Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Najlepšie v roku 2010: Bunky vytvorili mozog a pilotovali stíhačku

Odobraté neuróny dokázali samé od seba vytvoriť minimozog, ktorý sa naučil riadiť stíhačku. Ale aj prvá slovenská encyklopédia. Taký bol rok podľa genetika a biológa Martina Hajducha.

Mgr. Martin Hajduch, PhD. pracuje ako vedúci výskumného tímu na Ústave genetiky a biotechnológie rastlín SAV. Zaoberá sa skúmaním rastlín, ktoré žijú v černobyľskej oblasti a ich schopnosťou prispôsobiť sa rádioaktivite. O jeho výskume informovali prestížMgr. Martin Hajduch, PhD. pracuje ako vedúci výskumného tímu na Ústave genetiky a biotechnológie rastlín SAV. Zaoberá sa skúmaním rastlín, ktoré žijú v černobyľskej oblasti a ich schopnosťou prispôsobiť sa rádioaktivite. O jeho výskume informovali prestíž (Zdroj: SME - Tomáš Prokopčák)

Odobraté neuróny dokázali samé od seba vytvoriť minimozog, ktorý sa naučil riadiť stíhačku. Ale aj prvá slovenská encyklopédia Beliana. Taký bol rok podľa genetika a biológa Martina Hajducha.

Čo je podľa Vás najdôležitejším či najvýznamnejším objavom či zistením v roku 2010 vo svete?

Mňa osobne veľmi zaujala práca prof. Thomasa DeMarsa a jeho tímu z Floridskej univerzity, ktorí uskutočnili zaujímavý experiment. Z mozgu potkana vyizolovali neuróny (nervové bunky) a naaranžovali ich na sklenenom sklíčku spolu so 60 elektródami.

Individuálne neuróny na sklíčku začali postupne vytvárať medzi sebou mikroskopické prepojenia a vytvorili v podstate fungujúci mini-mozog. Takto vzniknutý systém, navzájom prepojené neuróny spolu s elektródami, potom pripojili na letový simulátor F-22 stíhačky.

Veľmi zaujímavé bolo zistenie, že tento mini-mozog sa postupne naučil ovládať F-22 stíhačku. Tento experiment má veľký význam pri pochopení ako mozog pracuje. Môže to taktiež význame pomôcť pri pochopení neurologických ochorení, ako napríklad epilepsie.

Čo je takýmto objavom, zistením či posunom v roku 2010 na Slovensku?

Na Slovensku ma zaujalo vydanie šiesteho zväzku encyklopédie Beliana. Encyklopedické dielo Beliana je prvá slovenská všeobecná encyklopédia, ktorej rozsiahle časti sa postupne vydávajú.

Je dôležité aby Slovensko malo svoju vlastnú encyklopédiu, ktorá zohľadní slovenské národné špecifiká, ktoré žiadna zahraničná encyklopédia nemôže obsiahnuť.

Čo môžeme vo vede očakávať od roku 2011?

V roku 2011 očakávam nové výsledky práce prof. Konstantina Novoselova a prof. Andre Geima z Univerzity v Manchestri ktorí v tomto roku dostali Nobelovu cenu za objavenie dvojrozmerného materiálu grafén.

Tento materiál, hrubý iba jeden atóm, má nezvyčajné vodivé vlastnosti a jeho využitie môže vyústiť vo významných aplikáciách v elektronike a fotonike.

Zaujímavé je, že tento objav má pôvod v obyčajnej ceruzke. Pre mňa je to príklad nekonvenčného myslenia, ktoré môže vyústiť v dôležité objavy. Napríklad aj z veci, ktorú máme stále pred sebou.

Prečítajte si, aký bol rok 2010 podľa vedcov. KLIKNITE

Prokuratúra chystá oslabenie boja s extrémizmom, ktorý chcela vláda ako prioritu

Samostatné oddelenie špeciálnej prokuratúry má dnes päť ľudí.

Milan Mazurek v budove Najvyššieho súdu (vpravo).

Dobré ráno: Obvinili Fica, Kotlebu aj Mazureka. Teraz im hrozí zánik

Pripravuje sa reorganizácia prokuratúry.

Žilinka vykročil ľavou

Rozpustenie Honzovho úradu sa nezdá ako dobrý začiatok perestrojky na prokuratúre.

Do skúmavky treba pľuť minútu, aby bolo dosť slín na test. Netreba robiť výtery z nosa a hrdla.

Petržalský domov seniorov v Bratislave počas začatia očkovania zamestnancov a klientov v zariadeniach sociálnych služieb (ZSS) na prevenciu ochorenia COVID-19.

Klik: Ako vás na internete sledujú a čo s tým robiť

Čo všetko sa o vás môžu na internete dozvedieť.

Rok 2020 bol jeden z najteplejších. Nepotreboval ani pomoc

Musíme sa pripraviť na ďalšie rekordy.

Rok 2020 sa začal nezvyčajne silným obdobím požiarov v Austrálii.