SME

Hrou roka je zabijak z westernu

Aké boli hry v roku 2010? Akcie a zase akcie. A občas preteky, šport či pokračovanie legendárnej stratégie pre každého.

Najlepšie hry tohto roka boli plné akcie.Najlepšie hry tohto roka boli plné akcie. (Zdroj: TAKE TWO)

Video Game Awards
Hra roka: Red Dead Redemption
PC: StarCraft II: Wings of Liberty
Xbox360: Mass Effect 2
PS3: God of War III
Wii: Super Mario Galaxy 2
BRATISLAVA. Boli ste zločincom. Členom gangu, vraždili ste a kradli - zaslúžite si smrť. Lenže vy ste sa zaľúbili a máte syna. Chcete pokoj na svojej farme, chovať kone a dobytok, zabudnúť na celú minulosť.

Nedá sa to, vláda sa však rozhodne dať vám šancu: aspoň na chvíľu ju môžete presvedčiť, že cit pre spravodlivosť a odplatu vo vás úplne nezomrel. Ak medzičasom nedáte prednosť barom či pokru vo westernových baroch sveta na začiatku 20. storočia.

Taký je približný príbeh hry Red Dead Redemption, ktorá sa v Los Angeles počas vyhlasovania Video Game Awards stala najlepšou hrou tohto roka. Príbeh Johna Marstona porazil aj vesmírne dobrodružstvo v podaní Mass Effect 2, pokračovanie strategickej legendy Starcraft či aktuálny diel renesančného zabijaka z Assassin's Creed.

Kratšie a akčnejšie

Boli časy, keď hráči považovali za najlepšie hry pomalé adventúry či ešte pomalšie dobrodružstvá plné kobiek, príšer a hry na mágov alebo klerikov. V dnešných hrách by ste zväčša našli menej textu a rozprávania a oveľa viac akcie. Ak ste navyše poslednú videohru dohrali asi pred desiatimi rokmi, poriadne vás môže zaskočiť dĺžka tých súčasných.

Niektoré hry sa končia po desiatke, nanajvýš dvoch desiatkach strávených hodín. Dajú sa teda dohrať aj za jeden deň. Časy, keď vás príbeh hry pohltil na týždne či na mesiace, sú zrejme preč.

Preč sú aj časy, keď ste v trojuholníkovej napodobenine lietadielka z prvej svetovej vojny naháňali na monitore veľmi zjednodušené trojplošníky. Dnešné hry vyzerajú v prvom rade pekne. Poskytujú výlet do pomerne uveriteľných svetov a najmä, až na výnimky, sa prispôsobili potrebám a požiadavkám konzolových hráčov.

Takou výnimkou je real-time stratégia Starcraft 2, pokračovanie úspešnej hry z konca 90. rokov. Dodnes by ste našli amatérskych aj profesionálnych hráčov, ktorí proti sebe zápasia vo vesmírnom súboji troch rozličných rás. Jej aktuálny nástupca je najlepšou hrou pre PC.

Ovládanie telom a 3­D

Budúcnosťou hernej zábavy sú zrejme 3­D obrazovky a hry, ktoré budete ovládať pohybmi vlastného tela. S rozšírením pohybových ovládačov postupne pribudne počet hier, ktoré budú túto technológiu podporovať.

Pokračovanie tohtoročného kovbojského príbehu by ste tak raz mohli ovládať kotúľmi v obývačke či mierením na obrazovku prstom.

Teraz sa však na našich hrdinov pozeráme z prvého alebo tretieho pohľadu. Zachraňujeme galaxiu pred Reapermi či hranice s Mexikom pred westernovými bandami a pápežských templárov popravujeme z kôp sena. A kým začneme preteky áut ovládať krútením rúk pred televízormi, na gamepadoch, zasúťažíme si v 16. pokračovaní Need for Speed.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu