Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Našli vedci iný vesmír?

Náš vesmír možno nie je jediným. Prvé stopy po inom údajne našli britskí vedci.

Mikrovlnné reliktové žiarenie.Mikrovlnné reliktové žiarenie. (Zdroj: NASA/WMAP)

Náš vesmír možno nie je jediným. Prvé stopy po inom vraj našli britskí vedci.

BRATISLAVA. Je náš vesmír jediný a výnimočný? Alebo je iba jedným z mnohých a výnimočným ho robia nanajvýš tak ľudia, ktorí sami seba za výnimočných považujú. Aj to je teoretická otázka, ktorá trápi fyzikov a kozmológov.

Samotná otázka je pokračovaním debaty, či náš vesmír vznikol raz a samostatne, alebo sa opakuje v cykloch či nebodaj za jeho vznikom a súčasnou podobou sú aj iné vesmíry. Poslednú hypotézu údajne podporujú nové objavy v reliktovom kozmickom žiarení. Mohli by byť prastopami po zrážke s iným kozmom.

gal.jpg

Fascinácia človeka vesmírom siaha do nepamäti. Dnes už lietajú do kozmu prví turisti...

POZRITE SI GALÉRIU >>

Stopy v žiarení

Náš vesmír sa rozpína. Keď však bol ešte mladý, len veľmi krátko po veľkom tresku, rozpínal sa oveľa rýchlejšie a táto fáza sa nazýva vesmírna inflácia. Práve táto veľmi mladá inflácia môže byť kľúčom k odpovedi na otázku, či je náš vesmír osamotený.

Jedna z hypotéz hovorí, že vesmíry môžu vedľa seba vznikať podobne ako mydlové bubliny. Následne v nich prebehne inflácia. Ak sa však nachádzajú príliš blízko pri sebe, môže nastať situácia, že vďaka rýchlemu rozpínaniu do seba jednoducho narazia.

Táto zrážka musí zanechať nejaké stopy a tieto stopy by sa mali dať objaviť. Magazín New Scientist tvrdí, že tieto pozostatky možno našli vedci z University College London v reliktovom žiarení.

Toto elektromagnetické žiarenie vzniklo v období okolo 400-tisíc rokov po veľkom tresku. Krátke obdobie inflácie vtedy už dávno skončilo. Preto ak dovtedy došlo k zrážke rôznych kozmov, mali by o tom byť nejaké stopy.

Ak vedci tieto stopy objavili, zrejme by išlo o prvé pozorovanie dôkazov o tom, že žijeme v multiverze. Podľa magazínu Science to však zatiaľ nemožno jednoznačne dokázať.

„Je však neuveriteľne vzrušujúce pomyslieť si, že šanca na pozorovaný dôkaz multiverza bude ešte počas našich životov,“ povedal pre prestížny magazín Alan Guth, kozmológ z Massachusetts Institute of Technology.

Multi vs. tresk

Výhodou hypotézy inflácie v multiverze je to, že vysvetľuje, čo sa dialo vo vesmíre krátko po veľkom tresku. Navyše však hovorí, prečo je vesmír viacmenej rovnaký a nepozorujeme v ňom nepravidelnosti, ktoré vyplývajú z obyčajnej teórie o veľkom tresku.

Problémom celej inflačnej hypotézy však je, že odborníci netušia, čo mohlo takéto extrémne rozpínanie spôsobiť a čo ho napokon zastavilo. Iné vesmíry by však mohli byť jednou z odpovedí.

Minúta po minúte: Matovič informuje o novom rekordnom prírastku

Celkový počet nakazených koronavírusom na Slovensku dosiahol číslo 31 400.

V bubline pritakávačov

Začína byť celkom jasné, koho presne Matovič myslí, keď hovorí o múdrosráčoch.