SME

Google príde o dozor dospelého

Google si musí zvyknúť, že nebude jednotkou na trhu vo všetkých oblastiach.

Brin (vľavo) a Page (vpravo) potrebovali na začiatku pomoc skúseného Schmidta (v strede).Brin (vľavo) a Page (vpravo) potrebovali na začiatku pomoc skúseného Schmidta (v strede). (Zdroj: SITA/AP)

WASHINGTON, BRATISLAVA. Keď v roku 1998 Larry Page spolu so Sergejom Brinom zakladal Google, bol síce výnimočne talentovaný programátor, no mal len 25 rokov a o biznise veľa nevedel. Ak chcela firma rásť, potrebovala pomoc.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2001 sa preto jej riaditeľom stal skúsený manažér Eric Schmidt. Ten vedie firmu spolu s Pageom a Brinom. Už v apríli však z jej čela odíde. „Google už nepotrebuje každodenný dohľad dospelého,“ napísal na Twitteri vo štvrtok, keď Google oznámil zmenu na čele.

Triumvirát mociŠéfom firmy sa stane Page. Schmidt z nej však neodchádza, po novom bude mať na starosti komunikáciu so zákazníkmi, politikmi či vládami. Zmena prišla aj napriek tomu, že sa nedá hovoriť o Schmidtovom manažérskom zlyhaní.

SkryťVypnúť reklamu

TriumvirátLarry Page – od apríla povedie Google, naďalej bude riadiť vývoj produktov.Eric Schmidt – bude mať na starosti komunikáciu s politikmi a veľkými zákazníkmi.Sergej Brin – dohliada na strategické projekty.

Obchodné výsledky za minulý rok totiž ukazujú, že firma mala čistý zisk viac ako 2,5 miliardy dolárov, čo je medziročný nárast o štvrtinu. Analytici však hovoria, že Schmidtov odchod z čela firmy je dobrý krok.

Sprehľadní sa totiž vládnutie „triumvirátu“ Schmidt, Page, Brin, pri ktorom nebolo celkom jasné, kto má skutočnú rozhodovaciu právomoc. Spolu s tendenciou skupín v rámci Googlu pracovať až príliš samostatne to vraj vnášalo do firmy chaos.

Už nie je neohroziteľnýPage v apríli preberie firmu, ktorej sa síce darí ako nikdy predtým, no už nie je neohroziteľnou jednotkou na trhu. Prehráva najmä v oblasti sociálnych sietí.

SkryťVypnúť reklamu

„Facebook len tak neodíde. Vôbec prvýkrát sa Google musí zmieriť s tým, že svojho súpera v nejakej oblasti neporazí,“ povedal pre Guardian analytik Whit Andrews.

Google má navyše za sebou niekoľko neúspechov. Keď napríklad predstavoval svoj Wave, hovoril o ňom ako o revolúcii v oblasti komunikácie. Po roku od neho upustil, len máloktorý užívateľ totiž pochopil, načo presne je.

Podobne dopadol aj Google Buzz, ktorý mal byť reakciou na Facebook a Twitter. Viac sa však preslávil sťažnosťami užívateľov, že im ho Gmail inštaluje, aj keď ho sami používať nechcú.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu