Prepólovanie magnetického poľa Slnka zapríčiňujú gigantické magnetické oblúky

Stanford 10. júna (TASR) - Gigantické magnetické oblúky horúceho plynu pravdepodobne zapríčiňujú pravidelne sa opakujúce prepólovanie magnetického poľa Slnka. Na 200. zasadaní Americkej astronomickej spoločnosti (AAS) v Albuquerque to oznámili vedci zo Standfordskej univerzity, ktorí vyhodnocovali údaje zaslané sondami SOHO a Yohkoh (Slnečný lúč) v rokoch 1991-2001. Svoje poznatky zverejnili aj v časopise Astrophysical Journal Letters.

Zem aj Slnko majú magnetické pole a po dvoch magnetických póloch. Zatiaľ čo magnetické pole našej planéty je dlhé obdobie relatívne stabilné, v tom slnečnom si približne každých jedenásť rokov vymenia miesto severný a južný magnetický pól. Deje sa to práve na vrchole jedenásťročného cyklu slnečnej aktivity, keď je na povrchu životodarnej hviezdy vidieť najviac tmavých škvŕn.

Po doznení tohto cyklu sa začne počet slnečných škvŕn zmenšovať a približne po piatich rokoch zaniknú. Po fáze solárneho minima sa všetko zopakuje a po jedenástich rokoch je tu ďalšie maximum. Zatiaľ posledné solárne maximum nastalo v polovici roku 2000 resp. na ostanom prelome rokov - presne sa to nedá určiť, pretože maximum malo, ako už viackrát predtým, dva vrcholy. Aktivita Slnka sa každopádne blíži k minimu, ktoré by malo nastať v roku 2006.

Otázky, prečo práve tento rytmus a prečo dochádza k výmene magnetických pólov, nevedia vedci stále jednoznačne zodpovedať. Tento fenomén dávno nezaujíma len ich, ale má dopad aj na ekonomiku. Na vrchole svojej aktivity nás Slnko totiž bombarduje záplavou elektricky nabitých častíc, ktoré môžu narušiť fungovanie satelitov a komunikačných sietí na Zemi.

Slnko preto pozoruje niekoľko družíc, medzi nimi japonská Yohkoh a európsko-americká SOHO. Nimi zaslané údaje vyhodnocovala Elena Benevolenskaja a jej kolegovia, s cieľom urobiť si jasnejšiu predstavu o magnetickej aktivite Slnka. Dáta zo satelitov zachytávajú útlmovú fázu predchádzajúceho slnečného cyklu 22 po maximum terajšieho cyklu číslo 23.

Astronómovia si všimli, že od slnečných pólov po rovníkovú oblasť sa rozpínajú oblúky extrémne horúceho, elektrizovaného plynu, dosahujúce dĺžku až 800.000 kilometrov. Pre porovnanie: Obvod Slnka na rovníku je asi 4,4 milióna kilometrov. Tieto oblúky siahajú až do vrchnej vrstvy slnečnej atmosféry - koróny - a spájajú magnetické póly so slnečnou škvrnou opačnej polarity.

"Domnievame sa, že tieto magnetické oblúky môžu urýchliť prepólovanie magnetického poľa Slnka a vytvárajú štartovacie podmienky pre ďalší slnečný cyklus," povedal Benevolenskej kolega Alexander Kosovičev.

Častice elektrizovaného plynu majú teplotu 1,9 milióna stupňov Celzia, preto emitujú najmä žiarenie v röntgenovej oblasti. To je pre ľudské oko neviditeľné, ale prístroje sondy Yohkoh ho zachytia. Doplnkové zábery v ultrafialovom spektre dodala sonda SOHO.

Zaujímavé tiež je, že magnetické oblúky sa koncentrujú nad slnečným rovníkom a pod ním, ale nikdy ho neprekračujú. Pritom každá slnečná škvrna, do ktorej ústia, má svoj náprotivok na opačnej pologuli. Ani na jednej pologuli nebývajú škvrny osamotené, ale väčšinou existujú v sprievode partnera opačnej magnetickej polarity.

Obidve sondy zistili ešte jednu skutočnosť. Vznik a zánik obrovských oblúkov nesúvisí iba s jedenásťročným cyklom, ale aj s kratším jeden- až jedenapolročným cyklom. Koronálne oblúky sa totiž tvorili iba v určitom období mimoriadne vysokej aktivity slnečných škvŕn, ktorá sa opakuje každých 12-18 mesiacov počas vzostupnej fázy cyklu.

Dlhý i krátky rytmus majú príčinu hlboko vo vnútri Slnka, kde v hĺbke asi 220.000 kilometrov pulzuje slnečné dynamo, ktoré generuje komplikované vzájomné pôsobenie magnetických polí. Pred dvoma rokmi vedci zo Standfordskej univerzity zistili, že práve tu sa v spomínanom rytme zrýchľujú a zasa spomaľujú dve paralelné plynové vrstvy.

Sonda Yohkoh prestala fungovať vlani decembri pre technické problémy. SOHO v práci pokračuje a vedcom posiela cenné dáta o Slnku.

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Boli sme naivní, povedala NASA, keď videla prvé fotky podbruška Jupiteru

Nové fotografie pólov Jupitera od sondy Juno rozbili doterajšie teórie o fungovaní plynných obrov.

Bielenie Veľkej koralovej bariéry je ešte horšie, než sa čakalo

Koraly predstavujú živobytie nielen pre ľudí, ale aj pre milióny živočíchov.

Koniec latrín a chemických záchodov, nová toaleta odpad prefiltruje a spáli

Akademici sľubujú vyššiu hygienu pre chudobné kúty sveta.

Do mobilu pozeráme čoraz viac. V Brazílii aj päť hodín denne

Vybaviť hovor a prečítať správu - to je mobilná história, ktorá bola len skromným začiatkom dnešných dní.

1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 507