Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky
TÝŽDEŇ VO VEDE

Kto sa smaží v kozmickom pekle?

Kdesi tam v kozme krúži planéta veľká skoro ako Zem. Len jej povrch je teplejší ako teplota lávy. S extrémnym počasím si však vystačíme aj na Zemi. Týždeň vo vede.

Kepler-10b nie je práve najpríjemnejšie miesto pre život.Kepler-10b nie je práve najpríjemnejšie miesto pre život. (Zdroj: TASR/AP, NASA, SDSS3, BENCE VIOLA)

Niekde tam určite je. A nie je otázkou „či“, ale „kedy“ ju konečne objavíme. Hovoríme o planéte, ktorá sa bude podobať na našu Zem, no krúžiť bude okolo inej hviezdy. A od nás bude svetelné roky ďaleko.

Dnes poznáme viac ako päť stoviek exoplanét a tušíme ďalšie stovky. Ale ani jedna si zatiaľ tak úplne nezaslúži prívlastok „druhá Zem“. Slávnu Gliese 581 g sa zatiaľ nepodarilo potvrdiť, a tak vedci pátrajú ďalej.

Pomáha tomu aj americké vesmírne observatórium Kepler, ktoré ma za sebou prvé výsledky. Lovec planét objavil pri vzdialenej hviezde taviace sa skalnaté peklo, ktoré je dosiaľ najmenšou známou exoplanétou.

Kepler-10b ukazuje, aké schopnosti kozmický detektív má. Už teraz sa preto môžeme tešiť na ďalšie objavy. +Čítajte viac

Môžete byť dobrým astronómom, a nevzdialiť sa od počítača. Nové objekty dokážete objavovať aj bez toho, aby ste vôbec museli nastavovať ďalekohľad – stačí, ak k tomu využijete údaje, ktoré za vás zozbieral niekto iný.

Výsledkom takéhoto desaťročného systematického snímania oblohy je napríklad najväčšia snímka oblohy, ktorá pozostáva z miliónov fotografií. A ešte lepšie je, že Sloan Digital Sky Survey sa ju rozhodol sprístupniť aj amatérom.

Už si len nájsť dostatok voľného času. +Čítajte viac

Opakovanie vraj nikdy nikomu neuškodilo. Takže o tomto objave sme síce informovali už krátko po sviatkoch, no teraz sme sa rozhodli k nemu podrobnejšie vrátiť.

Napokon, nových predkov neobjavujeme každý deň. A každý deň sa tiež nedozvedáme, že naši predchodcovia sa okrem neandertálcov krížili ešte aj s ľuďmi, ktorých pozostatky vedci našli kdesi v altajskej jaskyni Denisova. +Čítajte viac

Stalo sa tak minulý rok, deje sa to tento rok a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotu k tomu bude dochádzať aj v budúcnosti. Hovoríme o extrémnom počasí, ktoré v súčasnosti zúri nielen v Tichomorí.

Iste, niečo sa dá zvaliť na obmedzený prístup našich predkov k informáciám, no podľa vedcov je evidentné, že viac energie v systéme jednoducho znamená väčšie výkyvy. A môžete trikrát hádať, čo to „viac energie v systéme“ vlastne znamená.

Áno, všetko je v pohode, budúcnosť je ružová a klimatická zmena a globálne otepľovanie sú vlastne nezmysly. +Čítajte viac

Týždeň vo vede je pravidelný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta vedy.

Slovensko sa bojí míňať vakcíny, aby zostalo na druhú dávku.

Petra Vlhová ide obrovský slalom.

Zvíťazila Francúzka Tessa Worleyová.

Milan Uhrík v končí v Kotlebovej strane.

Pozícia Kotlebu sa výrazne upevnila po zmene v stanovách.