SILICON VALLEY, BRATISLAVA. Prvýkrát sa stretli, keď zakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg chcel spoznať fungovanie ruskej sociálnej siete, ktorú firma Jurija Millnera sčasti vlastnila.
Hneď si porozumeli a na jar 2009 Millnerova Digital Sky Technologies (DST) kúpila dvojpercentný podiel Facebooku za 200 miliónov dolárov.
Nechce nič, ani kontrolu
Ostatní investori vtedy hovorili o vyhodených peniazoch. Facebook síce rástol rýchlo, no nevedel, ako získať od používateľov peniaze. Millner Zuckerbergovi napriek tomu veril, natoľko, že nepožadoval žiadny vplyv na riadení firmy.
V roku 2011 má Facebook už viac ako pol miliardy užívateľov, návštevnosťou v Spojených štátoch predbehol aj Google, o Zuckerbergovi natočili úspešný film. DST v ňom má už desaťpercentný podiel, ktorý získal vďaka investícii 50 miliónov dolárov zo začiatku tohto roka.
Až 450 miliónov pridal Goldman Sachs, hodnotu Facebooku investori odhadli na 50 miliárd dolárov. Viac ako eBay a Yahoo.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Najprv Rusko, potom Čína
„Keď rástol Google, Wall Street ho trochu podcenila. Teraz už na to ide lepšie. Vidí, že tu rastie biznis a chce sa na ňom zúčastniť,“ povedal pre New York Times Chris Sacca, bývalý zamestnanec Googlu a investor v Sillicon Valley.
Facebook má ročné zisky asi dve miliardy dolárov, no investori stavili najmä na jeho budúci rast. Len v Číne je na internete takmer toľko ľudí koľko na Facebooku, ktorý tam ani zďaleka nie jednotkou. Rovnako ako v Brazílii, či Japonsku.
Najbližším cieľom stránky však zrejme bude Rusko, kde sociálnym sieťam vládne Millnerovo VKontakte a Facebook má „len“ 4,5 milióna užívateľov. Rusi majú sociálne siete radi. Mesačne na nich priemerne strávia 9,8 hodiny, čo je dvojnásobok celosvetového priemeru.
Aj Zuckerberg už vyhlásil, že chce expandovať na ruský trh, kde sa poriadne neuchytil ani Google. Dodal, že ak sa mu to podarí, pokúsi sa o dobytie Číny.
Čo na to regulátor?
Facebook na to dostane priestor aj vďaka čerstvej investícii. Bude si môcť dovoliť preplatiť špičkových programátorov, kúpiť nové služby, ale aj vyplatiť zamestnancov, ktorí majú vo firme podiely. A to všetko bez toho, aby spoločnosť musela na burzu.
V tom prípade by totiž musela zverejňovať svoje hospodárenie a Zuckerberg by prišiel aj o časť právomocí pri riadení firmy.
Finančné výsledky musí zverejňovať každá firma, ktorá má najmenej 500 investorov. Goldman Sachs svojim klientom ponúkne možnosť investovať do Facebooku, no keďže bude pôsobiť ako sprostredkovateľ, oficiálne pôjde len o jedného investora.
Otázne je, ako sa k tomu postavia americké regulačné úrady, ktoré už tento postup začali vyšetrovať.