Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Objavili planétu z inej galaxie

Astronómovia veria, že planéta veľká asi ako Jupiter pochádza z cudzej galaxie. V súčasnosti sa nachádza na okraji Mliečnej cesty.

HIP 13044 b môže byť prvá planéta z inej galaxie.HIP 13044 b môže byť prvá planéta z inej galaxie. (Zdroj: ESO)
HIP 13044 b
Planéta je asi 2200 svetelných rokov ďaleko od Zeme.
Je väčšia ako Jupiter, má najmenej 1.25-násobok jeho hmotnosti.
V súčasnosti sa nachádza v súhvezdí Pec (Fornax).
Obieha červeného obra.

BRATISLAVA. Pozeráte sa niekedy na nočnú oblohu? Takmer všetko, čo by ste bez pomoci rôznych zariadení videli, leží v našej kozmickej predzáhradke.

Všetky tie žiariace bodky, ktoré sú planétami, hviezdami či hmlovinami, budú pravdepodobne súčasťou Mliečnej cesty - našej vlastnej galaxie. Keď si však vezmete silnejší ďalekohľad, alebo sa pozriete na zábery zhotovené profesionálnymi zaradeniami astronómov, môžete dovidieť oveľa ďalej.

Až doteraz sme však poznali iba planéty zvnútra Galaxie. Všetky známe exoplanéty krúžili okolo hviezd Mliečnej cesty. Astronómovia z Inštitútu Maxa Plancka pre astronómiu a Európskej vesmírnej agentúry však pravdepodobne objavili prvú planétu, ktorá nepochádza z našej galaxie.

O HIP 13044b, ktorá je o trochu väčšia ako Jupiter, informovali v internetovom vydaní magazínu Science.

Extragalaktická planéta

Viac ako dvetisíc svetelných rokov od Zeme obieha okolo svojej hviezdy plynný obor. Táto informácia nie je ničím zvláštna, napokon, dnes poznáme takmer päťsto exoplanét, o existencie ďalších dvoch stoviek sa špekuluje.

Táto ohromná planéta je však unikátna - teleso HIP 13044b zrejme do Mliečnej cesty doputovalo zvonka. Pochádzať má z takzvaného stelárneho prúdu Helmi, trpasličej galaxie, ktorú napokon pred deviatimi až šiestimi miliardami rokov roztrhala a pohltila Mliečna cesta. Hviezdny „prúd" pritom objavili vedci iba v roku 1999.

Johny Setiawan spolu s tímom sa rozhodli tieto hviezdy podrobnejšie preskúmať, pretože majú zvláštne vlastnosti. Jedna hviezda im však prišla ešte o čosi čudnejšia: HIP 13044. Pozreli sa na ňu podrobnejšie.

Zistili, že vzhľadom na naše Slnko sa táto hviezda nepohybuje „správne". Prístroje ukázali zhruba šestnásťdňové výkyvy - hviezda akoby bola chvíľku bližšie a chvíľku ďalej. To mohlo spôsobovať viacero vecí, napríklad sa mohli na hviezde vyskytovať škvrny, ktoré by zmiatli prístroje.

Hviezda sa mohla rozťahovať a zmršťovať, ale chybné mohli byť aj samotné merania pomocou teleskopu na Európskom južnom observatóriu v Čile.

Žiadne z týchto podozrení sa však nepotvrdilo. Podľa Science tak ostala iba jediná možnosť: planéta. Lenže podľa našich teórii tam žiadna planéta nemala čo robiť.

Prečo je tam planéta?

Existencia exoplanéty môže podľa magazínu Science protirečiť hypotéze, ako planéty vôbec vznikajú. HIP 13044 je veľmi stará a na kovy chudobná hviezda. Vedci predpokladajú, že planéty majú predovšetkým hviezdy, ktoré sú bohaté na prvky ťažšie ako vodík a hélium. Takou je napríklad naša hviezda - Slnko.

Lenže HIP 13044 je asi o tri miliardy rokov staršia ako Slnko a má len stotinu ťažších prvkov. Nemala by preto mať žiadnu planétu.

Hypotéza totiž tvrdí, že pri formovaní planetárnej sústavy planéty vznikajú tak, že v horúcom, rotujúcom plynoprachovom disku vznikajú zárodky planét práve okolo akýchsi zhlukov ťažších prvkov. To dosiaľ naznačovali aj pozorovania.

„Fakt, že planéty sa vám vyformujú aj okolo hviezdy s malým množstvom takéhoto materiálu, je veľmi prekvapujúci," povedal pre magazín Science astronóm Christopher Johns-Krull.

Jestvuje však aj druhá hypotéza, aj keď nie tak všeobecne prijímaná. Planéty podľa nej vznikajú vtedy, keď si hviezda nedokáže udržať okolitý disk hmoty a ten sa začne rozpadať, výsledkom čoho sú planéty.

Odkiaľ vlastne je?

Astronómovia však upozorňujú, že s existenciou HIP 13044 b treba zatiaľ narábať opatrne. Potrebné sú ďalšie pozorovania. Najlepšie by napríklad bolo, keby vedci dokázali zachytiť tranzit tejto planéty popred svoju materskú hviezdu.

Otázne tiež je, či exoplanéta pochádza z inej galaxie. Podľa NASA je možné, že planéta bola súčasťou Mliečnej cesty, no kolízia s trpasličou galaxiou ju vystrelila trochu „mimo".

„Extragalaktická planéta je však krásna možnosť," povedal astronóm Steven Pravdo z NASA.

Scientific American však pripomína, že HIP 13044 b by nemusela byť jedinou planétou v z inej galaxie. Pred rokom vedci údajne spozorovali zvláštny objekt aj v galaxii Androméda. Pozorovanie sa však nepodarilo overiť.

Na veľké testovanie chýbajú zdravotníci

Celoštátne testovať bez toho, aby štát prikázal pracovnú povinnosť, je risk

Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.

Koronavírus na Slovensku: Nitrianska nemocnica má už 115 nakazených zamestnancov (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Monika Jankovská v rukách polície.