnerobenie a knihy. Desať najlepších spôsobov, ako si oddýchnete

Najväčšia štúdia o oddychu mala prekvapivé výsledky.

Najrýchlejší kábel zrýchli internetové prepojenie medzi Európou a Amerikou

Kábel rozloží riziko výpadkov pri katastrofách na východnom pobreží USA.

Ako vedci vyvíjajú roboty, ktoré chodia ako ľudia

Kývať nohami nestačí. Ak chcú roboty chodiť, musia najprv pochopiť možnosti svojho tela.

Odomykanie mobilov obrazcom nie je bezpečné

Všetci rozmýšľame príliš podobne.