Vedci objavili roztavené peklo

Americkí vedci našli najmenšiu exoplanétu. Skalnatý objekt len o čosi väčší ako naša Zem našla misia Kepler.

Ku hviezde natočená strana exoplanéty Kepler­10b pripomína roztavené peklo.Ku hviezde natočená strana exoplanéty Kepler­10b pripomína roztavené peklo. (Zdroj: NASA)

Americkí vedci objavili najmenšiu exoplanétu. Skalnatý objekt len o čosi väčší ako naša Zem našla misia Kepler.

BRATISLAVA. Kdesi tam, pri svojej materskej hviezde, väčšej alebo menšej, krúži planéta. Leží v správnej vzdialenosti od slnka, má vhodnú teplotu, obežnú dráhu aj podmienky. To všetko umožňuje existenciu kvapalnej vody a tá prípadný život.

Nehovoríme o Zemi, ale o exoplanéte, ktorej hľadanie je u širokej verejnosti zrejme druhou najobľúbenejšou témou skúmania kozmu. Hneď po mimozemšťanoch.

Lov na exoplanétu, ktorá by bola podobná Zemi, sa pred dvomi rokmi rozhodol urýchliť americký Národný úrad pre letectvo a vesmír.

V marci vyslal do kozmu observatórium Kepler, ktorého cieľom je práve odhaľovanie nových exoplanét. Pripočítavať sa budú k vyše piatim stovkám, ktoré dnes už poznáme. Cieľ však nie je hocijaký: je ním práve „druhá“ Zem.

Prvý krok už kozmický detektív urobil. Objavil dosiaľ najmenšiu skalnatú exoplanétu Kepler-10b, ktorá leží asi 565 svetelných rokov medzi súhvezdiami Labuť a Lýra. Život však na nej pravdepodobne nie je.

Superteplý povrch

Kepler-10 je takmer rovnaká hviezda ako naše Slnko. No kým tu sa môžeme kúpať alebo lyžovať, na „b“ by ste sa nanajvýš tak usmažili. Planéta o čosi väčšia ako Zem totiž svoju hviezdu obehne za 0,84 dňa a je k nej asi dvadsaťkrát bližšie ako Merkúr k Slnku.

Vedci preto odhadujú, že na privrátenej strane exoplanéty panuje teplota vyššia, ako je na Zemi teplota lávy. Prakticky nejestvuje možnosť, aby niečo v takýchto podmienkach prežilo.

Na niektorých miestach planéty by sa však teoreticky dalo pristáť. „Povrch tejto planéty je jednoznačne skalnatý a mohli by ste sa na ňom postaviť,“ zdôrazňuje vo vyjadrení NASA astrofyzik Dimitar Sasselov.

Otázne však je, kto by to v takýchto nehostinných podmienkach chcel skúsiť. Navyše, Kepler-10b za sebou zanecháva chvost podobný chvostu komét. Aj tohto fenoménu je príčinou veľmi blízke slnko. Z roztaveného povrchu sa totiž odparuje železo a silikáty.

Hľadáme ďalej

Exotickú planétu vedci objavili vďaka jej prechodu popred hviezdu, a následne ju potvrdili aj pozemské Keckove teleskopy na Havaji. Z toho odborníci dokázali vyrátať nielen jej veľkosť a blízkosť k materskému slnku, ale aj jej hmotnosť. Mala by o viac ako štvornásobok prekračovať hmotnosť Zeme.

„Naše poznatky o planéte sú také dobré, ako naše znalosti o hviezde, ktorú obieha,“ vysvetlila Natalie Batalhová, námestníčka šéfa projektu Kepler.

Vďaka tomu, že ide o jasnú hviezdu, ktorú môžeme relatívne dobre pozorovať, bude podľa magazínu Science Kepler-10b zrejme najlepšie dosiaľ opísanou exoplanétou.

„Objav Keplera-10b, predpokladaného skalnatého sveta, je významným míľnikom v hľadaní planét, ktoré sú rovnaké ako tá naša,“ povedal Douglas Hudgins, vedec z tímu misie Kepler.

„A hoci táto planéta nie je v obývateľnej zóne, tento objav ukazuje, aký druh objavov misia umožňuje aj sľubuje.“

Ďalším krokom by už mal byť objav vhodne veľkej skalnatej planéty, ktorá je od svojej hviezdy „správne“ ďaleko. Objav slávnej Gliese 581 g sa totiž zatiaľ nepodarilo potvrdiť.