Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Poznáme už päťsto cudzích svetov

Vedci dosiahli míľnik v honbe za druhou Zemou. Objavili sme už viac ako päťsto exoplanét.

Exoplanét poznáme už viac ako päťsto.Exoplanét poznáme už viac ako päťsto. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - NASA)

BRATISLAVA. Planéty krúžia aj okolo iných hviezd ako je naše Slnko. Túto informáciu vieme dokázať už takmer dve desaťročia. Odvtedy sa počet nájdených exoplanét rozširuje zrýchľujúcim tempom. Vedci ohlásili, že počet takýchto „cudzích svetov" prekročil magickú hranicu päťsto.

Prvý potvrdený objav extrasolárnej planéty pochádza z roku 1992. Jednalo sa vtedy o objekty, ktoré sa nachádzali pri pulzare B1257+12.

V októbri v roku 1995 potom známy lovec planét Michel Mayor ohlásil objav exoplanéty, ktorá obiehala bežnú hviezdu. V časopise Nature spolu s Didierom Quelozom oznámili, že primát ponesie hviezda 51 Pegasi. Leží vo vzdialenosti asi 50 svetelných rokov od Zeme.

Odvtedy však rýchlosť objavovania takýchto vzdialených objektov rástla. Len za posledný rok astronómovia našli asi sto exoplanét.

Bolo preto otázkou času, kedy nájdu a do zoznamu zapíšu päťstý objekt. Podľa space.com sa tak stalo 19. novembra, no táto informácia zanikla v nadšení, ktoré sprevádzal objav exoplanéty HIPP 13044 b. Tento objekt totiž môže pochádzať z inej galaxie.

Medzinárodný katalóg exoplanét však tvrdí, že k 30. novembru je potvrdených už 504 vzdialených objektov.

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.

Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.

Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.

Komentovaný prehľad správ.