SME

Keď Google zlyháva, spýtajte sa človeka

Schopnosť odpovedať na jednoduché otázky kladené bežným jazykom je už od vzniku webu považovaná za Svätý grál internetového vyhľadávania.

Schopnosť odpovedať na jednoduché otázky kladené bežným jazykom je už od vzniku webu považovaná za Svätý grál internetového vyhľadávania.

Predstavte si, že chcete ísť dnes do kina a potrebujete zistiť, ktorý z filmov v ponuke je najlepší. Ak máte poruke len internet, nie je to práve triviálna úloha. Aj vtedy, ak už máte nejaký obľúbený filmový server, budete na ňom musieť minimálne vyhľadať všetky názvy filmov a porovnať si ich hodnotenia, alebo ešte lepšie prečítať všetky recenzie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak si nedáte pozor a prečítate si na jeden film viac než jednu recenziu alebo sa dokonca začítate do komentárov, tak si ani po podrobnom skúmaní výsledkov nebudete svojou voľbou istí.

SkryťVypnúť reklamu

V skutočnosti ste však chceli niečo úplne iné ako stráviť polhodinu čítaním množstva protichodných názorov. Chceli ste dostať rovnako jednoduchú odpoveď, ako keď sa na odporúčanie spýtate kamaráta a on povie napríklad: „Choď na Sociálnu sieť."

Ťažšie, ako sa zdá

Už v roku 1996 vznikol vyhľadávač Ask Jeeves (Spýtajte sa Jeevesa, dnes na adrese Ask.com), ktorý sľuboval schopnosť odpovedať na otázky ako „Aké je hlavné mesto Albánska?" a fatálne zlyhával, ak ste sa ho pýtali čokoľvek iné.

Keďže tvorcov webov nebavilo ticho sedieť v kúte a čakať, kým stroje nadobudnú schopnosť rozumieť ľudskej reči, vydali sa na inú cestu a začali vznikať služby, kde mali na ľudské otázky odpovedať iní ľudia. Najstaršou je už 13 rokov fungujúci Allexperts.com, zďaleka najväčšou Answers.yahoo.com, ale vybrať si môžete aj z desiatok ďalších, kde môžete položiť akúkoľvek otázku a čakať, či niekto odpovie.

SkryťVypnúť reklamu

Žiadna služba však nefunguje obzvlášť dobre: odpovedí je buď príliš málo, alebo majú len veľmi amatérsku kvalitu, alebo oboje. Na pokuse o vytvorenie úspešnej služby s otázkami a odpoveďami už pohorel dokonca aj Google, svoje Answers zatvoril v roku 2006 po štyroch rokoch prevádzky.

Kde Google končí a Quora začína

Na scénu však prišli sociálne siete - zrazu sa môžete na filmové odporúčanie jednoducho spýtať širokého okruhu priateľov. Zostáva však problém spojenia sily vašej internetovej sociálnej siete a zároveň kvalitnej kategorizácie tém otázok. O to sa snaží nová služba Quora.com, kríženec medzi Wikipediou, Yahoo Answers, Twitterom a blogmi.

Ktokoľvek tu môže anonymne položiť otázku, na ktorú iní užívatelia - už neanonymne - odpovedajú a hlasujú za odpovede ostatných.

SkryťVypnúť reklamu

Keď napríklad napíšete heslo Wikipedia do Wikipedie, dostanete dlhý text o Wikipedii. Ak napíšete heslo Quora do Quory, dostanete zoznam množstva otázok a odpovedí, od „Čo je Quora" cez „Ako sa Quora odlišuje od Wikipedie" až po „Prečo je tón debát na Quore taký seriózny".

Najzaujímavejšou inováciou je systém sledovania ľudí a tém, ktorý si Quora požičala od Twitteru: stránka vám bude automaticky ponúkať na čítanie témy, ktoré ste sami označili za zaujímavé, alebo zaujímajú vašich priateľov.

Ak sa vo vašom odbore udeje niečo pozoruhodné, je pravdepodobné, že sa na to niekto rýchlo opýta a Quoru tak môžete používať aj ako špecifický spravodajský web vysvetľujúci základné pozadie udalostí, najmä v oblasti technológií.

Vďaka všetkým týmto vlastnostiam je Quora asi najviac ospevovanou novou webovou službou posledných mesiacov. Ak stále nerozumiete, prečo, našťastie si môžete na nej prečítať množstvo tém typu „Ak mohlo vzniknúť okolo Quory také haló?" (1 odpoveď), „Nechápem to šialenstvo okolo Quory, čím je taká zvláštna?" (7 odpovedí) alebo „Ako dlho bude trvať to pobláznenie okolo Quory" (2 odpovede).

SkryťVypnúť reklamu

(Autor je odborník na nové médiá v NextBig.sk.)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Mesiac.

Japonská ispace stratila kontakt so sondou stratila necelé dve minúty pred pristátím na Mesiaci.


TASR
Ľudia so závažnými a dlhotrvajúcimi ochoreniami, by mali mať zapísané informácie o svojom zdravotnom stave. Pomôcť im môže aj predinštalovaná funkcia v smartfóne.

Záchranári cez zamknutú obrazovku zistia zdravotné údaje.


Vizualizácia zrážky Mliečnej cesty s galaxiou Andromeda.

Milkomeda nie je samozrejmosť.


8
Logá spoločností Instragram, Facebook, WhatsApp a Meta.

Spoločnosť nahradí štátne dotácie, ktoré udržiavali prevádzku elektrárne Clinton Clean Energy Center.


SITA

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 14 936
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 5 533
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 966
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 530
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 047
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 598
  7. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 447
  8. Plátené tašky a opakované použitie 3 220
SkryťZatvoriť reklamu