Pred rokom kraľovali webu Google a Pokec, dnes vládne Facebook.
BRATISLAVA. Čo robí bežný človek zo Slovenska na webe? Hľadá najmä informácie a spôsob, ako sa porozprávať s priateľmi a rodinou. Na nakupovanie cez internet si ešte príliš nezvykol, ale pravdepodobne už má konto na sociálnej sieti, či už je to Facebook alebo Pokec.
Práve Facebook je najsilnejším, aj keď nie novým prvkom, ktorý v posledných dvoch rokoch zaujal. Za posledných dvanásť mesiacov sa posunul na vrchol rebríčka najvyhľadávanejších výrazov a predbehol Pokec, ktorý ľudí najviac zaujímal ešte na jeseň minulého roka.
V súčasnosti má Facebook podľa vlastných dát dosah na viac ako jeden a pol milióna ľudí na Slovensku. Celková internetová populácia Slovenska bola k septembru 2010 podľa údajov AIMmonitoru nad úrovňou 2,3 milióna. Znamená to, že dvaja z troch ľudí na slovenskom webe navštevujú Facebook.
Pokec podľa AIMmonitoru priláka mesačne o niečo viac ako 1,1 milióna unikátnych užívateľov, čiže polovicu internetovej populácie.
Ostávajú stálice
Okrem výmeny pozície Facebooku a Pokecu sa zoznam najvyhľadávanejších výrazov za posledný rok príliš nezmenil. Ľudia hľadajú stále hľadajú „youtube”, „hry”, televízny program.
Podobný obraz odhaľuje aj pohľad na rebríček najpopulárnejších stránok na Slovensku podľa služby Alexa, ktorá stránky zostavuje podľa kombinácie počtu návštevníkov a zobrazení stránok. Prvé miesto obsadil Google a druhé Facebook.
Najvyššie postavenou stránkou so slovenským pôvodom je Azet na piatej priečke. V prvej pätnástke najpopulárnejších stránok podľa Alexy je sedem internetových portálov a vyhľadávačov, ako napríklad Google a Zoznam. Druhú najpočetnejšiu skupinu tvoria spravodajské portály.
Zvláštnosťou Slovenska v porovnaní so západnými krajinami je, že sa do prvej pätnástky stránok nedostal ani jeden internetový obchod. V západných krajinách zvykne byť jeden už v prvej desiatke. Ľudia sú pri nakupovaní opatrní. Podľa prieskumu štatistického úradu nakupovanie cez web skúsila za posledný rok približne tretina ľudí na Slovensku. Stále však chýba silný obchodný dom.
Najbližšie k nemu má server bazos.sk, ktorý sa umiestnil na šestnástej priečke.
Za čím chodíme
Viac o témach, ktoré ľudí zaujímajú, ukazujú dáta z AIMmonitoru, čo je jediná oficiálna štatistika slovenských stránok. AIM zoraďuje stránky do kategórií podľa tém, ktorým sa venujú a z dát sa dá zistiť, aká časť ľudí aspoň raz mesačne navštívi stránky s tou-ktorou témou.
Takmer všetci ľudia navštevujú portálové homepage, ako napríklad Zoznam.sk. Viac ako osemdesiat percent z internetovej populácie číta na webe správy. Populárne sú aj stránky, ktoré sústreďujú blogerov, zoznamky či komunitné weby. Najmenej ľudí sa zaujíma o stránky o bývaní, zdraví a cestovaní.