Mobily poskytujú agentúram údaje, Apple už čelí žalobe

Inteligentné telefóny vraj prezrádzajú citlivé údaje o svojich užívateľoch. V Spojených štátoch bola podaná prvá žaloba, týkajúca sa amerického koncernu Apple.

Steve Jobs, šéf Apple.(Zdroj: TASR/AP)

NEW YORK. V centre sporu sú aplikácie zhromažďujúce súkromné údaje o užívateľoch, ktoré potom poskytujú reklamným agentúram.

Žalobu podal Jonathan Lalo z Los Angeles na súde v San Jose. Tvrdí v nej, že aplikácie pre iPhone a iPad poskytujú reklamným agentúram údaje o užívateľoch bez ich vedomia. Lalo dúfa, že sa žaloba rozšíri na hromadnú.

"Niektoré aplikácie predávajú dodatočné informácie reklamným kanceláriám, napríklad informácie o polohe, veku, pohlaví, príjme, etnickom pôvode, sexuálnej orientácii a politickom postoji," uvádza sa v žalobe.

Ak by mala žaloba úspech, malo by to ďalekosiahle dôsledky nielen pre Apple, ale aj pre celé odvetvie. Od aplikácií pre mobilné telefóny si okrem ich výrobcov veľa sľubuje aj reklamná brandža. Podľa americkej poradenskej spoločnosti IDC by v priebehu 4 rokov mal vyskočiť počet aplikácií na mobilných telefónoch a tabletoch po celom svete na 76,9 miliardy z 10,9 miliardy. Tržby z aplikácií dosiahnu vyše 35 miliárd USD (26,52 miliardy eur).

Poloha, vek aj pohlavie

Aplikácie by mali zasahovať do všetkých oblastí života. Tu sa otvára priestor nielen pre ich výrobcov, ale predovšetkým pre reklamnú brandžu. Aplikácie zdarma sú stále viac "prešpikované" reklamami. Navyše, prostredníctvom informácií z moderných telefónov získavajú agentúry možnosť presného zacielenia reklamy.

Vďaka GPS sa dá napríklad zistiť miesto pobytu užívateľa. Stiahnuté aplikácie zasa prezrádzajú jeho záľuby alebo dokonca jeho kontakty.

Navyše, každý mobilný telefón má vlastné identifikačné číslo. Z testu amerického denníka Wall Street Journal vyplýva, že zo 101 aplikácií pre inteligentné telefóny až 56 odosiela identifikačné číslo bez toho, aby si vypýtali povolenie užívateľa.

Štyridsaťsedem z nich udávalo polohu mobilu, 5 z nich odosielalo informácie o veku, pohlaví a ďalšie súkromné údaje o užívateľovi. Vyše polovica aplikácií pritom neinformuje o tom, že tieto údaje posiela.

Google sa bráni

Apple prevádzkuje najväčší obchod s aplikáciami App Store, kde si môžu užívatelia stiahnuť viac než štvrť milióna aplikácií. Konkurenčný Google ponúka vo svojom Android Marketplace asi 100.000 aplikácií.

Podľa Apple sú všetky poskytované údaje anonymné. Na týchto údajoch sa zakladá obchodný model aplikácií pre iPhony a iPady rovnako ako pre telefóny a tablety konkurenčných firiem a bez nich by mobilná inzercia nebola taká žiadaná.

Google presúva celú zodpovednosť na užívateľa. Ak umožní prístup k niektorým funkciám telefónu, Google nemôže vylúčiť, že poskytovatelia aplikácií využijú údaje na reklamné účely, uviedol hovorca internetového koncernu. Google sa môže zaručiť len za svoju reklamnú platformu Admob.

Informoval o tom Financial Times Deutschland.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia paratýfusu.

Voda na Zemi aj vo vesmíre. Pozrite si najkrajšie zábery z kozmu za tento týždeň

Vedci predstavili tri mimozemské svety, kde by mohla byť voda aj život.

Pluto a jeho mesiace budú oficiálne ríšou mŕtvych

Nové názvoslovie pre systém trpasličej planéty sa inšpiruje aj mytológiou.

TECH_FM

NASA oznámila obrovský objav, prečo sú vedci takí nadšení

Veď je to „len“ ďalšia hviezdna sústava. Tak prečo toľko kriku? Vysvetľuje podcast TECH_FM.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 627
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 273
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 558
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 779
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 073
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 989
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 956
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 504
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 506
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 466

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop