STANFORD, BRATISLAVA. Skupina tankov sa prediera zložitým terénom. Musí sa vyhnúť skalám a nájsť optimálnu trasu k miestu, odkiaľ sa môže pripraviť na prekvapivý útok. Jednotky si však zrazu všimne súperov prieskumník.
Prekvapenie je preč, nastáva boj. Zboku zaútočia letecké jednotky, každá rasa využíva svoje výhody. Zvíťaziť môže iba jeden.
Toto nie sú nové informácie z Afganistanu, ale z počítačovej hry. A proti sebe nebojujú jednotliví živí hráči, aj keď sa v StarCrafte organizujú populárne a bohato odmeňované turnaje pre profesionálov.
V Stanforde sa minulý mesiac takto stretli jednotlivé programy - umelé počítačové inteligencie.
Ich tvorcovia sa programy rozhodli otestovať v nezvyčajnom prostredí. Počítačová hra je podľa nich lepšia na skúmanie umelej inteligencie, než tradičné zápasy proti šachovým veľmajstrom.
Komplexná aréna
StarCraft je populárna sci-fi stratégia, ktorá prebieha v reálnom čase. Pre počítačových hráčov je ikona, no pre vedcov čosi ako simulátor. Magazín New Scientist tvrdí, že hra slúži ako aréna, kde sa testujú rôzne prístupy. Výsledky zase môžu inšpirovať odborníkov k vytvoreniu novej generácie programov.
„Šach je ťažký, pretože musíte hľadieť veľmi ďaleko do budúcnosti,“ hovorí pre populárnovedecký časopis Dan Klein, expert na umelú inteligenciu z Kalifornskej univerzity v Berkeley.
„Poker je ťažký, pretože je to hra s nedokonalými informáciami. Niektoré iné hry sú zložité, pretože rozhodnutia musia byť urobené veľmi rýchlo. A StarCraft je ťažký všetkými týmito spôsobmi.“
V relatívne komplexnej stratégii totiž musia hráči nielen bojovať, ale aj ťažiť suroviny, stavať budovy a jednotky a všetko to robiť prakticky naraz.
Zatiaľ máme navrch
Turnaj botov, umelých inteligencií, mal štyri kategórie. Okrem klasickej hry sa tímy stretli aj pri jej okresaných podobách. Testovali, ako dokážu boty ťažiť a distribuovať suroviny, v ďalšej im v pravidlách obmedzili vývoj či dali len malý počet jednotiek na boj.
Ukázalo sa, že najlepším programom bol napokon ten, ktorý v sebe kombinoval viaceré programátorské stratégie. Dokázal sa učiť, ale aj sa rozhodovať podľa vopred určených pravidiel a do istej miery bol schopný kopírovať kroky svojho protivníka.
Ako pripomína New Scientist, keď sa aj najlepšie z týchto programov v exhibícii postavili proti reálnemu hráčovi, relatívne ľahko podľahli.
„Ale očakávame, že do dvoch, troch rokov budú boty v prvých piatich percentách najlepších svetových hráčov,“ komentoval výsledky bývalý profihráč Oriol Vinyals.