Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Najlepšie v roku 2010: Superstroj mal najsilnejšie zrážky

Najväčšia energia pri zrážkach protónov, potvrdenie aj nepotvrdenie predpovedí na urýchľovači i šikovná práca našich botanikov. Taký bol rok 2010 podľa fyzika Dušana Bruncka.

Doc.RNDr. Dušan Bruncko, CSc. (1955) je experimentálny fyzik. Pracoval už pred rokom 1989 v CERN-e v rámci experimentu HELIOS-3. Neskôr bol členom experimentu H1 v DESY Hamburg, od roku 1992 je šéfom Oddelenia subjadrovej fyziky Ústavu experimentálnej fyzDoc.RNDr. Dušan Bruncko, CSc. (1955) je experimentálny fyzik. Pracoval už pred rokom 1989 v CERN-e v rámci experimentu HELIOS-3. Neskôr bol členom experimentu H1 v DESY Hamburg, od roku 1992 je šéfom Oddelenia subjadrovej fyziky Ústavu experimentálnej fyz (Zdroj: Dana Salajová)

Čo je podľa Vás najdôležitejším či najvýznamnejším objavom alebo zistením v roku 2010 vo svete?

Nuž, ja by som to neohraničil na jeden objav, je ich viac. Napríklad sa dosiahla dosiaľ najväčšia energia zrážok elementárnych častíc, a to 7 TeV na urýchľovači LHC v CERN-e pre prípad zrážky protón s protónom.

Nastal aj nečakaný nesúlad našich (Monte-Carlo) predpovedí správania sa multiplicity (násobnosti) nabitých častíc pri LHC energiách v závislosti na uhle ich výletu.

Naopak, nádherný súhlas predpovede poruchovej kvantovej chromodynamiky bol v rozdelení priečneho momentu hybnosti jetov: až 9 rádov! (slovo „jet" slovenčina zrejme nemá, najbližšie k nemu je slovo tryska; jedna sa o úzko priestorovo vydelený kužeľ, v ktorom sa po zrážke elementárnych častíc pohybujú zrážkou v nej vzniknuté častice.) pri LHC energiách.

Zaujímavé a dôležité bolo aj pozorovanie asymetrie v produkcii jetov v zrážkach olova.

Obrovský pokrok bol dosiahnutý aj v technike hľadania exoplanét, išlo napokon aj o objav Zemi podobných exoplanét.

Čo je takýmto objavom, zistením či posunom v roku 2010 na Slovensku?

Asi práce botanikov týkajúce sa štúdia rastlín rastúcich vo vysoko radiačne zamorených priestoroch v černobyľskej oblasti.

Čo môžeme vo vede očakávať od roku 2011?

V mojom odbore by som veľmi rád uvítal niečo úplne nečakané z analýzy dát nabratých na LHC, napríklad nejakú „exotiku", pretože osobne ešte neočakávam, že rok 2011 prinesie niečo prevratne v tom, čo sa od LHC v prvej aproximácii očakáva - teda napríklad objav Higgsovej častice, nejaké náznaky existencie SUSY častíc, a tým supersymetrie a pod..

Dôvod je zrejme ešte nedostatočná štatistika, ktorá by bola v roku 2011 možná.

Očakávať však môžeme nejaký posun v skúmaní „pôvodcu" temnej hmoty, ktorej existencia sa pozoruje v našom vesmíre. Aspoň drobný krôčik by sme mohli urobiť aj k pochopeniu temnej energie, k existencii ktorej nás vedie naše súčasné chápanie vesmíru.

Predpokladám aj nejaké pokroky vo fyzike neutrín - napríklad sú štyri či tri typy týchto častíc?

Z iných oblasti by mohli prísť nejaké pokroky v medicíne, napríklad vývoj geneticky modifikovaných liekov.

Prečítajte si, aký bol rok 2010 podľa vedcov. KLIKNITE

Na veľké testovanie chýbajú zdravotníci

Celoštátne testovať bez toho, aby štát prikázal pracovnú povinnosť, je risk

Polovica z radu v Záskalí.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Monika Jankovská v rukách polície.