Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
TÝŽDEŇ VO VEDE

Kto sa smaží v kozmickom pekle?

Kdesi tam v kozme krúži planéta veľká skoro ako Zem. Len jej povrch je teplejší ako teplota lávy. S extrémnym počasím si však vystačíme aj na Zemi. Týždeň vo vede.

Kepler-10b nie je práve najpríjemnejšie miesto pre život.Kepler-10b nie je práve najpríjemnejšie miesto pre život. (Zdroj: TASR/AP, NASA, SDSS3, BENCE VIOLA)

Niekde tam určite je. A nie je otázkou „či“, ale „kedy“ ju konečne objavíme. Hovoríme o planéte, ktorá sa bude podobať na našu Zem, no krúžiť bude okolo inej hviezdy. A od nás bude svetelné roky ďaleko.

Dnes poznáme viac ako päť stoviek exoplanét a tušíme ďalšie stovky. Ale ani jedna si zatiaľ tak úplne nezaslúži prívlastok „druhá Zem“. Slávnu Gliese 581 g sa zatiaľ nepodarilo potvrdiť, a tak vedci pátrajú ďalej.

Pomáha tomu aj americké vesmírne observatórium Kepler, ktoré ma za sebou prvé výsledky. Lovec planét objavil pri vzdialenej hviezde taviace sa skalnaté peklo, ktoré je dosiaľ najmenšou známou exoplanétou.

Kepler-10b ukazuje, aké schopnosti kozmický detektív má. Už teraz sa preto môžeme tešiť na ďalšie objavy. +Čítajte viac

Môžete byť dobrým astronómom, a nevzdialiť sa od počítača. Nové objekty dokážete objavovať aj bez toho, aby ste vôbec museli nastavovať ďalekohľad – stačí, ak k tomu využijete údaje, ktoré za vás zozbieral niekto iný.

Výsledkom takéhoto desaťročného systematického snímania oblohy je napríklad najväčšia snímka oblohy, ktorá pozostáva z miliónov fotografií. A ešte lepšie je, že Sloan Digital Sky Survey sa ju rozhodol sprístupniť aj amatérom.

Už si len nájsť dostatok voľného času. +Čítajte viac

Opakovanie vraj nikdy nikomu neuškodilo. Takže o tomto objave sme síce informovali už krátko po sviatkoch, no teraz sme sa rozhodli k nemu podrobnejšie vrátiť.

Napokon, nových predkov neobjavujeme každý deň. A každý deň sa tiež nedozvedáme, že naši predchodcovia sa okrem neandertálcov krížili ešte aj s ľuďmi, ktorých pozostatky vedci našli kdesi v altajskej jaskyni Denisova. +Čítajte viac

Stalo sa tak minulý rok, deje sa to tento rok a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotu k tomu bude dochádzať aj v budúcnosti. Hovoríme o extrémnom počasí, ktoré v súčasnosti zúri nielen v Tichomorí.

Iste, niečo sa dá zvaliť na obmedzený prístup našich predkov k informáciám, no podľa vedcov je evidentné, že viac energie v systéme jednoducho znamená väčšie výkyvy. A môžete trikrát hádať, čo to „viac energie v systéme“ vlastne znamená.

Áno, všetko je v pohode, budúcnosť je ružová a klimatická zmena a globálne otepľovanie sú vlastne nezmysly. +Čítajte viac

Týždeň vo vede je pravidelný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta vedy.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Časť ostrova Kotelnyj, ktorý sa nachádza v mori Laptevovcov na zábere z júna 2016.

Ben 10: Power Trip vám zabaví deti cez prázdniny

Výlet do otvoreného sveta obľúbeného detského seriálu.

Zoom: Vedci odmerali dosiaľ najkratší čas

Týždenný prehľad noviniek z vedy.