Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Najlepšie v roku 2010: Rok výskumu rakoviny a antihmoty

Snaha o nové lieky, výskum rakoviny aj stvorenie antihmoty. Taký bol rok 2010 podľa Jaromíra Pastoreka, biochemika a virológa, predsedu Slovenskej akadémie vied.

Prof. RNDr. Jaromír Pastorek, DrSc. (1957) je predseda SAV. Predtým bol riaditeľom Virologického ústavu SAV. Publikoval v medzinárodných časopisoch, objavil gén kódujúci nádorovo-asociovaný proteín CA IX, ktorý slúži ako marker hypoxických nádorov. JeProf. RNDr. Jaromír Pastorek, DrSc. (1957) je predseda SAV. Predtým bol riaditeľom Virologického ústavu SAV. Publikoval v medzinárodných časopisoch, objavil gén kódujúci nádorovo-asociovaný proteín CA IX, ktorý slúži ako marker hypoxických nádorov. Je (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Čo je podľa Vás najdôležitejším či najvýznamnejším objavom či zistením v roku 2010 vo svete?

Z hľadiska lekárskeho výskumu sa javia ako najvýznamnejšie snahy o racionálny dizajn liekov tak, aby cielene naprávali chyby v regulačných dráhach, ktoré vedú k patologickým procesom.

Napríklad v oblasti účinnej liečby rakoviny sa môže jednať o odklon od všeobecne toxických látok a smerovanie k vývoju látok schopných cieleného ovplyvnenie biomolekúl, ktorých nesprávna funkcia vedie k rozvoju a malignity nádorových ochorení.

Tu je nutné integrovať výskum molekulárnych markerov nádorových ochorení s cieleným dizajnom liečiv, za súčasného zabezpečenia priamej translácie poznatkov do klinického výskumu bezprostredne naviazaného na klinickú prax - napríklad v zmysle usmernení: de Bono JS, Ashworth A. Translating cancer research into targeted therapeutics. Nature. 2010 Sep 30;467(7315):543-9.

Do výskumu tejto problematiky sa výrazne zapojilo aj viacero vedeckých tímov v SR z ústavov Slovenskej akadémie vied a zo slovenských univerzít, ktoré publikovali na tému výskumu rakoviny v tomto roku viacero prác vo významných a renomovaných medzinárodných časopisoch.

Predpokladám, že tento smer prinesie aj v budúcom roku významné nálezy.

Čo je takýmto objavom, zistením či posunom v roku 2010 na Slovensku?

V technických vedách je to vytvorenie najjednoduchšej formy antihmoty antivodíka, teda 38 antiatómov antivodíka a ich udržanie počas 0,2s s pomocou silných magnetov v CERN-e.

Je to aj výsledok aj práce slovenských fyzikov, ktorí sa veľmi intenzívne zapájajú do práce v CERN-e.

V roku 2011 predpokladáme začiatok podloženého spochybnenia zákonov časticovej fyziky a kozmologickej teórie o planetárnom formovaní.

Čo môžeme vo vede očakávať od roku 2011?

Viď prvé dve odpovede.

Prečítajte si, aký bol rok 2010 podľa vedcov. KLIKNITE

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

Etna sa znovu zobudila.

Erupciu sprevádzalo dunenie.

Dinosaurus patril medzi sauropodov.