BRATISLAVA 18. novembra (SITA) -
Linka predstavuje jediné číslo k dispozícii pre nezvestné deti a ich rodičov, aby kdekoľvek v EÚ mohli požiadať o pomoc. V dnes prijatej správe komisia dáva členským štátom poslednú šancu, aby sprevádzkovali linku, inak zváži právne opatrenia. Slovensko sa však obávať nemusí, táto linka na Slovensku funguje od mája 2009 v sieti Orange v rámci slovenského UNICEF. Agentúru SITA o tom informovala Jana Farkašová zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
"Stratené dieťa predstavuje vždy tragédiu, pričom v niektorých prípadoch môže byť v nebezpečenstve aj život takéhoto dieťaťa. Číslo 116 000 ponúka pomoc, podporu a môže byť pre nezvestné deti a ich rodičov prostriedkom záchrany,“ vyhlásila podpredsedníčka komisie a eurokomisárka pre spravodlivosť, základné práva a občianstvo Viviane Redingová. "Každé dieťa a každý rodič by si mali pamätať len jedno číslo namiesto 27 rozdielnych čísel v jednotlivých členských štátoch. Pre občanov treba zabezpečiť, aby ich problémy boli riešené podobne bez ohľadu na to, kde v Európe volajú linku 116. Vyzývam členské štáty, aby linku čo najrýchlejšie sprevádzkovali, pretože bezpečnosť a ochrana detí je prvoradá," vyzýva Redingová.
V roku 2007 už Komisia prijala pravidlá zahŕňajúce rezerváciu čísla 116 000 všade v EÚ pre linku na oznamovanie nezvestných detí a ako poradenskú linku a linku podpory pre ich rodičov. Na základe nových predpisov EÚ v oblasti telekomunikácie v novembri 2009 sú členské štáty povinné zabezpečiť, aby linka 116 000 bola do 25. mája 2011 aktivovaná. K dnešnému dňu je linka 116 000 plne funkčná iba v dvanástich členských štátoch. Prvou krajinou, ktorá toto číslo sprevádzkovala, bolo Portugalsko v roku 2007, vo Veľkej Británii funguje iba čiastočne. Linku je potrebné plne sfunkčniť v Rakúsku, Bulharsku, na Cypre, v Česku, Estónsku, Fínsku, Nemecku, Írsku, Lotyšsku, Litve, Luxembursku, na Malte, v Slovinsku a Švédsku.