BRATISLAVA. Užívatelia on-line obchodovania stále viac preferujú priamy nákup pred aukciou. Tento trend je podľa spoločnosti Aukro Slovakia už dlhšie badateľný po celom svete.
"Obľúbené aukcie ustupujú do úzadia a nahrádza ich priama kúpa. Stúpanie životnej úrovne spôsobuje, že sa ľuďom nechce neustále sledovať vývoj aukcií a túžia vybraný predmet, niekedy aj na úkor vyšších finančných nákladov, vlastniť čím skôr, najlepšie okamžite," konštatuje firma vo svojej správe.
V súčasnosti je 54 % všetkých operácií je nákup, 46 % pripadá na aukcie. V období pred Vianocami on-line obchodníci očakávajú, že podiel nákupov sa zvýši na 70 %.
Aukcie však naďalej zostávajú preferovaným spôsobom nákupu pre niektoré špecifické kategórie, ako je napríklad zberateľstvo, starožitnosti a knihy. Podľa skúseností z minulých sezón však pred Vianocami budú užívatelia najviac vyhľadávať oblečenie a doplnky, auto-moto a elektro.
Vysoký potenciál majú počas vianočnej sezóny aj kategórie zdravie a krása, telekomunikácie, tovar pre deti a foto potreby.
Online obchodovanie zaznamenáva v európskom regióne všeobecný nárast. V roku 2010 sa priemerná suma, ktorú obyvateľ eurozóny utratí v e-commerce, pohybuje na úrovni 1 446 eur ročne. V roku 2011 sa očakáva zvýšenie tejto sumy na 1 536 eur a do roku 2014 analytická spoločnosť Forrester Research počíta s nárastom o 13,6 % ročne.
Podľa nej, penetrácia internetu, zvyšovanie IT gramotnosti a zjednodušovanie nástrojov na online obchodovanie budú naďalej prispievať k tomu, že nakupovanie cez internet sa stane čoraz prístupnejšie širokým masám ľudí.